نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
چکیده
شناخت چگونگی حمایت مدیران مدارس از طریق تسهیلگری شغلی در راستای توانمند کردن معلمان در حیطه تدریس یکی از چالشهای مهم نظام آموزش و پرورش کشور میباشد. بر این اساس محقق به بررسی سبک رهبری حمایتی در نقش تسهیلگر شغلی و چگونگی توانمند کردن معلمان مدارس استثنایی استان کردستان پرداختهاست. در پژوهش از روش کمی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدارس استثنایی استان کردستان و نمونه آماری با روش تمام شماری شامل تمامی معلمان مدارس استثنایی سطح استان که تعداد آنها 202 نفر است، میباشد. ابزار گردآوری شامل سه پرسشنامه (پرسشنامه رهبری حمایتی، پرسشنامه فاکتورهای توانمندی تدریس، پرسشنامه تسهیلگری ) که دربرگیرنده اهداف اصلی پژوهش است، میباشد. تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در بخش آمار توصیفی از میانگین، مد و میانه استفادهشده و در بخش آمار استنباطی نیز آزمونهای همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Spss و Amos بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که سبک رهبری حمایتی به واسطه نقش میانجی تسهیلگری رابطهی مثبت و معنیداری با توانمندی معلمان مدارس استثنایی دارد. نتایج تحقیقات مشابه با یافته های این تحقیق همخوان است. در تبیین آن میتوان گفت که رهبر حمایتی با استفاده از نقش تسهیلگر میتواند تواناییهای معلمان در زمینه تدریس را بهبود بخشد و در تقویت توانمندی تدریس در مدرسه استثنایی نقش مستقیمی ایفا کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Empowering teachers' teaching in the shadow of the supportive leadership style of managers with the role of mediator of job facilitation
نویسندگان [English]
- sayed Jamal barkhoda 1
- snoor haghgozar 2
- Sirous Moradkhah 3
1 Assistant Professor of Educational Administration Department of Kurdistan University
2 Master's degree in Educational Administration of Kurdistan University
3 PhD student in Educational Administration of Kurdistan University
چکیده [English]
Knowing How To Support School Administrators Through Job Facilitation In Order To Empower Teachers In The Field Of Teaching Is One Of The Important Challenges Of The Country's Education System. Based On This, The Researcher Investigated The Supportive Leadership Style In The Role Of Job Facilitator And How To Empower The Teachers Of Exceptional Schools In Kurdistan Province. Quantitative Method Of Correlation Type Has Been Used In The Research. The Statistical Population Of The Research Includes All The Exceptional Schools Of Kurdistan Province And The Statistical Sample With The Full Enumeration Method Includes All The Teachers Of The Exceptional Schools Of The Province, Whose Number Is 202. The Collection Tool Includes Three Questionnaires (Supportive Leadership Questionnaire, Teaching Ability Factors Questionnaire, Facilitation Questionnaire) Which Includes The Main Objectives Of The Research. Data Analysis Has Been Done In Two Parts, Descriptive And Inferential Statistics. Mean, Mode And Median Were Used In The Descriptive Statistics Section, And Correlation Tests And Structural Equation Modeling Were Used In Spss And Amos Software In The Inferential Statistics Section. The Findings Showed That The Supportive Leadership Style Has A Positive And Significant Relationship With The Ability Of Exceptional School Teachers Due To The Mediating Role Of Facilitation.
کلیدواژهها [English]
- "Teaching empowerment"
- "supportive leadership"
- "career facilitation"
- "exceptional schools"