اسدی، راضیه. (1392). مدلسازی ساختاری تأثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیشدانشگاهی ناحیه 1 و 2 ارومیه. مجله روانشناسی مدرسه، 3(4)، 37-50.
اکبری، محمود. (1394). تحلیل فضایی شاخصهای توسعهی آموزشی در مناطق شهری و روستایی کهکیلویه و بویراحمد. فصلنامهی جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، 15، 69-84.
اسماعیل سرخ، جعفر (1386). نابرابریهای آموزشی و نابرابریهای فضایی در بعد قومی و منطقهای (مطالعة موردی دورة ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 81 ـ 1380). فصلنامة تعلیم و تربیت. 23(3)، 103-124.
پورپاکی، آذر (1393) بررسی رویکردهای نوین در نظام آموزشوپرورش پویا و مؤثر، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش به نقل از نشریه نگاه وزارت آموزشوپرورش، هفته اول، آذرماه ١٣٨٧.
رافتی، رضا (1397). الگوی ساختاری نابرابری آموزشی در مناطق آموزشی شهر مشهد. فصلنامه علمی ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 6(1)، 71-100.
صابری، حمید و نصرالهی نیا، اعظم (1396). ارزیابی توسعهی آموزشی شهرستانهای استان ایلام با استفاده از مقایسه مدلهای چندشاخصه. فصلنامهی پژوهشهای مکانی- فضایی، 2، 51-65.
فلاحی، کیومرث (1388). بررسی جایگاه انتخاب و تربیت معلم در ساختار تشکیلاتی وزارت آموزشوپرورش. پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزشوپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
قاسمی اردهایی، علی، حیدرآبادی، ابوالقاسم و رستمی، نیر (1390)، زمینههای خانوادگی نابرابری فرصتهای آموزشی: مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهر. مجله تخصصی جامعهشناسی، 1(1)، 125- 140.
کاکادزفولی، امین؛ کاکادزفولی، انیس و عبدالهی، علیاصغر (1395). تبیین و ارزیابی توسعهی آموزشی در شهرستانهای استان کرمان. فصلنامهی مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 11(35)، 83-99.
موسوی، میرنجف و حسنی، محمد (1390). سنجش درجة توسعهیافتگی و محرومیت مناطق آموزشوپرورش استان آذربایجانغربی. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی. دانشگاه ارومیه.
نظم فر، حسین و علی بخشی، آمنه (1393). سنجش نابرابری فضایی در برخورداری از شاخصهای آموزشی با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه موردی: استان خوزستان). دو فصلنامهی مطالعات برنامهریزی آموزشی، 3(6)، 115-134.
یزدانی، محمدحسن؛ غفاری گیلانده، عطا و علیزاده، یوسف (1392). بررسی و رتبهبندی توسعه_ی آموزشی نواحی نوزدهگانه آموزشوپرورش استان اردبیل. دو فصلنامهی مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2(4)، 37-66.
Akbari, M (2014). Spatial analysis of educational development indicators in urban and rural areas of Kohkiloyeh and Boyer Ahmad. Quarterly Journal of Geography and Urban-Regional Studies, No. 15:69-84[In Persian]
Asadi, R (2012). Structural modeling of the effect of educational aspirations on educational inequality among male and female pre-university students in districts 1 and 2 of Urmia. Journal of School Psychology, Volume 3, Number 50 [In Persian]
Boswell, C., & Cannon, S. (2007). Introduction to nursing research, incorporating evidence based practice. Sudbury, Jons and Barlet, 2007.
Brooks R.C.(2011),Are Schools the Great (Noncognitive Skills) Equalizer?Thesis Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Arts in the Graduate School of The Ohio State University, Graduate Program in Sociology, The Ohio State University.
Creswell-John, W. (2012). Resarch Design: Qualitative, Quanlitative and Mixed Metod Approaches, 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Ethan Hutt (2018).Taking the Long View: Longitudinal Surveys and the Construction of Educational Inequality in America.
Springer International Publishing AG,, Educational Research: Ethics, Social Justice, and Funding Dynamics, Educational Research (2018) 10,
https://doi.org/10.1007/978-3-319-73921-2_9
Falahi, K (2008). Investigating the position of teacher selection and training in the organizational structure of the Ministry of Education. Ministry of Education Research Institute, Research Institute of Education. [In Persian]
Foster, p. and Gomm, r. and Hammersley, M.(2005). Constructing educational inequality: an assessment of research on school process, Flamer Press. London. Washington. D.C.
Francis, B., Hodgen, J., Craig, N., Taylor, B., Archer, L., Mazenod, A., ... & Connolly, P. (2019). Teacher ‘quality’and attainment grouping: The role of within-school teacher deployment in social and educational inequality. Teaching and Teacher Education, 77, 183-192.
Gabriele B, Nazareno. P, Moris T (2014). "School expansion and uneven modernization. Comparing educational inequality in Northern and Southern Italy". Research in Social Stratification and Mobility 36 (2014) 69–86
Ghasemi A, Ali, H, and Rostami, N (2013), family contexts of inequality of educational opportunities: a case study of secondary school female students in Ahar city, specialized journal of sociology, first year, first issue, pp. 140-125. [In Persian]
Gwet, K. L. (2014). Handbook of inter-rater reliability: The definitive guide to measuring the extent of agreement among raters. Advanced Analytics, LLC.
Hoffmann R, Hu Y, de Gelder R, Menvielle G, Bopp M, Mackenbach JP.(2016). The impact of increasing income inequalities on educational inequalities in mortality - An analysis of six European countries. International Journal Equity Health. 8;15(1):103.
Horn, D. (2010). Essays on educational institutions and ineqalitu of opportunity,Doctoral Dissertation Submitted to the Central European University in partialful fillment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
Ismail Sorkh, J (2006). Educational inequalities and spatial inequalities in the ethnic and regional dimensions (a case study of the elementary course of West Azerbaijan Province in the academic year 2000-2001). Education and training quarterly. The twenty-third year. Number 3. [In Persian]
Junchao Tang (2016).“Lost at the starting line”: a reconsideration of educational inequality in China, 1978–2008. Tang The Journal of Chinese Sociology (2016) 3:8
Kakadzfouli, A and Abdulahi, A. A. (2015). Explanation and evaluation of educational development in the cities of Kerman province. Quarterly Journal of Human Settlements Planning Studies, 11th Volume, Number 35: 83-99. [In Persian]
Mousavi, M and Hasani, M (2013). Measuring the degree of development and deprivation of educational areas of West Azerbaijan province. The final report of the research project. Urmia University. [In Persian]
Nazmfar, H and Ali Bakshi, A (2014). Measuring the spatial inequality in having educational indicators using the TOPSIS method (case study: Khuzestan province) bi-quarterly journal of educational planning studies, third year, number 6, pp. 115-134. [In Persian]
Nouri, A and Mehromhammadi, M (2018). A model for using the data-driven theory method in educational research. Iranian Curriculum Studies Quarterly, 6(23). 8-35. [In Persian]
PISA (2003) [OCDE]. http: // pisaweb. acer. edu. au/ oecd/ oecd _ pisa data _ s1. Html.
Pourpaki, A (2013) Examining new approaches in the dynamic and effective education system, Research Institute of Education Studies, quoted from the Ministry of Education's Negah magazine, first week, December 2014. [In Persian]
Rafati, R (2017). The structural pattern of educational inequality in the educational areas of Mashhad. Quarterly scientific journal of educational sciences from the perspective of Islam. Spring and summer 97. Sixth year. number 10[In Persian]
Rasmus Hoffmann, Yannan Hu, Rianne de Gelder, Gwenn Menvielle, Matthias Bopp and Johan P. Mackenbach (2016) .The impact of increasing income inequalities on educational inequalities in mortality - An analysis of six European countries. International Journal for Equity in Health (2016) 15:103
Rawls, J. (2015). A Theory of Justice. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Saberi, H, Nasralahinia, A (2016). Evaluating the educational development of the cities of Ilam province using the comparison of multi-indicator models. Spatial-Spatial Research Quarterly, No. 2: 51-65: [In Persian]
Samons.p (2010). school effectiveness and equity: making connection, CFBT, education trust.
Speziale, H. S., Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Lippincott Williams & Wilkins.
Yang Hansen, K., & Strietholt, R. (2018). Does schooling actually perpetuate educational inequality in mathematics performance? A validity question on the measures of opportunity to learn in PISA. ZDM, 50, 643-658.
Yazdani, M. H; Ghafari G, and Alizadeh, Y (2012). Review and ranking of educational development of nineteen educational districts of Ardabil province. Bi-quarterly journal of educational planning studies, second term, number 4, pp. 37-66. [In Persian]
Yu, Wei-hsin, and Kuo-hsien Su (2006), ″Gender, sibship, structure, and educational inquality in Taiwan: son Prefrence Revisited″, Journal of Marriage and Family, No (68).