نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

2 نویسنده مسئول، استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی آموزش مهارت‌محور در مدارس بر مبنای نیازهای واقعی جامعه با استفاده از تئوری داده‌بنیاد است. برای پاسخ به این سؤال از روش پژوهش نظریه داده‌بنیاد و با رویکرد کیفی و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار MaxQDA استفاده شد. روش نمونه‌گیری، از نوع هدفمند بود که در مجموع با انجام 10 مصاحبه با اساتید و خبرگان حوزه‌های مدیریت آموزش و آموزش مهارت‌محور به اشباع رسید. نتایج و یافته‌های پژوهش نشان داد که پدیده محوری آموزش مهارت‌محور دارای سه مؤلفه تسهیل‌کننده زندگی فردی و اجتماعی؛ مهارت ارزش‌آفرین و مهارت انسان‌ساز است. شرایط علّی که سبب بروز پدیده الگوی آموزش مهارت‌محور در مدارس بر مبنای نیازهای واقعی جامعه می‌شود، در چهار دسته فشارهای عصر جدید برای تغییر؛ فشار نیازمندی‌های جامعه؛ عملکرد ضعیف نظام آموزشی غیر مهارتی در برابر نظام مهارت‌محور؛ باورهای فرهنگی جامعه قرار گرفتند. شرایط زمینه‌ای دارای 5 مؤلفه اصلی شامل سیاست‌گذاری برای سیستم‌های نوین آموزشی؛ ارتقا منابع انسانی مهارت‌محور؛ تأمین امکانات و زیرساخت‌های مادی؛ بستر مناسب تکمیل‌کنندگان آموزش مهارت‌محور و باورهای فرهنگی جامعه و خانواده‌ها بود. راهبردهای مناسب برای دستیابی به آموزش مهارت‌محور بر مبنای نیازهای واقعی جامعه در شش دسته اصلاح فرآیندهای غلط دولتی و حمایت همه‌جانبه دولت؛ فرهنگ‌سازی همه‌جانبه در جامعه؛ تقویت و غنی‌سازی منابع انسانی مهارت‌محور در جامعه؛ تغییر در رویه‌ها و فرایندهای آموزش‌و پرورش؛ تغییر بنیادی در سیاست‌های آموزش‌و پرورش و جذب حمایت مکمل‌های موثر جای گرفتند. پیامدهای حاصل از اجرای راهبردها در چهار مؤلفه منافع اقتصادی؛ پیامدهای مثبت اجتماعی و فرهنگی؛ پیامدهای مثبت فردی و پیامدهای آموزشی جای گرفتند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a model of skill-oriented education in schools based on the real needs of society using data base theor

نویسندگان [English]

  • atefeh khosravi rad 1
  • Ahmad Akbari 2
  • mohammad karimi 3
  • moslem cherabin 4

1 Ph.D. Student in Educational Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran

2 Corresponding Author, Assistant Professor, Department of Education Science, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran

3 Assistant Professor, Department of Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur

4 Assistant Professor, Department of Education Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.

چکیده [English]

The purpose of the current research is to design a model of skill-oriented education in schools based on the real needs of the society using data base theory. To answer this question, data-based theory research method was used with qualitative approach and MaxQDA software was used for data analysis. The sampling method was of a targeted type, which reached saturation by conducting a total of 10 interviews with professors and experts in the fields of education management and skill-based education. The results and findings of the research showed that the central phenomenon of skill-oriented education has three components that facilitate individual and social life; It is a value-creating skill and a human-building skill. Appropriate strategies to achieve skill-oriented education based on the real needs of society in six categories of correcting wrong government processes and all-round support of the government; all-round culture building in the society; strengthening and enriching skill-oriented human resources in society; change in education procedures and processes; A fundamental change in education policies and attracting the support of effective supplements took place. the consequences of the implementation of strategies in the four components of economic benefits; positive social and cultural consequences; Individual positive outcomes and educational outcomes were included.Key words: skill-oriented education, real expectations of society, value-creating skill, human-building skill

کلیدواژه‌ها [English]

  • Skill-based Education
  • Real Needs of Society
  • Value-creating Skills
  • Human-building Skills
ادیب منش، مرزبان، و صدر، آمنه. (1400). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی ارتقای مهارت‌های زندگی دانش آموزان دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی، 16(62)، 223-256.
اکبری لنگوری، جعفر و احمدی بالف، رقیه. (1398). چرا تکالیف مهارت‌محور، چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
ایزدی، احسان، و کوشکی، حشمت. (1397). شناسایی و واکاوی شاخص‌های عمده در زمینه ارتقای مفهومی نظام آموزش‌های مهارتی به نهضت ملی مهارت‌آموزی در کشور ایران با بهره‌گیری از روش AHP.، مهارت‌آموزی، ۷(۲۵)، ۷۱-۱۰۰.
باقری­فر، علی‌اکبر، و صالحی، کیوان. (1395). چالش‌های مهارت‌آموزی و پرورش هنرجویان کارآفرین در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی. مهارت‌آموزی، ۴(۱۵)، ۷-۴۰.
تقوی، سیده زینب، ساداتی، مرتضی، کاکویی، الله بخش، و جمشیدی، امیر. (1394). نیازسنجی آموزش‌های مهارتی بر اساس سند آمایش سرزمین در بخش صنعت (مطالعۀ موردی: شهرستان‌های ساری و قائم‌شهر). مهارت‌آموزی، ۴(۱۴)، ۸۳-۱۰۲.
خاوری، عبداله، و گرزین، رضا. (1393). آسیب‌شناسی نظام آموزش مهارتی. مهارت‌آموزی، ۳(۱۰)، ۷۷-۹۲.
سلیمی، قاسم، محمدی، مهدی، و رضایی، اشرف. (1394). ارائۀ مدلی کاربردی برای بهسازی نظام سنجش مهارت‌های عملی آموزش فنی و حرفه‌ای کشور. مهارت‌آموزی، 3(11)، ۶۷-۹۷.
صالحی عمران، ابراهیم. (1393). آسیب‌شناسی مدیریت آموزش‌های مهارتی کشور. مهارت‌آموزی، ۲(۸)، ۲۵-۴۸.
عطارنیا، احمد، خنیفر، حسین، رحمتی، محمدحسین، و جندقی، غلامرضا. (1393). بررسی وضعیت تدوین خط‌مشی در نظام غیررسمی آموزش مهارتی ایران. مجله علمی مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 12(2)، 345-374.
فرخی داود. (1392). آینده‌پژوهی در توسعۀ آموزش‌های مهارت‌ بنیان تقاضامحور. مهارت‌آموزی، ۱ (۳)، ۱۰۵-۱۳۱.
قاسمیان الهام. (1394). بررسی نقش آموزش‌های مهارتی بر میزان اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی با کمک تکنیک معادلات ساختاری. مهارت‌آموزی، ۳(۱۱)، ۳۳-۴۷.
کارگر شورکی، هدایت، پاک‌نژاد، فاطمه، و میر غفوری، سید حبیب‌الله. (1396). آینده‌نگاری نظام آموزش مهارتی در پرتو فناوری‌های همگرا. مهارت‌آموزی، 6(21)، ۱۰۹-۱۲۶.
کاوسی، اسماعیل، و حسینی‌راد، سید مهدی. (1396). ارائه مدلی برای توسعه آموزش‌های مهارتی در سازمان. آموزش در علوم انتظامی، 18(24)، 61-40.
کیا لاشکی، هدایت، خورشیدی، عباس، محمدخانی، کامران، خسروی بابادی، علی اکبر. (1400). ارائه الگوی آموزش های مهارتی اثربخش جهت ارتقای آموزش در مراکز علمی کاربردی. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 12(2)، 596-608.
گودینی، وحید. (1394). افزایش میزان گرایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویای کار به مراکز فنی و حرفه‌ای برای طی دورۀ مهارت‌آموزی در رشته‌های مختلف و خوداشتغالی در سال‌های اخیر (یک بررسی چهار ساله). مهارت‌آموزی، ۴(۱۳)، ۱۰۳-۱۱۰.
لطفی جلال‌آبادی، مصطفی، فرهادی، علی، روایی، سلطنت، و غلامی، محمود. (1398). طراحی الگوی مهارت‌محوری برای دانشجویان فنی‌و‌حرفه‌ای با استفاده ازنظریه داده‌بنیاد. فصلنامه علمی-پژوهشی کارافن، 16(46)، 71-100.
محمدی، اکرم، و رحمانی، خزران. (1398). بررسی تأثیر تکلیف مهارت‌محور و خلاق بر میزان یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی. پژوهش‌نامه اورمزد، 47، 220-231.
محمدیان، یوسف، محمودپور جاسکی، شیما، و سلاجقه، آزیتا. (1399). نقش تکالیف مهارت‌محور در پرورش مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی، دومین کنفرانس ملی یافته‌های نوین یاددهی - یادگیری در دوره ابتدایی، بندرعباس، https://civilica.com/doc/1115732
مقیمی، سید محمد، خنیفر، حسین، اردی بهشت، محمدمهدی، و شریفی، سید مهدی. (1397). ارائه الگوی آموزش مهارت‌محور جهت توسعه کارآفرینی رسانه‌ای. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(4)، 681-700.
مهدی، رضا. (1394). جایگاه مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های نسل سوم. مهارت‌آموزی، ۴(۱۴)، ۱۰۳-۱۱۷.
میر قادری، سید هادی. (1394). بررسی مهارت‌آموزی و اشتغال در خوشه‌های صنعتی از دیدگاه پویایی‌شناسی سیستم. مهارت‌آموزی، ۴(۱۳)، ۱۲۵-۱۳۴.
ناصری آلاشتی، میترا، صفاریان همدانی، سعید، و هاشم نژاد آبرسی، فاطمه. (1399). الگوی بومی‌سازی برندینگ مهارت‌آموزی و کارآفرینی فردی و اجتماعی در مدارس ایران. مدیریت مدرسه، 8(3)، 67-94.
نماینده، یعقوب، اختیار وکالتی، رضا، اختیار وکالتی، مهدی. (1397). آموزش بر مبنای کار (WBL با تأکید بر طرح مدل آموزش در محیط کار مبتنی بر دهکده مهارت). مهارت‌آموزی، ۶(۲۴)، ۱۲۹-۱۳۶.
نوید ادهم، مهدی، و شفیع‌زاده، حمید. (1395). بررسی مهم‌ترین چالش‌ها و راهبردهای آموزش مهارتی در ایران. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 5(20)، 7-21.
Adibmanesh, M., & Sadr, A. (2021). Designing an optimal curriculum model for improving the life skills of elementary school students. Journal of Curriculum Studies, 16(62), 223-256. DOI: 20.1001.1.17354986.1400.16.62.9.4. [In Persian]
Akbari Langouri, J. & Ahmadi Balef, R. (2018). Why skill-oriented assignments, the fourth national conference of new approaches in education and research, Mahmudabad. [In Persian]
Attarnia, A., Khanifar, H., Rahmati, M. H., & Jandaghi, G. (2014). Study of Condition of Policy Making in Iranian Nonformal Skills Training System. Organizational Culture Management, 12(2), 345-374. doi: 10.22059/jomc.2014.51187. [In Persian]
Bagheri Far, A. A. (2016). Salehi, Kivan Challenges of Skill Training and Education of Entrepreneurial Students in Technical and Vocational High Schools: A Phenomenological Study. Skill training, 4(15), 7-40.URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-173-fa.html. [In Persian]
Bakare, S. (2018). Attracting, recruiting, and retaining skilled workers in retail organizations. International Journal of Social Science and Economic Research, 3(5), 1745-1755.
Cameron Frichtel, M. J. (2017). “We Were the Choreographers; the Dance Teachers Were the Helpers”: Student Perceptions of Learning in a Dance Outreach Program Interpreted Through a Lens of 21st-Century Skills. Journal of Dance Education, 17(2), 43-52.
Care, E., Kim, H., Vista, A., & Anderson, K. (2018) Education System Alignment for 21st Century Skills: Focus on Assessment. Center for Universal Education at The Brookings Institution.
Dogara, G., Saud, M. S. B., & Kamin, Y. B. (2020). Work-Based Learning Conceptual Framework for Effective Incorporation of Soft Skills Among Students of Vocational and Technical Institutions. IEEE Access, 8, 211642-211652.
Farrokhi, D. (2013).Foresighting in Development of Skill-Based and Demand- Oriented Trainings. Skill training, 1(3), 105-131. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-72-fa.html. [In Persian]
Ghasemian, E. (2015). Studying the Role of Skill Training on Employment of University Graduates using Structural Equation Modeling Technique. Skill training, 3(11), 33-47. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/articl-85-1-fa.html. [In Persian]
Godini, V. (2015). The increasing tendency of college graduate job hunters to attend diverse training courses in technical institutes and self-employment in recent years (a four- years study). Skill training, 4(13), 103-110. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-138-1-fa.html. [In Persian]
Izadi E, koushki H. (2018). Identification and Analysis of Major Indicators for Conceptual Improvement of Skills Training System to National Skills Movement in Iran Using A H P Method, 7(25), 71-100. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-239-fa.html. [In Persian]
Jacobs, B., Taljaard-Swart, H., Marx-Pienaar, N., Diedericks, L., Sonnenberg, N., Donoghue, S., ... & du Rand, G. (2023). Preparing students for the future workplace: how online teaching and learning during the COVID-19 pandemic hone required transferable skills. Education+ Training, 65(10), 81-97.
Kargar Shurki, H. Paknejad, F. Mir Ghafouri, S. H. (2017). Convergent Technologies Foresight in Skill Training System. Skill training, 6(21), 109-126. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article116-1-fa.html. [In Persian]
Kavosin. E. & mahdi hoseini rad, S. (2017). Providing a Model for the Development of Skill Training in the Organization. quarterly journal of training in police sciences, 5(18), 41-60. [In Persian]
Khavari, A., & Gerzin, R. (2015). Pathology of Skill Training System. Skill training 3(10), 77-92. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-104-1-fa.html. [In Persian]
Kialashaki, H., Khorshidi, A., Mohammad Khani, K., & Khosro Babadi, A. A. (2021). Provide a Model of Effective Skill Training to Improve Training in Applied Science Centers. Educational Development of Judishapur, 12(2), 596-608. doi: 10.22118/edc.2020.256106.1590.  [In Persian]
Kovalevsky, S. (2020). Exploring Destination Imagination Alumni Perceptions of 21st-Century Skills and Workforce Readiness (Doctoral dissertation, Walden University).
Li, L. (2022). Reskilling and upskilling the future-ready workforce for industry 4.0 and beyond. Information Systems Frontiers, 1-16.
Lotfi Jalal Abadi, M., Farhadi, A., Ravaei, S., & Gholami, M. (2020). Designing a Skill-oriented Model for Occupational Students: Using the Grounded Theory. Karafan Quarterly Scientific Journal, 16(2), 71-100. Doi: 20.1001.1.23829796.1398.16.46.4.9. [In Persian].
McGunagle, D., & Zizka, L. (2020). Employability skills for 21st-century STEM students: the employers' perspective. Higher education, skills and work-based learning, 10(3), 591-606.
Mehdi, R. (2016). Skill Training Position in the Third Generation Universities. Skill training, 4(14), 103-117. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-134-fa.html. [In Persian]
Mikkonen, S., Pylväs, L., Rintala, H., Nokelainen, P., & Postareff, L. (2017). Guiding workplace learning in vocational education and training: A literature review. Empirical Research in Vocational Education and Training, 9, 1-22.
Mir Qadri, S H.S (2015). significance of Innovative Problem Solving- Based Teaching on Learners’ Self-Efficacy Readiness. Skill training, 4(13), 125-134. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-140-fa.html. [In Persian]
Moghimi, S. M., khanifar, H., ordibehesht, M. M., & sharifee, S. M. (2019). Providing Skill-Driven Education Model for Media Entrepreneurship Development. Journal of Entrepreneurship Development, 11(4), 681-700. doi: 10.22059/jed.2019.276441.652919. [In Persian]
Mohammadi, A., & Rahmani, K. (2018). Investigating the effect of skill-oriented and creative assignments on the learning rate of primary school students. Ormazd research paper, 47, 220-231. [In Persian].
Mohammadian, Y., Mahmoudpour Jaski, S., & Selajgeh, A. (2019). The role of skill-based assignments in developing the life skills of first grade students, the second national conference on new findings of teaching and learning in the primary grade, Bandar Abbas, https://civilica.com/doc/1115732. [In Persian]
Mulder, M. (Ed.) (2017), Competence-based Vocational and Professional Education, Springer, Dordrecht, the Netherlands.
Myers, M. D. (2013). Qualitative Research in Business & Management. Heidarzadeh, Kambiz, Merikhnejad Asl, Ali, Tehran: ELM Publication
Naseri Alashti, M., Safarian Hamdani, S., & Hashem Nejad Abarsi, F. (2020). Localization Branding of Training and Social Personal Entrepreneurship for Model Presentation (A Case Study: Educational Department Mazandaran Province). School Administration, 8(3), 94-67. [In Persian]
Namayandeh, Y. Ekhtiar Vekalati, R. Ekhtiar Vekalati, M. (2017). Work-based training (WBL with emphasis on the design of the training model in the work environment based on the skill village). Skill training, 6(24), 136-129. [In Persian]
Navid Adham, M. Shafizadeh, H. (2015). Examining the most important challenges and strategies of skill training in Iran. Social and cultural strategy, 5(20), 7-21. [In Persian]
Papier, J. (2021). 21st Century competencies in Technical and Vocational Education and Training: Rhetoric and reality in the wake of a pandemic. Journal of Education (University of KwaZulu-Natal), (84), 67-84.
Parry, J., & Hayden, M. (2015). Skills development: A review with reference to Southeast Asia. Journal of International and Comparative Education (JICE), 67-78.
Peters, J. (2022). The importance of vocational training for career development”, EHL Insights, available at: https://hospitalityinsights.ehl.edu/vocational-training-career-development
Rakowska, A., & de Juana-Espinosa, S. (2021). Ready for the future? Employability skills and competencies in the twenty-first century: The view of international experts. Human Systems Management, 40(5), 669-684.
Salehi Imran, E. (2014). Pathology of skills training management in Iran. Skill training, 2(8), 25-48. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-143-fa.html. [In Persian]
Salimi, Q., Mohammadi, Rezaei, A. (2015). A Practical Model to Improve Iran TVTO’s Skill Assessment System. Skill training, 3(11), 67-97. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-87-fa.html. [In Persian]
Taqvi, S. Z. Sadati, M. Kakui, A. Jamshidi, A. (2016). Skills Training Needs Assessment Based On Land Use Planning Document in Industry Section (Case Study: Qaemshahr & Sari). Skill training, 4(14), 83-102. URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-133-fa.html. [In Persian]
Teng, W., Ma, C., Pahlevansharif, S., & Turner, J. J. (2019). Graduate readiness for the employment market of the 4th industrial revolution: The development of soft employability skills. Education+ Training, 61(5), 590-604.
Tharumaraj, J. N., Krishnan, S., & Perumal, R. (2018). Learners' perspective: 21 st century essential fluencies. English Teacher, 47(3), URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-104-fa.html.
UNESCO Strategy for Technical and Vocational Education and Training (2016-2021), Published in 2016.Organization 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, Franc.