نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتر مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی ، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف این مطالعه مدل یابی عوامل اثرگذار بر مدرسه فضیلت مدار با استفاده از رویکردداده بنیاد بود. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی استفاده شد و و داده‌ها با استفاده مصاحبه با معلمان نمونه، مدیران نمونه ، سرگروههای آموزشی و اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل جمع‌آوری شد. در مرحله کیفی با 17 نفر از معلمان نمونه، مدیران نمونه، سرگروه های آموزشی و اساتید دانشگاه فرهنگیان اردبیل در موضوع پژوهش مصاحبه شد؛ طی سه مرحله تحلیل داده‌های کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 15 مقوله کلی به صورت مدل مفهومی در قالب شش طبقه فراگیر شرایط علی، مقوله محوری، راهبردها، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر و پیامدها به دست آمد که در قالب یک الگو، عوامل اثرگذار بر مدرسه فضیلت مدار با استفاده از رویکرد داده بنیاده رامنعکس می‌نماید. پس از اجرای مصاحبه و کدگذاری باز و محوری در مرحله کیفی؛ 3 عامل کلی (فردی، درون مدرسه ای و برون مدرسه ای) و 7 مولفه (عوامل فردی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قانونی) موثر در ایجاد مدرسه فضیلت مدار شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده 15 مقوله کلی شامل شرایط علی (عوامل فردی، مدیریتی)، شرایط زمینه‏ای (عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی)، شرایط مداخله‌گر (‌عوامل قانونی)، مقوله محوری (مدرسه فضیلت مدار)، راهبردهای استقرار مدرسه فضیلت مدار (آموزش و توانمندسازی، حمایت های مادی و معنوی، تقویت روابط و مشارکت جمعی) و پیامدها (فردی، سازمانی، اجتماعی و شغلی سازمانی) بود

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Modeling the factors affecting the virtue-oriented school using the Grand Theory approach

نویسندگان [English]

  • salim kazemi 1
  • adel zahed babelan 2
  • mahdi moeinikia 3
  • ali khaleghkhah 3
  • morteza javidpour 4

1 Doctor of Educational Management, Mohaghegh Ardabili University

2 Professor of Educational administration University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

3 Professor, Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

4 PhD in Educational administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

چکیده [English]

هدف این مطالعه مدل یابی عوامل اثرگذار بر مدرسه فضیلت مدار با استفاده از رویکردداده بنیاد بود. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی استفاده شد و و داده‌ها با استفاده مصاحبه با معلمان نمونه، مدیران نمونه ، سرگروههای آموزشی و اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل جمع‌آوری شد. در مرحله کیفی با 17 نفر از معلمان نمونه، مدیران نمونه، سرگروه های آموزشی و اساتید دانشگاه فرهنگیان اردبیل در موضوع پژوهش مصاحبه شد؛ طی سه مرحله تحلیل داده‌های کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 15 مقوله کلی به صورت مدل مفهومی در قالب شش طبقه فراگیر شرایط علی، مقوله محوری، راهبردها، عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر و پیامدها به دست آمد که در قالب یک الگو، عوامل اثرگذار بر مدرسه فضیلت مدار با استفاده از رویکرد داده بنیاده رامنعکس می‌نماید. پس از اجرای مصاحبه و کدگذاری باز و محوری در مرحله کیفی؛ 3 عامل کلی (فردی، درون مدرسه ای و برون مدرسه ای) و 7 مولفه (عوامل فردی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قانونی) موثر در ایجاد مدرسه فضیلت مدار شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده 15 مقوله کلی شامل شرایط علی (عوامل فردی، مدیریتی)، شرایط زمینه‏ای (عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی)، شرایط مداخله‌گر (‌عوامل قانونی)، مقوله محوری (مدرسه فضیلت مدار)، راهبردهای استقرار مدرسه فضیلت مدار (آموزش و توانمندسازی، حمایت های مادی و معنوی، تقویت روابط و مشارکت جمعی) و پیامدها (فردی، سازمانی، اجتماعی و شغلی سازمانی) بود که الگوی عوامل مؤثر بر مدرسه فضیلت مدار در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس می‌کرد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational virtue
  • school
  • virtue-oriented
  • positive psycholog
ابراهیمی، سید عباس، و مشبکی، اصغر. (1392). بررسی تأثیر ادراک از سیاست‏های سازمانی و حمایت سازمانی در بروز رفتارهای انحرافی. فصلنامه مدیریت سازمان‏های دولتی، 1(2)، 22-7.
حاجی بابایی، حمیدرضا. (1391). ویژگی‌های مدرسه‌ای که دوست می‌دارم با توجه به سند تحول بنیادین، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 42(11)، 51-84.
حسن‌زاده ثمرین، تورج، و سفید کار، سپیده. (1393). بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(76)، 41-26.
خشوعی، مهدیه سادات. (1393). نقش فضیلت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در شجاعت اخلاقی حرفه‌ای. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، 27 (2)، 81-98.
خشوعی، مهدیه سادات، و نوری، ابوالقاسم. (1392). ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 14(4)، 34-26.
شکاری، حمیده. (1391). طراحی و تبیین مدل مفهومی سازمان فضـیلت گـرا: مطالعـه مـوردی، دانشگاه‌های استان یزد. رساله دکتری، دانشگاه پیام نور.
شکاری، حمیده؛ و نجمه. جلالیان، (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر فضیلت گرایی و رتبه‌بندی آن عوامل در بیمارستان‌های آموزشی شهر یزد. ماهنامه علمی-پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، 14 (2).
عابدی کوشکی، سارا، حسن رضا زین‌آبادی، و عبدالرحیم، نوه ابراهیم (1395) بررسی نقش فضیلت سازمانی مدارس در رفتار شهروندی سازمانی معلمان: یافته‌های یک پژوهش کمی در مدارس متوسطه شهر کرج. فصلنامه علمیپژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(1)، 56-43.
غفوری، خالد، هویدا، رضا، و کریمیان پور، غفار. (1399). نقش میانجی فضیلت سازمانی در رابطه بین شفافیت نقش و رفتار شهروندی سازمانی. رهبری آموزشی کاربردی، 1(1)، 56-43.
قربان‏نژاد، پریسا، و عیسی خانی، احمد. (1395). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی بر اساس الگوهای اسلامی: مطالعه‏ای تطبیقی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 5(11)، 48-37.
کیانی، مجید، زارعیان، حسین، مؤمنی، سجاد، و اسمعیلی، محسن. (1399). تدوین مدل اندازه‌گیری فضیلت سازمانی به‌عنوان یک مؤلفۀ اخلاقی. اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۵(۱)، 150-143.
مشبکی اصفهانی، اصغر، و رضایی زینب. (1393). بررسی تأثیر فضیلت سازمانی و تعلق‌خاطر کاری بر تعهد سازمانی. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 22(37)، 23-1.
نجف بیگی، رضا، موسی خانی، مرتضی، دانش فرد، کرم الله، دلاور، علی، و همراهی، مهرداد. (1393). طراحی الگوی مطلوب جهت ارتقاء فضیلت سازمانی در سازمان‌های دولتی ایران. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 7(24)، 66-47.
Abadi koshki, S., Zinabadi, H., & Nave Ebrahim, A. (2017). Investigating the role of organizational virtuousness in organizational citizenship behavior teachers: The findings of a quantitative study in secondary schools of Karaj city. Journal of New Approaches in Educational Administration8(29), 195-208. [In Persian]
Akbolat, M., Durmuş, A. & Ünal, Ö. (2017). Örgütsel erdemliliğin personel güçlendirmeye etkisi ve otantik liderliğin aracı rolü [The effect of organizational virtuousness on employee empowerment and the mediating role of authentic leadership]. İşletme Bilimi Dergisi, 5(2), 71-87.
Bright, D., K.S. Cameron and A. Caza, (2006). The Amplifying and Buffering Effects of Virtuousness in Downsized Organizations. Journal of Business Ethics, (64): 249-269.
Cameron, K.S. and Winn, B. (2012), “Virtuousness in organizations”, in Cameron, K.S. and Spreitzer, G.M. (Eds), The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship, Oxford University Press, New York, NY, pp. 231-244.
Cameron, K. S., Bright, D., & Caza, A. (2004). Exploring the relationships between organizational virtuousness and performance. American Behavioral Scientist, 47(6), 766–790. https://doi.org/10.1177/0002764203260209
Dawson, D. (2015). Two forms of virtue ethics: Two forms of virtuous action in the fire service dispute. Journal of BusinessEthics, 128(3): 585–681.
Ebrahimi, SA., & Meshbaki, A. (2013). The Impact of Perception of Organizational Politics and Perceived Organizational Support on Employees Engagement in Deviant Work Behaviors. Public Organizations Management1(0), 22-7. [In Persian]
Hajibabayi, H. (2012). A study on the characteristics of “the school which I like” according to the document on fundamental development in education. Journal of Educational Innovations11(2), 51-74. [In Persian]
Hassanzadeh Samarin, T., & Sefidkar, S. (2014). Investigation the Relationship Between Organizational Virtuousness and Organizational Citizenship Behavior. Management Studies in Development and Evolution23(76), 141-155. [In Persian]
Hendriks, M., Burger, M., Rijsenbilt, A., Pleeging, E. and Commandeur, H. (2020), "Virtuous leadership: a source of employee well-being and trust", Management Research Review, 43(8): 951-970. https://doi.org/10.1108/MRR-07-2019-0326
İşcan, Ö.F., & Sayın, U. (2010). Örgütsel adalet, iş tatmini ve örgütsel güven arasındaki ilişki [The relationship between organizational justice, job satisfaction and organizational trust]. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 195-216.
Ghafouri, K., Hoveida, R., & karimianpour, G. (2020). the mediator role of Organizational virtue in relationship between organizational role clarity and organizational citizenship behavior. Applied Educational Leadership1(1), 43-56. [In Persian]
Ghorbannejad, P., & Isakhani, A. (2016). Developing Academic Managers’ Competency Model Based on Islamic Models: Comparative Study. Management in The Islamic University5(11), 37-48. [In Persian]
Khoshouei, MS., & Nouri, A. (2014). Factor Structure of Organizational Virtuousness and the Role of Organizational Citizenship Behavior In IT. Knowledge & Research in Applied Psychology, 14(4 (54)), 27-35. [In Persian]
Kiyani, M., Zareian, H., Momeni, S., & Esmaili, M. (2020). Developing a Measurement Model for Organizational Virtue as a Moral Component. Ethics in Science and Technology, 15(1), 143-150. http://ethicsjournal.ir/article-1-1775-fa.html [In Persian]
Kırık, A & Sönmez, M. (2017). İletişim ve mutluluk ilişkisinin incelenmesi [Relationship between communication and happiness]. İNİF E- DERGİ, 2 (1), 15-26. Retrieved from: http://dergipark.gov.tr/inifedergi/issue/27641/292862
Knapp. S., M.M. Handelsman, M.C. Gottlieb and L.D. VandeCreek, (2013). The dark side of professional ethics. Professional Psychology: Research and Practice, 4(6): 371.
Luthans, F., B.J. Avolio, J.B. Avey and S.M. Norman, 2007. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60: 541-572.
Magnier-Watanabe, R., Uchida, T., Orsini, P. and Benton, C. (2017), “Organizational virtuousness and job performance in Japan: does happiness matter?”, International Journal of Organizational Analysis, 25(4): 628-646.
Moshabaki Esfahani, A., & Rezaee, Z. (2014). The study of organizational virtuousness and work engagement effects on organizational commitment. Management Studies in Development and Evolution23(73), 1-23. [In Persian]
Meyer, M. (2018). The evolution and challenges of the concept of organizational virtuousness in positive organizational scholarship. Journal of Business Ethics153, 245-264.
Najaf Beigi, R., Musa Khani, M., Daneshfard, K., Delavar, A., & Hamrahie, M. (2014). Designing a Desirable Model for Improvement The Iranian Public Sector Organizational Virtuousness. Public Management Researches7(24), 47-66. doi: 10.22111/jmr.2014.1869. [In Persian]
Ozen, F. (2018). The Impact of the Perception of Organizational Virtue on the Perception of Organizational Happiness in Educational Organizations. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 13(4), 124-140.
Rego, A., Ribeiro, N., & Cunha, M. P. (2010). Perceptions of organizational virtuousness and happiness as predictors of organizational citizenship behaviors. Journal of Business ethics93, 215-235.
Rego, A., Ribeiro, N., e Cunha, M. P., & Jesuino, J. C. (2011). How happiness mediates the organizational virtuousness and affective commitment relationship. Journal of business research64(5), 524-532.
Sadat Khoshouei, M. (2014). The Role of Organizational Virtuousness and Organizational Citizenship Behavior in Professional Moral Courage. JMDP, 27(2), 81-98. http://jmdp.ir/article-1-2018-fa.html [In Persian]
Shekari, H. (2012). Designing and explaining the conceptual model of the virtue-oriented organization: a case study, universities in Yazd province. Doctoral thesis, Payam Noor University.
Shekari, H., & Jalalian, N. (2015). Identifying and Ranking the Factors Affecting Virtuousness in Yazd University-Affiliated Hospitals. TB, 14 (2), 125-137. http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1566-fa.html [In Persian]
Singh, S., R. David and S. Mikkilineni, (2018). Organizational Virtuousness and Work Engagement: Mediating Role of Happiness in India. Advances in Developing Human Resources, 20(1): 88-102.
Knapp. S., M.M. Handelsman, M.C. Gottlieb and L.D. VandeCreek, 2013. The dark side of professional ethics. Professional Psychology: Research and Practice, 4(6): 371.
Koonmee, K., Singhapakdi, A., Virakul, B., & Lee, D. J. (2010). Ethics institutionalization, quality of work life, and employee job-related outcomes: A survey of human resource managers in Thailand. Journal of business research63(1), 20-26.