مقاله پژوهشی
شیوا فرضعلی وند؛ یداله مهرعلیزاده؛ سید عباس رضوی
چکیده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری بر اساس تجارب مدیران زن مدارس ابتدایی بود. بهمنظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه به تعداد 39 نفر بود. نمونهگیری به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت با ...
بیشتر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری بر اساس تجارب مدیران زن مدارس ابتدایی بود. بهمنظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه به تعداد 39 نفر بود. نمونهگیری به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت با 12 نفر از مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و سپس اطلاعات گردآوریشده در مصاحبهها با استفاده از سه مرحله اصلی کدگذاری دادهها (باز، محوری و انتخابی) تجزیهوتحلیل شدند. در مرحله اول کدگذاری باز 285 کد اولیه شناسایی شد که پس از حذف کدهای تکراری به 123 کد کاهش یافت. در مرحله کدگذاری محوری، از برقراری پیوند و ارتباط بین مفاهیم 21 مقوله به دست آمد سپس این مقولهها در 6 طبقه اصلی (مقوله محوری، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها) دستهبندی شدند و الگوی نهایی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری حاصل شد. بر اساس نظریه حاصلشده از یافتههای پژوهش شرایط علی و اثرگذار بر تسهیل فرایند یاددهی-یادگیری، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و استراتژیها و پیامد آنها بررسی و الگوی نهایی ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
مسلم پیری زمانه؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان
چکیده
چکیدهاین تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخصهای نابرابری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجامشده و از نوع پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری موردبررسی کلیه مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران بوده است. نمونۀ آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه آموزش عمومی که به شیوه نمونهگیری ...
بیشتر
چکیدهاین تحقیق با هدف شناسایی و اولویتبندی شاخصهای نابرابری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجامشده و از نوع پژوهشهای ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری موردبررسی کلیه مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران بوده است. نمونۀ آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه آموزش عمومی که به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته، چکلیست محقق ساخته است. نتایج نشان داد که نابرابری آموزشی در سطح مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 7 مضمون فراگیر، 28 مضمون سازمان دهنده است که عبارتاند از: مؤلفه درونداد شامل 4 شاخص، مؤلفه فرایند مدرسه شامل 6 شاخص، مؤلفه زمینه خانوادگی شامل 6 شاخص، مؤلفه برونداد شامل 8 شاخص، زمینه فردی نابرابری شامل 4 شاخص، تأثیرات اجتماعی و سیاسی نابرابریها در آموزشوپرورش شامل 4 شاخص، شاخصهای جغرافیایی. همچنین ازنظر میزان تأثیرگذاری مؤلفهها و شاخصها بر افزایش نابرابری اولویت یکم شرایط اقتصادی خانوادهها، اولویت دوم امکانات و فضای آموزشی، اولویت سوم وضعیت اجتماعی خانوادهها، اولویت چهارم شاخصهای جغرافیایی، اولویت پنجم میزان دسترسی و میزان بهرهمندی از آموزش و اولویتهای بعدی به ترتیب منابع انسانی (معلمان خوب)، سرمایه فرهنگی خانواده، آرزوی تحصیلی دانشآموزان، جمعیت کم خانواده، مدیریت مدرسه، انتظارات و آرزوهای والدین، وضعیت تحصیلی والدین، پیشرفت تحصیلی، وضعیت قبولی دانشآموزان در مدارس نمونه، مقامهای ورزشی، فرهنگی و علمی، رسیدگی متولیان آموزشی، آموزش تبارگرایی، میزان توجه معلم به دانشآموزان، توجه به کیفیت آموزشی هستند.
مقاله پژوهشی
غلامحسن پناهی؛ سجاد کاظمی
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سکوت سازمانی کارکنان با سبک مدیریت و اخلاق حرفه ای مدیران در دانشگاه فرهنگیان شهرستان زاهدان انجام گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران در دانشگاه فرهنگیان شهرستان زاهدان به تعداد 130 نفر که تعداد 100 نفر به عنوان حجم نمونه از طریق روش نمونه گیری ...
بیشتر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سکوت سازمانی کارکنان با سبک مدیریت و اخلاق حرفه ای مدیران در دانشگاه فرهنگیان شهرستان زاهدان انجام گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران در دانشگاه فرهنگیان شهرستان زاهدان به تعداد 130 نفر که تعداد 100 نفر به عنوان حجم نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی شاده انتخاب شدند. ابزار پژوهش سکوت سازمانی (واکولا و بوراداس، 2005)، پرسشنامه سبک مدیریت مدیران (مقیمی، 1389) و پرسشنامه اخلاق حرفه ای (آرمیتو و همکاران، ۲۰۱۱) بود. روایی ابزار پژوهش از نوع محتوایی و اعتبار ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سکوت سازمانی (80/0)، پرسشنامه سبک مدیریت مدیران (81/0) و پرسشنامه اخلاق حرفه ای (81/0) برآورد گردید. جهت تحلیل فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد بین سکوت سازمانی کارکنان با سبک مدیریت و اخلاق حرفه ای مدیران در دانشگاه فرهنگیان رابطه معناداری مشاهده شد. همچنین بین مؤلفه های سکوت سازمانی کارکنان با سبک مدیریت و اخلاق حرفه ای مدیران در دانشگاه فرهنگیان رابطه معناداری وجود داشت و نیز بین سبک مدیریت مدیران با اخلاق حرفهای مدیران و مؤلفه های آن در دانشگاه فرهنگیان رابطه معناداری وجود داشت. از بین سبک های مدیریت مدیران، سبک مدیریت مشارکتی مدیران توانست 68 درصد از سکوت سازمانی کارکنان را پیش بینی نماید و از بین مؤلفه های اخلاق حرفهای، مؤلفه مسئولیت اجتماعی مدیران توانست 8/60 درصد از سکوت سازمانی کارکنان را پیش بینی کند.
مقاله پژوهشی
لاله عسگری؛ امین حکیم
چکیده
چکیده
مدل سازی و تحلیل تعارض از منظر رشته های گوناگونی صورت گرفته است. روش های مبتنی بر تئوری بازی از جامعترین مدل هایی است که برای مدلسازی و تحلیل تعارض مورداستفاده قرارگرفته است. یکی از چالش های دستگاه ها، عدم یکپارچگی اطلاعات بین آنها است که منجر به عدم ایجاد بانک اطلاعاتی جامع شده است. هدف تحقیق تحلیل تعارضات ...
بیشتر
چکیده
مدل سازی و تحلیل تعارض از منظر رشته های گوناگونی صورت گرفته است. روش های مبتنی بر تئوری بازی از جامعترین مدل هایی است که برای مدلسازی و تحلیل تعارض مورداستفاده قرارگرفته است. یکی از چالش های دستگاه ها، عدم یکپارچگی اطلاعات بین آنها است که منجر به عدم ایجاد بانک اطلاعاتی جامع شده است. هدف تحقیق تحلیل تعارضات و تدوین استراتژی جذب اعضای هیأت علمی با استفاده از تئوری درام بود. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی، ازلحاظ نوع دادهها کیفی به شمار بود. ماهیت پژوهش نیز اکتشافی بوده است. روش پژوهش به کارگیری تئوری درام برای تدوین استراتژی جذب هیأت علمی بوده است. جامعه آماری حاضر مدیران فناوری اطلاعات سازمان ها و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در حوزه فناوری اطلاعات بودهاند. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه با خبرگان، بررسی اسناد و مدارک بهره گرفته شده است. ابزار به کار گرفته شده جداول مطلوبیت و نمودار تحلیل تعارض بود. از بین جذب هیأت علمی به صورت الکترونیکی، پیاده سازی سامانه یکپارچه جذب با مدیریت هیأت عالی جذب یک گزینه، پیاده سازی سامانه وزارت علوم و وزارت بهداشت به تنهایی و پیاده سازی سامانه های وزارتین در وزارتخانه های فوق به صورت جداگانه با نظارت هیأت عالی جذب و تدوین ویژگی های عملیاتی و گزارش های روتین ابلاغی از گزینه های دیگر بودهاند. یافته تحقیق پیدا کردن بهترین استراتژی مورد تأیید همه ذینفعان، پیاده سازی سامانه های وزارتین در وزارتخانه های فوق به صورت جداگانه با نظارت هیأت عالی جذب و تدوین ویژگی های عملیاتی و گزارش های روتین بوده است.
مقاله پژوهشی
سید علیرضا هاشمی؛ محسن شاکری؛ کاظم برزگر بفروئی؛ مهدیه استبرقی
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی فضائل و توانمندی های شخصیت در رابطه بین جنسیت و هیجان های مثبت و منقی معلمان ابتدایی در کلاس درس انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی بود؛ که در دسته تحقیقات توصیفی و به طور دقیقتر همبستگی از نوع معادلات ساختاری جای میگیرد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی ...
بیشتر
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی فضائل و توانمندی های شخصیت در رابطه بین جنسیت و هیجان های مثبت و منقی معلمان ابتدایی در کلاس درس انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی بود؛ که در دسته تحقیقات توصیفی و به طور دقیقتر همبستگی از نوع معادلات ساختاری جای میگیرد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 شهرستان اشکذر به تعداد 207 نفر بود؛ که با استفاده از روش تمام شماری تمامی معلمان در پژوهش شرکت کردند. جهت گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه فضائل و توانمندی های شخصیت Peterson and Seligman (2004) و پرسشنامه هیجان پذیری در تدریس (Villainscience, 2010)، استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم-افزارهای SPSS و Amos در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان دادند که جنسیت به طور مثبت و معنادار (55/0 = β) توانمندی ها و فضائل شخصیت را پیشبینی می کند. فضائل و توانمندیهای شخصیت نیز به طور مثبت و معنادار (32/0 = β) هیجانات مثبت تدریس و به صورت منفی و معنادار هیجانات منفی تدریس (42/0- = β) را پیش بینی می کند. بررسی شاخص های برازش مدل نیز نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت فضائل و توانمندیهای شخصیت معلمان ابتدایی می-توان تا حدودی تجربه هیجانات مثبت تدریس را در آنان افزایش و تجربه هیجانات منفی را کاهش داد.
مقاله پژوهشی
فاطمه عطاطلب؛ لیلی نیاکان
چکیده
چکیده
آموزش صحیح منابع انسانی، ضمن اینکه در سطح شرکت های بیمه باعث ارتقاء عملکرد کارکنان و شرکت بیمه شده است، زمینه های برخورد شایسته کارکنان با مشتریان را نیز فراهم میآورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود نظام آموزش صنعت بیمه انجام پذیرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی و از حیث هدف، کاربردی بود. روش پژوهش ازنظر نوع دادهها ...
بیشتر
چکیده
آموزش صحیح منابع انسانی، ضمن اینکه در سطح شرکت های بیمه باعث ارتقاء عملکرد کارکنان و شرکت بیمه شده است، زمینه های برخورد شایسته کارکنان با مشتریان را نیز فراهم میآورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود نظام آموزش صنعت بیمه انجام پذیرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی و از حیث هدف، کاربردی بود. روش پژوهش ازنظر نوع دادهها در زمره روشهای کیفی است. جامعه آماری این پژوهش، اداره آموزش شرکتهای بیمه بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای با 26 گویه باز بوده است. یافته های این تحقیق شامل شناسایی ضعف های موجود در نظام آموزشی صنعت بیمه در ایران بود. شیوه های اصلی آموزش در صنعت بیمه با تأکید بر تجربه و دانش افراد بازنشسته، نشان از بالا بودن سهم روش آموزش استاد-شاگردی است که تأثیر و نقش مسئولین اصلی و مدیران ارشد یک شرکت در فرهنگ آموزش و شیوه های پاسخگویی آن را تبیین می کند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که به منظور یکپارچه نمودن فرایندهای آموزش و توسعه کیفیت نظام آموزشی در سطح صنعت بیمه کشور و همچنین طراحی نظام بهبود و شایستگی منابع انسانی، سازماندهی آموزش ضروری است. نتایج این تحقیق می تواند جهت تصمیم گیری در خصوص بهبود نظام آموزش صنعت بیمه مورداستفاده قرار گیرد.