نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

چکیده
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت‏‌بندی شاخص‏‌های نابرابری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران انجام‌‏شده و از نوع پژوهش‏‌های ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری موردبررسی کلیه مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران بوده است. نمونۀ آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و صاحب‏نظران حوزه آموزش عمومی که به شیوه نمونه‌‏گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌‏آوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته، چک‏‌لیست محقق ساخته است. نتایج نشان داد که نابرابری آموزشی در سطح مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 7 مضمون فراگیر، 28 مضمون سازمان دهنده است که عبارت‏‌اند از: مؤلفه درونداد شامل 4 شاخص، مؤلفه فرایند مدرسه شامل 6 شاخص، مؤلفه زمینه خانوادگی شامل 6 شاخص، مؤلفه برونداد شامل 8 شاخص، زمینه فردی نابرابری شامل 4 شاخص، تأثیرات اجتماعی ‏و سیاسی نابرابری‏‌ها‏ در آموزش‌‏وپرورش شامل 4 شاخص، شاخص‏‌های جغرافیایی. همچنین ازنظر میزان تأثیرگذاری مؤلفه‌‏ها و شاخص‌‏ها بر افزایش نابرابری اولویت یکم شرایط اقتصادی خانواده‌‏ها، اولویت دوم امکانات و فضای آموزشی، اولویت سوم وضعیت اجتماعی خانواده‏‌ها، اولویت چهارم شاخص‎‌‏‌های جغرافیایی، اولویت پنجم میزان دسترسی و میزان بهره‌‏مندی از آموزش و اولویت‏‌های بعدی به ترتیب منابع انسانی (معلمان خوب)، سرمایه فرهنگی خانواده، آرزوی تحصیلی دانش‏‌آموزان، جمعیت کم خانواده، مدیریت مدرسه، انتظارات و آرزوهای والدین، وضعیت تحصیلی والدین، پیشرفت تحصیلی، وضعیت قبولی دانش‏‌آموزان در مدارس نمونه، مقام‌‏های ورزشی، فرهنگی و علمی، رسیدگی متولیان آموزشی، آموزش تبارگرایی، میزان توجه معلم به دانش‌‏آموزان، توجه به کیفیت آموزشی هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing Components and Indicators of Educational Inequality in Elementary Schools

نویسندگان [English]

  • moslem piri zamaneh 1
  • Abass Abasspuor 2
  • Hamid Rahimian 3

1 Ph.D. in Educational Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Professor, Educational Administration Dept., Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Educational Administration Dept., Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract
This research was conducted with the aim of identifying and prioritizing indicators of educational inequality in primary schools in Tehran and it is an exploratory type of research. The statistical population under investigation is all public primary schools in Tehran. The statistical sample in the qualitative section includes 14 experts and experts in the field of public education who were selected by snowball sampling. Data collection tools include semi-structured interview, researcher made checklist. The results showed that the educational inequality at the level of primary schools in Tehran includes 7 comprehensive themes and 28 organizing themes, which are: input component including 4 indicators, school process component including 6 indicators, family background component including 6 indicators, output component including 8 indicators, individual background of inequality including 4 indicators, social and political effects of inequalities in education including 4 indicators, geographical indicators. Also, in terms of the influence of components and indicators on increasing inequality, the first priority is the economic conditions of families, the second priority is educational facilities and space, the third priority is the social status of families, the fourth priority is geographical indicators, the fifth priority is the level of accessibility and The amount of benefit from education, and the next priorities in the order of human resources (good teachers), family cultural capital, students' educational aspirations, small family population, school management, parents' expectations and aspirations, parents' educational status, educational progress, the acceptance status of students in model schools, sports, cultural and scientific authorities, the handling of educational trustees, the education of descent, the level of attention of teachers to students, attention to the quality of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational inequality
  • Inequality indicators
  • Equality of educational opportunities
  • Primary schools
اسدی، راضیه. (1392). مدل‏سازی ساختاری تأثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش‏دانشگاهی ناحیه 1 و 2 ارومیه. مجله روانشناسی مدرسه، 3(4)، 37-50.
اکبری، محمود. (1394). تحلیل فضایی شاخص‏های توسعه‏ی آموزشی در مناطق شهری و روستایی کهکیلویه و بویراحمد. فصلنامه‏ی جغرافیا و آمایش شهری- منطقه‏ای، 15، 69-84.
اسماعیل سرخ، جعفر (1386). نابرابری‏های آموزشی و نابرابری‏های فضایی در بعد قومی و منطقه‏ای (مطالعة موردی دورة ابتدایی استان آذربایجان‏ غربی در سال تحصیلی 81 ـ 1380). فصلنامة تعلیم و تربیت. 23(3)، 103-124.
پورپاکی، آذر (1393) بررسی رویکردهای نوین در نظام آموزش‏وپرورش پویا و مؤثر، پژوهشگاه مطالعات آموزش‏وپرورش به نقل از نشریه نگاه وزارت آموزش‏وپرورش، هفته اول، آذرماه ١٣٨٧.
رافتی، رضا (1397). الگوی ساختاری نابرابری آموزشی در مناطق آموزشی شهر مشهد. فصلنامه علمی ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 6(1)، 71-100.
صابری، حمید و نصرالهی نیا، اعظم (1396). ارزیابی توسعه‏ی آموزشی شهرستان‏های استان ایلام با استفاده از مقایسه مدل‏های چندشاخصه. فصلنامه‏ی پژوهش‏های مکانی- فضایی، 2، 51-65.
فلاحی، کیومرث (1388). بررسی جایگاه انتخاب و تربیت معلم در ساختار تشکیلاتی وزارت آموزش‏وپرورش. پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش‏وپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
قاسمی اردهایی، علی، حیدرآبادی، ابوالقاسم و رستمی، نیر (1390)، زمینه‏های خانوادگی نابرابری فرصت‏های آموزشی: مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهر. مجله تخصصی جامعه‏شناسی، 1(1)، 125- 140.
کاکادزفولی، امین؛ کاکادزفولی، انیس و عبدالهی، علی‏اصغر (1395). تبیین و ارزیابی توسعه‏ی آموزشی در شهرستان‏های استان کرمان. فصلنامه‏ی مطالعات برنامه‏ریزی سکونتگاه‏های انسانی، 11(35)، 83-99.
موسوی، میرنجف و حسنی، محمد (1390). سنجش درجة توسعه‏یافتگی و محرومیت مناطق آموزش‏وپرورش استان آذربایجان‏غربی. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی. دانشگاه ارومیه.
نظم فر، حسین و علی بخشی، آمنه (1393). سنجش نابرابری فضایی در برخورداری از شاخص‏های آموزشی با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه موردی: استان خوزستان). دو فصلنامه‏ی مطالعات برنامه‏ریزی آموزشی، 3(6)، 115-134.
یزدانی، محمدحسن؛ غفاری گیلانده، عطا و علیزاده، یوسف (1392). بررسی و رتبه‏بندی توسعه_ی آموزشی نواحی نوزده‏گانه آموزش‏وپرورش استان اردبیل. دو فصلنامه‏ی مطالعات برنامه‏ریزی آموزشی، 2(4)، 37-66.
 
Akbari, M (2014). Spatial analysis of educational development indicators in urban and rural areas of Kohkiloyeh and Boyer Ahmad. Quarterly Journal of Geography and Urban-Regional Studies, No. 15:69-84[In Persian]
Asadi, R (2012). Structural modeling of the effect of educational aspirations on educational inequality among male and female pre-university students in districts 1 and 2 of Urmia. Journal of School Psychology, Volume 3, Number 50  [In Persian]
Boswell, C., & Cannon, S. (2007). Introduction to nursing research, incorporating evidence based practice. Sudbury, Jons and Barlet, 2007.
Brooks R.C.(2011),Are Schools the Great (Noncognitive Skills) Equalizer?Thesis Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Arts in the Graduate School of The Ohio State University, Graduate Program in Sociology, The Ohio State University.
Creswell-John, W. (2012). Resarch Design: Qualitative, Quanlitative and Mixed Metod Approaches, 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Ethan Hutt (2018).Taking the Long View: Longitudinal Surveys and the Construction of Educational Inequality in America. Springer International Publishing AG,, Educational Research: Ethics, Social Justice, and Funding Dynamics, Educational Research (2018) 10, https://doi.org/10.1007/978-3-319-73921-2_9
Falahi, K (2008). Investigating the position of teacher selection and training in the organizational structure of the Ministry of Education. Ministry of Education Research Institute, Research Institute of Education. [In Persian]
Foster, p. and Gomm, r. and Hammersley, M.(2005). Constructing educational inequality: an assessment of research on school process, Flamer Press. London. Washington. D.C.
Francis, B., Hodgen, J., Craig, N., Taylor, B., Archer, L., Mazenod, A., ... & Connolly, P. (2019). Teacher ‘quality’and attainment grouping: The role of within-school teacher deployment in social and educational inequality. Teaching and Teacher Education77, 183-192.
Gabriele B, Nazareno. P, Moris T (2014). "School expansion and uneven modernization. Comparing educational inequality in Northern and Southern Italy". Research in Social Stratification and Mobility 36 (2014) 69–86                        
Ghasemi A, Ali, H, and Rostami, N (2013), family contexts of inequality of educational opportunities: a case study of secondary school female students in Ahar city, specialized journal of sociology, first year, first issue, pp. 140-125. [In Persian]
Gwet, K. L. (2014). Handbook of inter-rater reliability: The definitive guide to measuring the extent of agreement among raters. Advanced Analytics, LLC.
Hoffmann R, Hu Y, de Gelder R, Menvielle G, Bopp M, Mackenbach JP.(2016). The impact of increasing income inequalities on educational inequalities in mortality - An analysis of six European countries. International Journal Equity Health. 8;15(1):103.
Horn, D. (2010). Essays on educational institutions and ineqalitu of opportunity,Doctoral Dissertation Submitted to the Central European University in partialful fillment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
Ismail Sorkh, J (2006). Educational inequalities and spatial inequalities in the ethnic and regional dimensions (a case study of the elementary course of West Azerbaijan Province in the academic year 2000-2001). Education and training quarterly. The twenty-third year. Number 3. [In Persian]
Junchao Tang (2016).“Lost at the starting line”: a reconsideration of educational inequality in China, 1978–2008. Tang The Journal of Chinese Sociology (2016) 3:8
Kakadzfouli, A and Abdulahi, A. A. (2015). Explanation and evaluation of educational development in the cities of Kerman province. Quarterly Journal of Human Settlements Planning Studies, 11th Volume, Number 35: 83-99. [In Persian]
Mousavi, M and Hasani, M (2013). Measuring the degree of development and deprivation of educational areas of West Azerbaijan province. The final report of the research project. Urmia University. [In Persian]
Nazmfar, H and Ali Bakshi, A (2014). Measuring the spatial inequality in having educational indicators using the TOPSIS method (case study: Khuzestan province) bi-quarterly journal of educational planning studies, third year, number 6, pp. 115-134. [In Persian]
Nouri, A and Mehromhammadi, M (2018). A model for using the data-driven theory method in educational research. Iranian Curriculum Studies Quarterly, 6(23). 8-35. [In Persian]
PISA (2003) [OCDE]. http: // pisaweb. acer. edu. au/ oecd/ oecd _ pisa  data _ s1. Html.
Pourpaki, A (2013) Examining new approaches in the dynamic and effective education system, Research Institute of Education Studies, quoted from the Ministry of Education's Negah magazine, first week, December 2014. [In Persian]
Rafati, R (2017). The structural pattern of educational inequality in the educational areas of Mashhad. Quarterly scientific journal of educational sciences from the perspective of Islam. Spring and summer 97. Sixth year. number 10[In Persian]
Rasmus Hoffmann, Yannan Hu, Rianne de Gelder, Gwenn Menvielle, Matthias Bopp and Johan P. Mackenbach (2016) .The impact of increasing income inequalities on educational inequalities in mortality - An analysis of six European countries. International Journal for Equity in Health (2016) 15:103
Rawls, J. (2015). A Theory of Justice. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Saberi, H, Nasralahinia, A (2016). Evaluating the educational development of the cities of Ilam province using the comparison of multi-indicator models. Spatial-Spatial Research Quarterly, No. 2: 51-65: [In Persian]
Samons.p (2010). school effectiveness and equity: making connection, CFBT, education trust.
Speziale, H. S., Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Lippincott Williams & Wilkins.
Yang Hansen, K., & Strietholt, R. (2018). Does schooling actually perpetuate educational inequality in mathematics performance? A validity question on the measures of opportunity to learn in PISA. ZDM50, 643-658.
Yazdani, M. H; Ghafari G, and Alizadeh, Y (2012). Review and ranking of educational development of nineteen educational districts of Ardabil province. Bi-quarterly journal of educational planning studies, second term, number 4, pp. 37-66. [In Persian]
Yu, Wei-hsin, and Kuo-hsien Su (2006), ″Gender, sibship, structure, and educational inquality in Taiwan: son Prefrence Revisited″, Journal of Marriage and Family, No (68).