نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استاد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 استاد ممتاز، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال طراحی دوره‌ای بر پایه منتورینگ الکترونیکی به منظور بهبود عملکرد کارکنان شرکت پالایش نفت تهران بوده است. در این تحقیق از روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی استفاده شد.جامعه پژوهشی کلیه کارکنان بخش آتشنشانی پالایشگاه نفت تهران به تعداد ۸۰ نفر بودند ونمونه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد و تعداد 64نفر به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.برای سنجش عملکرد کارکنان، از پرسشنامه با مقیاس لیکرت و همچنین آزمون عملی استفاده شد. با مطالعه اسناد، مدارک و همچنین مصاحبه‌های تخصصی برگزار شده، یک پرسشنامه 31سوالی در خصوص تاثیر منتورینگ الکترونیکی بر روی عملکرد کارکنان تهیه شد.پروتکل اجرایی پژوهش به این صورت بودکه ابتدا دوره آموزشی بر مبنای مؤلفه‌های منتورینگ الکترونیکی طراحی شد.پیش آزمون در قالب پرسشنامه وهمچنین آزمون عملی برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. دوره آموزشی طراحی شده برای گروه آزمایش اجرا شد و برای گروه کنترل نیز دوره آموزشی به شیوه حضوری و به سبک همیشگی اجرا گردید. سپس پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. در آخر از آمار توصیفی (فراوانی،درصدفراوانی،میانگین،انحراف معیار،حداقل،حداکثر،کجی وکشیدگی) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) برای اعتباریابی بیرونی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که گروه منتورینگ الکترونیکی در ابعاد توانایی، ابتکار، محیط و پیشرفت به طور معنی‌داری از نمرات منتورینگ حضوری بالاتر بود ولی در مولفه‌های مشوق و ارزشیابی و بازخورد، نمرات گروه منتورینگ حضوری به طور معنی‌داری بالاتر بود و در بعد کمک هم تفاوت چندانی بین دو گروه دیده نشد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect Of E_Mentoring On Improving The Performance Of Employees

نویسندگان [English]

  • Maryam Falahi 1
  • Mohammadreza Nili Ahmadabadi 2
  • hamidreza maghami 2
  • ismail zaraii zavaraki 3
  • ali delavar 4

1 Ph.D. Student, Department of Instructional Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor of Educational Sciences Educational Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Education Allameh Tabataba'i University

3 atu

4 Allameh Tabatabai University

چکیده [English]

Danbal Tarahi is present in a session on electronic mentoring, with a view to the work of Karkanan, the company of Tehran's Palaesh Neft Company. Here is an investigation into the semi-automatic method based on the question of what is required - but it is necessary to use it. Universit of Pakistan, Karkanan Bakhsh University College, Tehran denied that it had a population of 80 people, and it was not possible to read it with the benefit of the government’s election system, and the number of 64 people was coincidentally recorded in the Azmaysh region. And control the decision of the company. For the purpose of making a response, please use a Likert scale and use it as a practical tool. By reading the chains of transmission, the concepts and the accompanying words, this is my specialty, so here is the list of 31. My question is specifically about the effect of electronic menturing. Please tell me what you have done. Here is a procedural protocol that you have taken to start the electronic device repair cycle
this is amazing because there is such a thing as electronic mentoring in different dimensions, innovation, surroundings and the honor of its meaningI have the presence of the numbers of mentoring in the presence of a battery and a tuner. This is interesting and interesting. And Bazkhord, Names of Grooh Mentoring, His presence has a meaning-dari phase. Balatar bod and turn after your sleeve they are disparity between du guroh and deedah nashad

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mentoring
  • Mentoring Electronics
  • the work of Kurd Karkanan
  • Palaesh Neft Company
  • Tehran
اعتمادفر، ایرج، زارعی‏زوارکی، اسماعیل، عباس‏پور، عباس. (۱۳۹۳). تأثیر منتورینگ تلفیقی مبتنی بر داربست‏زنی دانش راهبردی بر میزان یادگیری و یادداری. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 31 (10): 4-12.
اکبری، مهناز، رجب‏پور، ابراهیم، قلی‏پور، آرین. (1401). شناسایی پیش‏نیازهای اجرای برنامه رسمی منتورینگ در سازمان. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 32: 64 -71.
اوئن، هیلاری. (2014). راهنمای کامل منتورینگ. ترجمه سید احمد طباطبایی (1396). تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
حاجی‏پور شوشتری، عبدالحمید، صفاری آشتیانی، مسعود. (1393). بررسی رابطه بین هوش تجاری و توانمندسازی روان‌شناختی. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). 23(73): 175-199.
حسینی، علیرضا، عباس‏پور، عباس، غیاثی ندوشن، سعید. (1401). واکاوی منتورینگ آکادمیک به‌منظور اشتغال‏‏پذیری دانشجویان. پژوهش‏های رهبری آموزشی. 6(24): 83-119.
حسنی، ماهان. (1400). شناسایی عوامل مؤثر در اجرای ای-کوچینگ در موفقیت سازمان‏های کوچک و متوسط صنایع غذایی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.
دزیانیان، احمد. (1398). نقش منتورینگ بر مدیریت بحران شهری در سازمان جمعیت هلال‌احمر استان سمنان. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شاهرود.
رفیع زاده، کوروش. (1399). رابطه نظام کاری با عملکرد بالا و ترک شغل با توجه به نقش منتورینگ و فرسودگی شغلی، موردمطالعه پرستاران بیمارستان‌های علوم پزشکی شهر رشت. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی.
سمیعی زفرقندی، مرتضی. (۱۳۹۲). ارائه مدلی مناسب برای اجرای دوره‏های آموزش نیروی انسانی. فصلنامه تعلیم‏وتربیت. 17: 31-38.
شریفی، نیلوفر. (1397). ارائه الگوی مبنایی جهت تبیین دلایل و زمینه‏های شکل‏گیری منتورینگ مجازی در شرکت سایپا. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
صفدری، نرگس، قرونه، داود. (1400). فرآیند به‏کارگیری منتورینگ در توسعه حرفه‏ای مدیران مدارس. نشریه مدیریت بر آموزش سازمان‏ها. 10(4): 61 -94.
صلاحی، معصومه، مورکی، ساکور. (1395). بررسی رابطه رهبری تحول‏آفرین بر فرهنگ‌سازمانی مطالعه موردی: شرکت ارائه‏کننده خدمات، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
صیادی، سعید، محمدی، مرضیه، نیک‏پور، امین. (1395). مدیریت استعداد مفهومی کلیدی در حوزه سازمانی. ماهنامه اجتماعی، فرهنگی کار و جامعه. 55: 81-86.
ضرابی، امین، ایمانیه، محمدهادی، ضرابی، خلیل، مسجدی، منصور، کجوری، جواد، امینی، میترا، غلام‏پور، هانیه، بی‏کینه، پریسا، نشاط‏آور، راضیه. (1396). طراحی و ساماندهی طرح منتورینگ در دانشکده پزشکی شیراز و تقویت آموزش مبتنی بر دانش عمقی از طریق این طرح. فصلنامه علمی - پژوهشی طب و تزکیه. 26(3): 228-235.
عباسی، طیبه، هاشمی، محمد. (۱۳۹۶). تبیین نقش منتروینگ در کاهش بی‏اعتمادی سازمانی. پژوهش‏های مدیریت منابع سازمانی. 7(2): 129-135.
قلی‏پور، آرین. (۱۳۹۵). تبیین نقش‏های مثبت و منفی منتورینگ در بهبود تسهیم دانش. موانع و راهکارهای پیاده‏سازی منتورینگ. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 3(10): 51-72.
قلی‏پور، آرین، موسوی، سید جواد، هاشمی، محمد. (۱۳۹۵). تبیین نقش‏های مثبت و منفی منتورینگ در بهبود تسهیم دانش: موانع و راهکارهای پیاده‏سازی منتورینگ. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 3(10): 51-53.
کوثریه، محمدرضا. (1399). طراحی الگوی منتورینگ در شرکت مدیریت شبکه برق ایران. رساله دکتری. دانشگاه خوارزمی.
محمدی الیاسی، قنبر، نصیری، نیلوفر. (1395). دستاوردهای برنامه مرشدی رسمی برای سازمان‏ها. فصلنامه پژوهش‏های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). 8 (2): 26-1.
هاشمی، محمد، موسوی، سید جواد، رزمی، علی. (۱۳۹۴). منتورینگ: مکانیزمی جهت توسعه و بهبود یادگیری سازمانی. کنفرانس بین‏المللی جهت‏گیری‏‏های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز: سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی.
Abbasi, Tayyaba, Hashemi, Mohammad. (2017). Explaining the role of mentoring in reducing organizational mistrust. Organizational resource management research. 7(2): 129-135. [In Persian]
Akbari, Mahnaz, Rajabpour, Ibrahim, Qolipour, Arin. (2022). Identifying the prerequisites for implementing the official mentoring program in the organization. Human resources training and development quarterly. 32: 64-71. [In Persian]
Chandle, D.E., Kram, K.E., and Yip, J. (2011). (forthcoming) Mentoring at work: New questions, methodologies, and theoretical perspectives. In: J.P. Walsh, and A. Brief (eds) Academy of Management Annals.
Deming, W.E. (2018). Out Of The Crisis, Massachusette Institute Technology.
Dezianian, Ahmed. (2019). The role of mentoring on urban crisis management in the organization of the Red Crescent Society of Semnan province. Master's thesis. Islamic Azad University, Shahrood branch. [In Persian]
Dominguez, N., & Hager, M. (2013). Mentoring frameworks: Synthesis and critique. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 2(3): 171–188.
Etemadfar, Iraj, Zarei Zwarki, Ismail, Abbas Pour, Abbas. (2014). The effect of integrated mentoring based on strategic knowledge scaffolding on learning and memorization. Educational PsychologyQuarterly. 31 (10): 4-12.
Hajipour Shushtri, Abdulhamid, Safari Ashtiani, Massoud. (2014). Examining the relationship between business intelligence and psychological empowerment. Quarterly Scientific Journal of Management Studies (Improvement and Transformation). 23(73): 175-199. [In Persian]
Hallam, P. R., Chou, P. N., Hite, J. M., & Hite, S. J. (2012). Beginning Teachers Two Contrasting Models for Mentoring as They Affect Retention of Beginning Teachers. NASSP Bulletin, 96(3): 243–278.
Hart, E W. (2009). Seven Keys To Successful Mentoring. Center For Creative Leadership.
Hashemi, Mohammad, Mousavi, Seyyed Javad, Razmi, Ali. (2015). Mentoring: a mechanism for the development and improvement of organizational learning. International Conference on New Directions in Management, Economics and Accounting, Tabriz: Eastern Azerbaijan Industrial Management Organization. [In Persian]
Hasni, Mahan. (2021). Identifying effective factors in the implementation of e-coaching in the success of small and medium organizations in the food industry. Master's thesis. Shahid Beheshti University. [In Persian]
Hosseini, Alireza, Abbaspour, Abbas, Ghayathi Nadoushin, Saeed. (2022). Wakawi Mentoring Academy has a theoretical work perspective. This is the most important thing. 6(24): 83-119. [In Persian]
Jackson, C., Milos, D. Kerr, M. (2019). Mentoring for employability: a state-level impact study. Studies in Graduate and Postdoctoral Education, 10(3): 180-188.
Jacquiline, F.N. (2014). Employee Empowerment And Job Satisfaction. Researchjournali's Journal Of Human Resource, 2(2): 1-12
Kang, Youn Jung, Lee, Jin Young, Hee-Woog, Kim. (2017). A Psychological Empowerment Approach To Online Knowledge Sharing, Computers In Human Behavior, 74: 175-187
Kaufman, M.R., Wright, K., Simon, J., Edwards, G., Thrul, J., & DuBois, D.L. (2022). Mentoring in the time of COVID‐19: An analysis of online focus groups with mentors to youth. American Journal of Community Psychology, 69(1-2): 33-45.
Kelleher, S.E. (2015). A Case Study of the Perceptions of Faculty in a Formalized Mentoring Program at a Private 4-Year College. Ph.D. Dissertation in Education, Nova Southeastern University.
Kim, T.Y., Liden, R.C., Liu, Z., & Wu, B. (2022). The interplay of leader–member exchange and peer mentoring in teams on team performance via team potency. Journal of Organizational Behavior, 43(5): 932-945.
Kotharieh, Mohammadreza. (2020). Designing a mentoring model in Iran's electricity grid management company. Ph.D. Thesis. kharazmi University. [In Persian]
Lapointe, E. & Vandenberghe, C. (2017). Supervisory mentoring and
employee affective commitment and turnover: The critical role of contextual factors. Journal of Vocational Behavior, 98, 98-107
Lawal, 0. A. (2011). An Evaluation Of Mentoring In Organizations: Nigerian Peculiarities. IFE Psychologia: An International Journal, (1): 379-397.
Lupinacci, J. (2012). Nursing Faculty Perceptions' About Characteristics of Mentoring Relationships. Ph.D. Dissertation in Educational Leadership, College of Education, Nursing and Health, University of Hartford.
Mohammadi Eliasi, Qanbar, Naseeri, Niloufer. (2016). Achievements of official mentoring program for organizations. Human Resource Management Research Quarterly of Imam Hossein University (AS). 8 (2): 1-26. [In Persian]
Owen, Hilary. (2014). The complete mentoring guide. Translated by Seyyed Ahmad Tabatabai (2017). Tehran: Iran Industrial Research and Education Center. [In Persian]
Qalipour, Arin, Mousavi, Seyed Javad, Hashemi, Mohammad. (2016). Explaining the positive and negative roles of mentoring in improving knowledge sharing: barriers and solutions for mentoring implementation. Human resources training and development quarterly. 3(10): 51-53. [In Persian]
Qolipour, Arin. (2016). Explaining the positive and negative roles of mentoring in improving knowledge sharing. Obstacles and solutions to mentoring implementation. Human resources training and development quarterly. 3(10): 51-72. [In Persian]
Rafizadeh, Korosh. (2020). The relationship between work system and high performance and leaving the job according to the role of mentoring and job burnout, a study of nurses in medical sciences hospitals in Rasht. Master's thesis. Islamic Azad University, Bandar Anzali branch. [In Persian]
Rousseau, M. (2008). Structured mentoring for sure success. Pennwell books.
Safdari, Narges, Koroneh, Daud. (2021). The process of using mentoring in the professional development of school administrators. Organizational Training Management Journal. 10(4): 61-94. [In Persian]
Salahi, Masoumeh, Morki, Sakor. (2016). Investigating the relationship between transformational leadership and organizational culture, a case study: a service provider company, the second national conference on new approaches in management sciences, economics and accounting. [In Persian]
Sami Zafarkandi, Morteza. (2013). Providing a suitable model for the implementation of human resources training courses. Education Quarterly. 17: 31-38. [In Persian]
Santos, M., Pereira, C., Cadilha, M. A. and Cunha, L. (2019). Developing a mentoring programme in the chemical industry. Journal of Workplace Learning,1(31): 58-42.
Sayadi, Saeed, Mohammadi, Marzieh, Nikpo, Amin. (2016). Talent management is a key concept in the organizational field. Social, cultural work and society monthly. 55: 81-86. [In Persian]
Sharifi, Nilofar. (2018). Presenting a basic model to explain the reasons and contexts for the formation of virtual mentoring in Saipa company. Master's thesis. Allameh Tabatabai University. [In Persian]
Straus, S. E., Chatur, F., & Taylor, M. (2009). Issues in the mentor–mentee relationship in academic medicine: a qualitative study. Academic Medicine, 84(1): 135-139.
Taylor, C. T, & Berry, T. M. (2008). A pharmacy faculty academy to foster professional growth and long- term retention. junior faculty members. American journal of pharmaceutical education, 72(2).
Timbrell, J. (2017). Instructional Storytelling: Application of the Clinical Judgment Model in Nursing. J Nurs Educ. 56(5):305 -308.
Waddell, J; Martin, J; Schwind, J & lapum, J. (2016). A faculty based mentorship circle: positioning new faculty for success. Canadian Journal of Higher Education. 46(4): 60-75.
Winskowski, A. M, & Engdahl, B. E. (2007). Types of workplace social support in the prediction of job satisfaction. Career Development Quarterly, 56: 150–156.
Zarrabi, Amin, Imanieh, Mohammad Hadi, Zarrabi, Khalil, Masjidi, Mansour, Kajouri, Javad, Amini, Mitra, Gholampour, Haniyeh, Bi-Kineh, Parisa, Neshat Awar, Razieh. (2017). Designing and organizing a mentoring plan in Shiraz Medical School and strengthening education based on in-depth knowledge through this plan. Scientific-Research Quarterly of Medicine and Cultivation. 26(3): 228-235. [In Persian]