نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 میدان امام. بلوار شهید صانعی کوه 9

2 عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران

4 علامه طباطبایی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه‌ی مدلی برای طراحی مراکز یادگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی آنان انجام شد. برای انجام این پژوهش از روش آمیخته و طرح اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی کلیه اسناد پژوهشی مرتبط از سال 2000 تا به امروز و استادان دانشگاه، متخصصان و مطلعان آشنا با مرکز یادگیری و اعضای هیئت علمی بودند. این پژوهش از مصاحبة نیمه ساختاریافته نیز بهره برده است. نمونه‌گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند انجام شد و تحلیل داده‌ها در این بخش به صورت داده بنیاد با رویکرد تحلیل مضمون در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. جامعة آماری تحقیق در بخش کمی پژوهش، شامل شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه بود که 250 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد برای تحلیل داده‌ها در این بخش از نرم افزار spss و Amose استفاده شد. در بخش کیفی تعداد 5 کد اصلی که معرف ابعاد توانمندسازی و 9 کد محوری که معرف مولفه‌های ابعاد بود شناسایی شد. همچنین تعداد 50 کد باز مشخص شد که پس از ادغام به 28 کد باز کاهش یافت. بر اساس ابعاد، مهارت‌های مورد نیاز اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی عبارتند از: عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی وعوامل آموزشی. نتایج حاصل از انجام تحلیل عاملی که به وسیله نرم افزار ایموس انجام گرفت، نیز نشان داد که مقیاس اندازه گیری در تمام شاخص های تحلیل عاملی در سطح مطلوب و قابل قبولی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a model for the learning center of Allameh Tabatabai University faculty members in order to empower them

نویسندگان [English]

  • marziye ghasemirad 1
  • Abbas Abbaspour 2
  • hamid rahimian 2
  • Hossein Abdullahi 3
  • morteza taheri 4

1 میدان امام. بلوار شهید صانعی کوه 9

2 Faculty member of Allameh Tabatabai University Faculty of Management

3 Associate professor of Allame Tabataba'i University of Tehran

4 Faculty member of Allameh Tabatabai University Faculty of Management

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of presenting a model for designing learning centers for faculty members of Allameh Tabatabai University in order to empower them. A mixed method and an exploratory design were used to conduct this research. The statistical population in the qualitative section was all related research documents from 2000 to today and university professors, specialists and informants familiar with the learning center and faculty members. This research also used a semi-structured interview. Sampling in the qualitative part was done purposefully and data analysis in this part was done in the form of foundation data with thematic analysis approach in three stages of open, central and selective coding. The statistical population of the research in the quantitative part of the research included the faculty members of the university, 250 of whom were randomly selected. Spss and Amose software were used for data analysis in this part. In the qualitative section, 5 main codes representing the dimensions of empowerment and 9 central codes representing the components of the dimensions were identified. Also, the number of 50 open codes was determined, which was reduced to 28 after the merger. Based on the dimensions, the skills needed by the faculty members of Allameh Tabatabai University in the direction of empowerment are: social factors, economic factors and educational factors. The results of the factor analysis which was done by Emus software also showed that the measurement scale in all factor analysis indicators is at a desirable and acceptable level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faculty members
  • Center for Learning
  • Learning
  • Empowerment