نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 میدان امام. بلوار شهید صانعی کوه 9

2 عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران

4 علامه طباطبایی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه‌ی مدلی برای طراحی مراکز یادگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی آنان انجام شد. برای انجام این پژوهش از روش آمیخته و طرح اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی کلیه اسناد پژوهشی مرتبط از سال 2000 تا به امروز و استادان دانشگاه، متخصصان و مطلعان آشنا با مرکز یادگیری و اعضای هیئت علمی بودند. این پژوهش از مصاحبة نیمه ساختاریافته نیز بهره برده است. نمونه‌گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند انجام شد و تحلیل داده‌ها در این بخش به صورت داده بنیاد با رویکرد تحلیل مضمون در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. جامعة آماری تحقیق در بخش کمی پژوهش، شامل شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه بود که 250 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد برای تحلیل داده‌ها در این بخش از نرم افزار spss و Amose استفاده شد. در بخش کیفی تعداد 5 کد اصلی که معرف ابعاد توانمندسازی و 9 کد محوری که معرف مولفه‌های ابعاد بود شناسایی شد. همچنین تعداد 50 کد باز مشخص شد که پس از ادغام به 28 کد باز کاهش یافت. بر اساس ابعاد، مهارت‌های مورد نیاز اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی عبارتند از: عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی وعوامل آموزشی. نتایج حاصل از انجام تحلیل عاملی که به وسیله نرم افزار ایموس انجام گرفت، نیز نشان داد که مقیاس اندازه گیری در تمام شاخص های تحلیل عاملی در سطح مطلوب و قابل قبولی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a model for the learning center of Allameh Tabatabai University faculty members in order to empower them

نویسندگان [English]

  • marziye ghasemirad 1
  • Abbas Abbaspour 2
  • hamid rahimian 2
  • Hossein Abdullahi 3
  • morteza taheri 4

1 میدان امام. بلوار شهید صانعی کوه 9

2 Faculty member of Allameh Tabatabai University Faculty of Management

3 Associate professor of Allame Tabataba'i University of Tehran

4 Faculty member of Allameh Tabatabai University Faculty of Management

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of presenting a model for designing learning centers for faculty members of Allameh Tabatabai University in order to empower them. A mixed method and an exploratory design were used to conduct this research. The statistical population in the qualitative section was all related research documents from 2000 to today and university professors, specialists and informants familiar with the learning center and faculty members. This research also used a semi-structured interview. Sampling in the qualitative part was done purposefully and data analysis in this part was done in the form of foundation data with thematic analysis approach in three stages of open, central and selective coding. The statistical population of the research in the quantitative part of the research included the faculty members of the university, 250 of whom were randomly selected. Spss and Amose software were used for data analysis in this part. In the qualitative section, 5 main codes representing the dimensions of empowerment and 9 central codes representing the components of the dimensions were identified. Also, the number of 50 open codes was determined, which was reduced to 28 after the merger. Based on the dimensions, the skills needed by the faculty members of Allameh Tabatabai University in the direction of empowerment are: social factors, economic factors and educational factors. The results of the factor analysis which was done by Emus software also showed that the measurement scale in all factor analysis indicators is at a desirable and acceptable level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faculty members
  • Center for Learning
  • Learning
  • Empowerment
ابوالقاسمی، ابراهیم، زارعی زوارکی، اسماعیل و احمدزاده، محمدرضا. (1395). مقایسه مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی با مراکز یادگیری دانشگاهی در ایران. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12(40)، 17-46.
احمدی، علی‏اکبر، ملک‏آورزمان، علی‏رضا و شیخلر، مهدی. (1396). بررسی تأثیر اقدامات مدیریت دانش بر توانمندسازی روانی کارکنان (مطالعه موردی: کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی). مجله مدیریت توسعه و تحول، (28)، 11-22.
اسدی لویه، عطاالله، طاهری، ماهدخت و سالاری، ارسلان. (1395). نیازهای آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه توانمندسازی هیئت‌علمی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2)، 37-48.
افضل نیا، محمدرضا. (1383). طراحی و آشنایی با مراکز آموزشی و منابع. تهران: سمت.
حسینی مطلق، سید زینب، غلام نیا، زینب، عباس زاده امیردهی، مریم، صادقی، فرزین، حبیب زاده عمران، یاسمن، مرادی، زهرا و قائمی امیری، مریم. (1401). طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه توانمندسازی اعضای هیئت‌علمی در زمینه آموزش مجازی: کاربردی از الگوی برنامه‌ریزی درسی هاردن. مجله آموزش پزشکی، ۱۰ (۲)، ۴۵-۵۹.
اکبری، مرتضی، رضوی، سید مرتضی، جعفرزاده، مرتضی و زالی، محمدرضا. (1392). بررسی مجدد روش تحقیق ترکیبی. ناشر: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
زارعی ساروکلایی، مائده. (۱۳۹۷). بررسی موانع سازمانی ایجاد مراکز توسعه کارایی اعضای هیئت‌علمی از دیدگاه اساتید دانشگاه شهید بهشتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه شهید بهشتی: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
سلاجقه، مهلا و نوروزی، علی. (1390). طراحی برنامه جامع توسعه هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر اساس مدل برنامه‌ریزی کرن. گام در توسعه آموزش پزشکی، 18(1)، 1-6.
طالبی، اکرم، خورسندی، علی و غیاثی، سعید. (1402). تحلیل انتقادی سیاست‌های توانمندسازی معلمان. پژوهش‌های رهبری آموزشی، 7(26)، 135-104.doi: 10.22054/jrlat.2024.70737.1626
قاسمی، مجید و صالحی، کیوان. (1397). آسیب‌شناسی موانع و چالش‌های اعضای هیئت‌علمی. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، 9(2)، 81-103.
Bakar, M. A., Jilani, J., Jailani, N., Razali, R., Shukur, Z., & Abd Aziz, M. J. (2013). Student centered learning environment for project monitoring. Procedia Technology11, 940-949.
Abolghasemi, A., Zarei Zwarki, A., & Ahmadzadeh, M. (2015). Comparison of academic Community Learning Centers at the global level with academic Community Learning Centers in Iran. Educational Psychology Quarterly, 12, 17-46. ]In Persian[
Ahmadi, A., Malik Avrzaman, A., & Shikhler, M. (2017). Investigating the effect of knowledge management measures on the psychological empowerment of employees (case study: employees of the Islamic Culture and Communication Organization). Journal of Development and Transformation Management, (28), 11-22. ]In Persian[
Asadi Loya, A. A., Taheri, M., & Salari, A. (2016). Educational needs of faculty members of Gilan University of Medical Sciences in the field of faculty empowerment. Research in medical science education, 8(2), 37-48. ]In Persian[
Almaidah, S. (2017). Analisis Efektivitas Kinerja Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Dalam Menyelenggarakan Program Pendidikan Berbasis Masyarakat. Media Ekonomi dan Manajemen32(2).
Afzalnia, M. R. (2004). Design and familiarization with educational centers and resources. Tehran: Samit Publications. ]In Persian[
Bligh, J. (2005). Faculty development. Wiley Online Library.
Berk, R. A. (2009). Using the 360 multisource feedback model to evaluate teaching and professionalism. Medical teacher31(12), 1073-1080.
Brits, E. K., Archer, E., & Strydom, S. (2022). Implementing blended learning for clinician teachers: a qualitative study identifying their needs and the impact on faculty development initiatives. MedEdPublish12(57), 57.
Bhardwaj, A. (2016). Importance of education in human life: A holistic approach. International Journal of Science and Consciousness, 2(2), 23-28.
Cantillon, P., Dornan, T., & De Grave, W. (2019). Becoming a clinical teacher: identity formation in context. Academic Medicine94(10), 1610-1618.
Darmanto, S., Darmawan, D., & Bukirom, B. (2020). Peningkatan Kompetensi Warga Belajar Kejar Paket C Melalui Pelatihan Kreasi Desain Grafis. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat11(4), 586-593.
Danial, A., Hamdan, A., & Karwati, L. (2020). Pemberdayaan Melalui Program Pendidikan Kecakapan Hidup Perempuan (PKHP) di PKBM Bumi Nurani Camp Ciamis. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus)5(1).
Farasatkhah, M. (2016). Research methods in social science with an emphasis on grounded theory. Tehran: Agah publishing.
Ghasemi, M., & Salehi, K. (2016). Pathology of obstacles and challenges of faculty members. Iran Higher Education Scientific Research Quarterly, 9th year, 2nd issue. ]In Persian[
Ghasemi, S., Bazrafkan, L., Shojaei, A., Rakhshani, T., & Shokrpour, N. (2023). Faculty development strategies to empower university teachers by their educational role: A qualitative study on the faculty members and students’ experiences at Iranian universities of medical sciences. BMC Medical Education23(1), 260. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04209-0. ]In Persian[
Hosseini Mutlaq, S. Z. Gholam Nia, Z., Abbaszadeh Amirdehi, M., Sadeghi F., Habibzadeh Imran, Y., Moradi, Z., & Ghaemi, A. (2022). Design, implementation and evaluation of the empowerment program of academic staff members in the field of virtual education: application of Harden's curriculum planning model. Journal of Medical Education, 10 (2), 45-59. ]In Persian[
Hermawan, Y., & Suryono, Y. (2016). Partisipasi masyarakat dalam penyelenggaraan programprogram pusat kegiatan belajar masyarakat Ngudi Kapinteran. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 97-108.
Hatimah, I. (2006). Pengelolaan pembelajaran berbasis potensi lokal di PKBM. Mimbar pendidikan, 1(25), 39-45.
Ibrahim, A., Rifa‟i, B., & Dewi, R. (2018). Pemberdayaan Masyarakat Melalui PKBM untuk Meningkatkan Keterampilan Masyarakat Miskin. Tamkin: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 3(1), 1-24.
Kuivila, H-M., & Mikkonen, K. (2020). cher competence: a qualitative study. Nurse Educ Today, 84, 104210.
Murkatik, K., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The influence of professional and pedagogic competence on teacher’s performance. J Social Work Sci Educ, 1(1), 58–69
McLean, M., Cilliers, F., & Van Wyk, J. M. (2008). Faculty development: Yesterday, today and tomorrow. Medical Teacher, 30(6), 555-584.
Mulang, H. (2021). The Effect of Competences, work motivation, learning Environment on Human Resource performance. Gold Ratio Hum Resource Manage, 1(2), 84–93.
Nawabi, S., Shaikh, S. S., Javed, M. Q., & Riaz, A. (2020). Faculty’s perception of their role as a medical teacher at Qassim University, Saudi Arabia. Cureus12(7), 1–9.
Orr, C. J., & Sonnadara, R. R. (2019). Coaching by design: exploring a new approach to faculty development in a competency-based medical education curriculum. Advances in medical education and practice, 10, 229-244.
Persellin, D. C., & Goodrick, T. (2010). Faculty development in higher education: Long-term impact of a summer teaching and learning workshop. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning10(1), 1-13.
Putra, R. A. (2017). Penerapan metode pembelajaran mandiri dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik (studi pada program pendidikan kesetaraan paket c di PKBM bina mandiri cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah13(1).
Roscoe, J. (2010). Continuing professional development in higher education. Human Resource Development International, 5(1), 3-9. http://jrds.ir/article-1-732-fa.pdf
Razavi, S. M., Akbari, M., Jafarzadeh, M., & Zali, M.R. (2013). Revisiting the mixed research method. Publisher: University of Tehran Printing and Publishing Institute. ]In Persian[
Suriansyah, A., Aslamiah, A., Noorhapizah, N., Winardi, I., & Dalle, J. (2019). The relationship between university autonomy, lecturer empowerment, and organizational citizenship behavior in indonesian universities. J Social Stud Educ Res, 10(4), 127–52.
Sunarsi, D. (2018). Analisis Motivasi Kerja Tenaga Pendidik Sukarela Pada Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Bimasda Kota Tangerang Selatan. Kreatif: Jurnal Ilmiah Prodi Manajemen Universitas Pamulang, 6(2), 53-65.
Suwahyu, I. (2018). Pendidikan Karakter Dalam Konsep Pemikiran Pendidikan Ki Hajar Dewantara. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(2), 192–204. https://doi.org/10.24090/insania.v23i2.2290
Selajgeh, M., & Nowrozi, A. (2011). Designing a comprehensive program for the development of academic staff of Kerman University of Medical Sciences based on Kern's planning model. A step in the development of medical education, 18(1), 1-6. ]In Persian[
Setiawan, G., Nurbarkah, H. S., Nugraha, I., Solihin, I., Sopyan, I., & Kurniasari, D. (2020). Analisis Efektivitas Pemasaran Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat Masa Depan Cerah Bandung Menggunakan Analisis Swot. AKSELERASI: Jurnal Ilmiah Nasional, 2(1), 59-69.
Steinert, Y., Mann, K., Anderson, B., Barnett, B. M., Centeno, A., Naismith, L., ... & Dolmans, D. (2016). A systematic review of faculty development initiatives designed to enhance teaching effectiveness: A 10-year update: BEME Guide No. 40. Medical teacher38(8), 769-786.
Steinert, Y., O’Sullivan, P. S., & Irby, D. M. (2019). Strengthening teachers’ professional identities through faculty development. Academic Medicine94(7), 963-968.
Tohani, E. (2010). Pemetaan Tinggkat Mutu Pendidikan pada Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (Pkbm) di Daerah Istimewa Yogyakarta. Diklus14(1).
Tricio, J. A., Montt, J. E., Ormeño, A. P., Del Real, A. J., & Naranjo, C. A. (2017). Impact of faculty development workshops in student‐centered teaching methodologies on faculty members’ teaching and their students’ perceptions. Journal of Dental Education, 81(6), 675-684. https://doi.org/10.21815/JDE.017.014.
Ten Cate O. Mann K. McCrorie P. Ponzer S. Snell L. Steinert Y. (2014). Faculty development through international exchange: the IMEX initiative. Medical teacher. 2014;36(7):591-5.
Ungard, J. T., Beck, E., Byington, E. A., Catalanotto, F. A., Chou, C. F., Edelstein, B. L., ... & Sabato, E. H. (2020). Outcomes from the health resources and services administration's dental faculty development program. Journal of dental education84(9), 974-982.
Duţă, N. V. (2012). Professional development of the university teacher–inventory of methods necessary for continuing training. Procedia-Social and Behavioral Sciences33, 1003-1007.
Dai, W. (2006). The structure dimensions of the competency of the college teachers. Exploration of the Higher education1, 89-92.
Wilkerson, L., & Irby, D. M. (1998). Strategies for improving teaching practices: a comprehensive approach to faculty development. Academic medicine73(4), 387-96.
Yelon, S. L., Ford, J. K., & Anderson, W. A. (2014). Twelve tips for increasing transfer of training from faculty development programs. Medical teacher36(11), 945-950.
Yuliantoro, G. (2008). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Kelompok Belajar Usaha (KBU) di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM)(Studi Kasus di PKBM “Mitra Mandiri” Kelurahan Leuwigajah, Kecamatan Cimahi Selatan, Kota Cimahi).
Zavaraq Branch, A. (2007). Evaluation of the program of training workshops for the professional development of the faculty members of the Islamic Azad University of Region 8 in the semester of 86-87. Master's thesis. Islamic Azad University
Zarei Sarukolai M. (1397). Investigating the organizational barriers to establishing efficiency development centers for faculty members from the point of view of Shahid Beheshti University professors. Master's thesis in educational management. Shahid Beheshti University: Faculty of Educational Sciences and Psychology. ]In Persian[