نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری بر اساس تجارب مدیران زن مدارس ابتدایی بود. به‌‏منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه به تعداد 39 نفر بود. نمونه‏‌گیری به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت با 12 نفر از مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان ایذه مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و سپس اطلاعات گردآوری‏شده در مصاحبه‏‌ها با استفاده از سه مرحله اصلی کدگذاری داده‏‌ها (باز، محوری و انتخابی) تجزیه‏‌وتحلیل شدند. در مرحله اول کدگذاری باز 285 کد اولیه شناسایی شد که پس از حذف کدهای تکراری به 123 کد کاهش یافت. در مرحله کدگذاری محوری، از برقراری پیوند و ارتباط بین مفاهیم 21 مقوله به دست آمد سپس این مقوله‌‏ها در 6 طبقه اصلی (مقوله محوری، شرایط علی، شرایط زمینه‌‏ای، شرایط مداخله‌‏گر، راهبردها و پیامدها) دسته‌‏بندی شدند و الگوی نهایی تسهیل فرآیند یاددهی-یادگیری حاصل شد. بر اساس نظریه حاصل‌‏شده از یافته‌‏های پژوهش شرایط علی و اثرگذار بر تسهیل فرایند یاددهی-یادگیری، شرایط زمینه‌‏ای، عوامل مداخله‏‌گر، راهبردها و استراتژی‏‌ها و پیامد آن‏ها بررسی و الگوی نهایی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a model for facilitating the teaching-learning process

نویسندگان [English]

  • shiva farzalivand 1
  • Yadollah Mehralizadeh 2
  • Seyed Abbas Razavi 3

1 M.A in Educational Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Professor, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study is to design a model for facilitating teaching and learning process based on the experiences of female principals of primary schools. In order to achieve this goal, the qualitative approach and the Grounded theory method were used. The research population included 39 female principals of elementary schools in Izeh city. Sampling by snowball method continued until theoretical saturation was reached and finally a semi-structured interview was conducted with 12 female principals of elementary schools in Izeh city. And then the information collected in the interviews were analyzed using three main stages of data coding (open, Axial and selective). In the first stage of open coding, 285 initial codes were identified, which were reduced to 121 codes after removing duplicate codes. In the Axial coding stage, 21 categories were obtained from establishing links and communication between the concepts, then these categories were categorized into 6 main categories (central category, causal conditions, Contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences) and the final model of facilitating the teaching process- Learning was achieved. Based on the theory obtained from the research findings, causal and effective conditions on facilitating the teaching-learning process,Contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences have been examined and the final model has been presented.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • facilitating learning
  • teaching-learning process
  • Primary schools
  • female principals
پالی، سمیرا و تفضلی، صغری. (1400). بررسی تأثیر تجهیزات تکنولوژی‏های آموزشی و وسایل کمک‏آموزشی در میزان ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان رودسر. فصلنامه مدیریت و چشم‏انداز آموزش، 3(1)، 1-29.
پیرحیاتی، سارا، صالحی، کیوان، فرزاد، ولی اله، مقدم زاده، علی و حکیم زاده، رضوان. (1399). بازنمایی عوامل، ملاک‏ها و نشانگرهای مدارس اثربخش دوره ابتدایی: یک مطالعه کیفی. مدیریت مدرسه، 8 (1)، 162-190.
ترکمان، مژگان، جلالیان، سارا و دژدار، امید. (1395). نقش معماری و عوامل کالبدی محیط آموزشی بر تسهیل یادگیری کودکان. نشریه شباک، 2 (11)، 1-14.
جاودانی، محمد. (1393). ارزیابی تطبیقی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری در مدارس دوره ابتدایی شهر شیراز بر مبنای الگوی کیفی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3 (10)، 55-79.
چناری، زمرد، بهمئی، لیلا و برکت، غلامحسین. (1399). ارائه الگویی برای سنجش کیفیت آموزشی در مدارس ابتدایی: موردمطالعه شهرستان اندیمشک. آموزش و ارزشیابی، 13 (52)، 161-185.
حسین قلی زاده، رضوان. (1400). ارتباط برنامه درسی و مدیریت آموزشی. دانشنامه ایرانی برنامه درسی. https://profdoc.um.ac.ir
زین‏آبادی، حسن رضا. (1389). رهبران تحول بخش در مدرسه: مدیران زن یا مدیران مرد؟. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8 (2)، 115-141.
سادات محسنی، هدی و پاکباز، زهرا. (1400). نقش رهبری اصیل در اثربخشی مدیریت مدرسه. رهبری آموزشی کاربردی، ویژه‏نامه دومین همایش ملی مدرسه‏آینده، 69-82.
سیف، علی اکبر. (1394). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
شاه بیگ، مرتضی، آقا حسینی، تقی و کلباسی، افسانه. (1399). امکان‏سنجی به‏کارگیری روش یادگیری ترکیبی دانش آموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی. پژوهش در آموزش ابتدایی، 2 (3)، 36-49.
عارف نژاد، محسن، شریعت نژاد، علی، فتحی چگنی، فریبرز و سپهوند، مهدیه. (1401). شناسایی و اولویت‏بندی پیشایندها و پسایندهای سبک رهبری متواضعانه مدیران مدارس با رویکرد دلفی فازی؛ یک پژوهش ترکیبی. رهبری آموزشی کاربردی، 3 (3)، 1-19.
عسکری، محمدرضا، مکوندی، بهنام و نیسی، عبدالکاظم. (1399). مقایسه اهداف پیشرفت، ادراک از جو مدرسه و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش دختر و پسر. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 15 (64)، 185-204.
علاقه بند، علی. (1395). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: نشر روان.
فرح‏بخش، سعید، قبادیان، مسلم، فرح‏بخش، مریم و قنبری، راضیه. (1398). بررسی تأثیر جو مدرسه بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با میانجیگری سبک مدیریت کلاسی. فصلنامه علمی تدریس پژوهی، 7 (3)، 227-242.
مشایخی، زهره، نادی، محمدعلی و کریمی، فریبا. (1398). ارائه الگوی رهبری مدارس موفق در دوره ابتدایی مبتنی بر نظریه زمینه‏ای. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11 (4)، 181-210.
مهدوی پور، فائزه، عدلی، فریبا و نراقی زاده، افسانه. (1398). مهارت‏های رهبری در مدارس دخترانه دوره متوسطه. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 8 (4)، 357-375.
مهرعلی زاده، یداله. (1388). نظریه‏های نوین مدیریت (مبانی نظری و تجربی) با تأکید بر تجربه‏ی سازمان‏های ایرانی، اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
مهرعلی‏زاده، ید اله، صفایی مقدم، مسعود، صالحی عمران، ابراهیم و علم، محمدرضا. (1392). مبانی نظری و عملی پژوهش (کمی، کیفی و آمیخته) در علوم انسانی. اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
نریمانی، بهمن، مهرداد، حسین و جلیلی، راضیه. (1400). مطالعه پیشران‏های بهبود عملکرد مدیران مدارس. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 28 (1)، 89-106.
نیک‏پی، ایرج، فرح‏بخش، سعید و ستار، آزیتا. (1394). شناسایی رویکردهای نوین درگیر نمودن مدیران مدارس در فرایند تدریس. تدریس پژوهی، 2 (1)، 65-74.
ویسی، غلام‏رضا، حاجی دنیادیده، هادی و شرفی، نرجس. (1400). تحلیل اصل یاددهی-یادگیری در برنامه‏ریزی درسی با تأکید بر منابع اسلامی. فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 9 (16)، 265-291.
هادی پور، سیده طاهره. (1400). بررسی سبک رهبری مدیران مدارس و تأثیر آن در مدیریت کلاس مجازی. دومین کنفرانس بین‏المللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی.
همتی، امیر، مسلم، بابک، پیروزی باری، حکیمه و یوسف زاده، نگار. (1394). بررسی چالش‏های پیش روی مدیریت یاددهی–یادگیری در مدارس ایران. اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعه‏شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران.
Agasisti, t., bowers, a. J., & soncin, m. (2019). School principals’ leadership types and student achievement in the italian context: empirical results from a three-step latent class analysis. Educational management administration & leadership, 47(6), 860-886
Agyekum, s. (2021). How can extracurricular activities have a positive impact on the academic performance of both the primary and the secondary school. University of the people.
Alagheband, A. (2017). Theoretical foundations and principles of educational management. Tehran: Ravan Publishing House. [In Persian]
Aref Nezhad, M., Shariat Nezhad, A., Fathi Chegeni, F., & Sepahvand, M. (2022). Identifying and prioritizing the antecedents and consequences of a Humble leadership style of high school principals in Khorramabad. Applied Educational Leadership, 3(3), 1-19. doi: 10.22098/ael.2022.11116.1117. [In Persian]
Askari, M. R., Makvandi, B. & Neisi, A. (2020). Comparison of achievement goals, perception of school atmosphere and academic performance in gifted male and female students. Educational Research Quarterly, 64, 185-204. [In Persian]
Bernard, J. (2012). A place to learn: lessons from research on learning environments. Technical paper, 9, 1-15.
Calp, S. (2020). Peaceful and happy schools: how to build positive learning environments. International electronic journal of elementary education, 4(12), 311-320.
Celestin, P. (2022). Impact of teacher's welfare on quality of education in east african community: theoretical perspective impact of teacher's welfare on quality of education in east african community: theoretical perspective. Academy of strategic management journal, 1(9), 675 – 720.
Chabalala, G. & Naidoo, P. (2021). Teachers and middle managers experiences of principals instructional leadership towards improving curriculum delivery in schools, south african journal of childhood education 11(1), 1-10.
Chanari, Z., Bahmai, L. & Barkat, Gh. (2021). Presenting a Model to Measure the Educational Quality in Elementary Schools: A Case Study of Andimeshk City. Scientific Journal of Education and Evaluation, 52, 161-185. [In Persian]
Farahbakhsh, S., Ghobadian, M., Farahbakhsh, M. & Ghanbari, R. (2019). Investigating the effect of school climate on students' academic self-efficacy through the mediation of classroom management style. Journal of Research in Teaching, 3, 227-242. [In Persian]
Hadipur, S. T. (2021). Examining the leadership style of school principals and its effect on virtual classroom management. International Conference on Management, Tourism and Technology, 2, 660-667. [In Persian]
Hemmati, A., Moslem, B., Piruzibari, H. & Yusefzadeh, N. (2015). Examining the challenges facing teaching-learning management in Iranian schools. The first nationwide scientific research congress of development and promotion of educational sciences and psychology, sociology and social cultural sciences of Iran, Tehran. [In Persian]
Hossein Qolizadeh, R. (2021). Curriculum communication and educational management. Iranian encyclopedia of curriculum. [In Persian]
Illeris, K. (2018). An overview of the history of learning theory. Special issue: innovative approaches to continuous professional development in early childhood education and care. A european perspective, 56, 83-101.
Javadani, M. (2016). Comparative evaluation of management of teaching-learning processes in Shiraz elementary schools based on qualitative model. Educational and school studies, 3, 55-79. [In Persian]
Mahdavipour, F., Adli, F. & Naraghizadeh, A. (2019). Leadership skills in secondary school for girls. Journal of school administration, 8(4), 357-375. [In Persian]
Martínez, M., Molina-López, M., de Cabo, M. (2020). Explaining the gender gap in school principalship: a tale of two sides. Educational management administration & leadership, 49 (6), 863-882. 
Mashayekhi, Z., Nadi, M.A., & Karimi, F. (2020). provide a model for successful elementary school leadership based on grounded theory (GT). Journal of New Approaches in Educational Administration, No, 181-210. [In Persian]
Mehralizadeh, Y. )2009). New managment theories-theortical and practical foundation-with emphasises on iranian organization. Ahvaz: Shahid Chamran University. [In Persian]
Mehralizadeh, Y., Safaeemoghadam, M., Salehi Omran, E. & Alam, M. R. (2013). Foundation of research theory and practice(quantitative, qualitative and mixed) in humanities. Ahvaz: Shahid Chamran University. [In Persian]
Mehtap, H., & Oznacar, B. (2020). Executive women's performance satisfaction of secondary school teachers, managers, parents and students: evidence from turkey. Revista de cercetare si interventie sociala, 70, 154-171. Doi: 10.33788/rcis.70.10
Muhajirah, M. (2020). Basic of learning theory: (behaviorism, cognitivism, constructivism, and humanism). International journal of asian education, 1(1), 37-42.‏
Narimani, B., Mehrdad, H. & Jalili, R. (2021). Study of Drivers for Improving the Performance of School Principals. Journal of Educational Sciences of Shahid Chamran University of Ahvaz, 1, 89-106. [In Persian]
Nettles, S. M., & herrington, C. (2007). Revisiting the importance of the direct effects of school leadership on student achievement: the implications for school improvement policy. Peabody journal of education, 82(4), 724-736.
Nikpay, I., Farahbakhsh, S., & Sattar, A. (2015). Identification new approaches for engaging school administrators in teaching process. Research in Teaching, 2(1), 65-74. [In Persian]
Oyeniran, R., Anchomese, B. (2018). Women's leadership experiences: a study of ivorian women primary school principals. Journal of educational issues, 4(1), 148-173.
Pali, S. & Tafzali, S. (2021). Investigating the effect of educational technology equipment and teaching aids on the improvement of academic achievement of sixth grade students in Rodsar city. Quarterly Journal of Education Management and Perspective, 3(1), 1-29. [In Persian]
Pir Hayati, S., Salehi, K., Farzad, V., Moghadamzadeh, A. & Hakimzadeh, R. (2019). Representation of factors, criteria and indicators of effective elementary schools: a qualitative study. Journal of School Management, 1, 447-474. [In Persian]