نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد برنامه‏ریزی درسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

4 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

چکیده
پژوهش حاضر‏، با هدف بررسی نقش میانجی فضائل و توانمندی‏ های شخصیت در رابطه بین جنسیت و هیجان‏ های مثبت و منقی معلمان ابتدایی در کلاس درس انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی بود؛ که در دسته تحقیقات توصیفی و به طور دقیق‏تر همبستگی از نوع معادلات ساختاری جای می‏گیرد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 شهرستان اشکذر به تعداد 207 نفر بود؛ که با استفاده از روش تمام شماری تمامی معلمان در پژوهش شرکت کردند. جهت گردآوری داده ها‏ی پژوهش از پرسشنامه فضائل و توانمندی‏ های شخصیت Peterson and Seligman (2004) و پرسشنامه هیجان‏‏ پذیری در تدریس (Villainscience, 2010)، استفاده شد. داده‏ ها با استفاده از نرم-افزارهای SPSS و Amos در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه ‏وتحلیل قرار گرفتند. نتایج مدل‏سازی معادلات ساختاری نشان دادند که جنسیت به طور مثبت و معنادار (55/0 = β) توانمندی‏ ها و فضائل شخصیت را پیش‏بینی می‏ کند. فضائل و توانمندی‏های شخصیت نیز به طور مثبت و معنادار (32/0 = β) هیجانات مثبت تدریس و به صورت منفی و معنادار هیجانات منفی تدریس (42/0- = β) را پیش ‏بینی می ‏کند. بررسی شاخص‏ های برازش مدل نیز نشان داد که مدل نهایی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است؛ بنابراین می‏توان نتیجه گرفت که با تقویت فضائل و ‏توانمندی‏های شخصیت معلمان ابتدایی می-توان تا حدودی تجربه هیجانات مثبت تدریس را در آنان افزایش و تجربه هیجانات منفی را کاهش داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the mediating role of character strengths and virtues in the relationship between gender and positive and negative excitements of elementary teachers in the classroom

نویسندگان [English]

  • Seyed Alireza Hashemi 1
  • Mohsen Shakeri 2
  • Kazem Barzegar Bafrooei 3
  • Mahdieh Estabraghi 4

1 M.A. of Curriculum, Yazd University, Yazd, Iran

2 Assistant Professor, Educational Sciences Dept., Yazd University, Yazd, Iran

3 Associate Professor, Educational Sciences Dept., Yazd University, Yazd, Iran

4 Ph.D. Student of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Abstract
The aim of this study was to investigating the mediating role of character strengths and virtues in the relationship between gender and positive and negative excitements of elementary teachers in the classroom. The present study was a fundamental research that falls into the category of descriptive research and more precisely correlation of structural equations. The statistical population of this study included all primary school teachers in the academic year 2020-21 in Ashkzar city, numbering 207 people; All the people were selected using the total number method. The Peterson and Seligman (2004) Character Strengths and Virtues Questionnaire and the Villainscience (2010) Teaching Excitements Questionnaire were used to collect research data. Data were analyzed using SPSS and Amos software at both descriptive and inferential levels. The results of structural equation modeling showed that gender positively and significantly (β = 0.55) predicts character strengths and virtues. The findings also showed that character strengths and virtues positively and significantly (β = 0.31) predict positive teaching excitements and negatively and significantly predict negative teaching excitements (β = -0.43). Examination of model fit indices also showed that the final research model has a good fit. Therefore, it can be concluded that by strengthening the character strengths and virtues of elementary teachers, the experience of positive excitements in teaching can be increased to some extent and the experience of negative excitements can be reduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender
  • Character strengths and virtues
  • Positive Teaching excitements
  • Negative Teaching excitements
  • elementary teache
ابراهیمی، رؤیا. (1399). تعیین نقش واسطه‏ای تاب‏آوری روان‏شناختی در ارتباط بین ذهن آگاهی و خودکارآمدی خلاق معلمان مدارس استثنایی شهرستان یزد. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
اصلانی، غلامرضا و بهاروندی، اکرم. (1397). مقایسه کیفیت تدریس معلمان زن و مرد مقطع ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 97-96. چهارمین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران.
بی‏باک، اسماعیل، بخشایش، علیرضا و برزگر بفروئی، کاظم. (1393). نقش ویژگی‏های شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی در نگرش به حرفۀ معلمی دانشجو معلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3(2)، 9-31.
 چگینی، طوبی و غلامعلی، مسعود (1397). مسئولیت‏پذیری شخصی و هیجان‏های تدریس در معلمان: نقش واسطه‏ای خوش‏بینی آموزشی، فصلنامه علمی نوآوری‏های آموزشی، 17(2)، 20-7
حسین‏تبار، فرشته. (1398). بررسی باورهای معرفت‏شناختی با خودکارآمدی و هیجانات تدریس معلمان آموزش ویژه دراجرای برنامه‏ی درسی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
حسینی بافقی، نگار. (1399). مدل‏یابی هیجان‏های تدریس معلمان بر مبنای فعالیت‏های اجتماعی تدریس و مهارت‏های هیجانی- اجتماعی معلمان. توسعه حرفه‏ای معلم، 5 (3)، 63-77.
حیات، علی‏اصغر، اسمی، کرامت، رضایی، ریتا و نبیئی، پریسا. (1396). رابطه هیجان‏های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9 (4)، 20- 30.
دخت کلنی، سیمین، نامداری، کوروش و عریضی، حمیدرضا. (1392). رابطه بین توانمندی‏های شخصیتی با عملکرد وظیفه‏ای و زمینه‏ای. فرهنگ مشاوره و روان‏درمانی، 4 (14)، 75-98.
ربانی، فاطمه، الهامی، سمیرا، قدرتی اصفهانی، زهره و فتح‏اله‏زاده، نوشین. (1397). مقایسه توانمندی‎های شخصیتی، سبک‏های شخصیتی مقابله با استرس و خودکارآمدی در دو گروه از زنان (خانه‏دار و معلم). مجله دانشکده پزشکی، 61 (1)، 330-343.
رستگار، احمد، سیف، محمدحسن و عابدینی، یاسمین. (1398). ارائه مدل علی روابط سرمایه‏های روان‏شناختی و هیجانات تدریس: نقش واسطه‏ای خستگی هیجانی. پژوهش‏های کاربردی روان‏شناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(4)، 71-51.
رستگار، احمد، صیف، محمدحسن؛ علی محمدی معدنویی، زهرا و تاجوران، مرضیه. (1399). بررسی نقش واسطه‏ای سرمایه‏های روان‏شناختی در رابطه میان ادراک از رهبری اصیل و هیجانات منفی تدریس معلمان در میان دبیران مقطع متوسطه دوم شهر شیراز. روانشناسی تربیتی، 16(57)، 149- 169.
عزیزی، معصومه. (1399). بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی مقیاس هیجان‏پذیری در تدریس: رواسازی، اعتباریابی و تحلیل عاملی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(3)، 59-80.
قدم‏پور، عزت‏اله، برزگر بفروئی، مهدی و قره ویسیریال، سمیرا. (1400). نقش میانجی‏ توانمندسازی روان‏شناختی در رابطة بین کارآمدی جمعی معلمان و هیجانات تدریس. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10 (2)، 107- 129.
کاوه‏ای، طیبه، عاشوری، احمد و حبیبی، مجتبی (1393). پیش‏بینی رضایت شغلی بر اساس باورهای خودکارآمدی، خودکارآمدی تدریس، استرس شغلی و سطح نیازهای معلمان استثنایی استان لرستان. تعلیم و تربیت استثنایی، 4 (126): 15-5
کمری، سامان، فولادچنگ، محبوبه و خرمایی، فرهاد. (1399). تبیین علّی بهزیستی تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی، اهداف پیشرفت اجتماعی و هیجان‏های مثبت تحصیلی و اجتماعی. روانشناسی تربیتی، 16 (57)، 119- 149.
میرهاشمی روته، زهراسادات و شکری، امید. (1397). رابطة باورهای خودکارآمدی ادراک‏شده و تعامل معلم ـ دانش‏آموز: نقش واسطه‏ای هیجانات معلم. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(3)، 37- 52.
یغما، عادل (1389). معلم در برنامه درسی ملی. مجله رشد تکنولوژی آموزشی، 1 (26): 3-2.
Aslani, G., & Baharvandi, A. (2019).Comparison of teaching quality of male and female primary school teachers in Andimshek city in academic year 2016-2017. The fourth national conference of knowledge and technology of educational sciences, social studies and psychology of Iran, Tehran. [In Persian]
Azizi, M. (2021). Investigating the Psychometric Characteristics of the Emotionality in Teaching Scale: Validation, Reliability and Factor Analysis. Research in School and Virtual Learning, 8(3), 59-80. [In Persian]
bibak, E., bakhshayesh, A., & barzegarbfrooee, K. (2014). The role of personality traits, quality of education and individual strengths in pre-service teachers' attitudes towards teaching profession. Educational and Scholastic studies3(2), 9-31. [In Persian]
Chegini, T., & Gholamali Lavasani, M. (2018). Personal responsibility and emotions about teaching among teachers: the mediating role of academic optimism. Educational Innovations, 17(2), 7-20. [In Persian]
Chen, J. (2019). Efficacious and positive teachers achieve more: Examining the relationship between teacher efficacy, emotions, and their practicum performance. The Asia-Pacific Education Researcher, 28(4), 327- 337‏
dokhtkalani, S., & namdari, K. (2013). The Relationship between Character Strengths and Task and Contextual Performance. Counseling Culture and Psycotherapy4(14), 75-97. [In Persian]
Ebrahimi, R. (2021).determine the mediating role of psychological resilience in the relationship between mindfulness and creative self-efficacy of teachers in exceptional schools in Yazd [Unpublished master's thesis]. University of Yazd. [In Persian]
Ehrich, J. F., Woodcock, S., & West, C. (2020). The effect of gender on teaching dispositions: A Rasch measurement approach. International Journal of Educational Research99, 101510.‏
Frenzel, A. C., Goetz, T., Stephens, E. J., & Jacob, B. (2014). Antecedents and effects of teachers’ emotional experiences: An integrated perspective and empirical test. In P. A. Schutz & M.‏Zembylas (Eds.), Advances in teacher emotion research: The impact on teachers’ lives (pp. 129-152). New York: Springer.
Gander, F., & Wagner, L. (2021). Character growth following life events? A study on perceived and measured changes in character strengths during the first wave of the COVID-19 pandemic. European Journal of Personality. Advance online publication.
Gander, F., Proyer, R. T., Ruch, W., & Wyss, T. (2012). The good character at work: an initial study on the contribution of character strengths in identifying healthy and unhealthy work-related behavior and experience patterns. Int Arch Occup Environ Health, doi 10.1007/s00420-012-0736-x.
Goetz, T., Becker, E. S., Bieg, M., Keller, M. M., Frenzel, A. C., & Hall, N. C. (2015). The glass half empty: How emotional exhaustion affects the state-trait discrepancy in self-reports of teaching emotions. PLoS ONE, 10 (9), e0137441.
hadampour, E., barzegar bafrooei, M., & ghare veysi, S. (2021). The Mediating Role of Psychological Empowerment in Relationship between Collective Teacher Efficacy and Teaching Emotions. Educational and Scholastic studies10(2), 107-129. [In Persian]
Hayat A, Esmi K, Rezaei R, Nabiee P. (2017). The Relationship between Academic Emotions and Academic Performance of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences. Research in Medical Education, 9 (4) :29-20. [In Persian]
Hoseyn Tabar, F. (2020).Investigating epistemological beliefs with self-efficacy and teaching emotions of special education teachers during the curriculum [Unpublished master's thesis]. University of Mazandaran. [In Persian]
hosseini, N. (2020). Modeling Teachers’ Teaching Emotions Based on Social Practices of Teaching and Socio-emotional Skills. Teacher Professional Development5(3), 63-77. [In Persian]
Johnson, B., Down, B., Sullivan, A., Cornu, R. L., Peters, J., Pearce, J. & Hunter, J. (2013). Early career teachers: stories of resilience, an electronic journal for leaders in education, 11(9.
kamari, S., Fouladchang, M., & khormaee, F. (2020). A Causal Explanation of Academic Well-being based on Social Cognition, Social Achievement Goals and Academic and Social Positive Emotions. Educational Psychology, 16(57), 119-148. [In Persian]
kavehei T, ashouri A, habibi M. (2014). Predicting job satisfaction based on self-efficacy beliefs, teachers' sense of efficacy, job stress and Hierarchy of needs in exceptional children's teachers at lorestan province. J Except Educ, 4 (126), 5-15. [In Persian]
Keller, M. M., Frenzel, A. C., Goetz, T., Pekrun, R., and Hensley, L. (2014). “Exploring teacher emotions: a literature review and an experience sampling study,”in Teacher Motivation: Theory and Practice, eds P. W. Richardson, S. A. Karabenick, and H. M. G. Watt, NewYork: Routledge, 69–82.
LaFollette, A. M. (2010). The Values in Action Inventory of Strengths: A test summary and critique. Graduate Journal of Counseling Psychology, 2(1), 3.‏
Lohbeck, A., & Frenzel, A. C. (2021). Latent motivation profiles for choosing teaching as a career: How are they linked to self‐concept concerning teaching subjects and emotions during teacher education training?. British Journal of Educational Psychology, e12437.‏
Lohbeck, A., & Petermann, F. (2018). Cybervictimization, self-esteem, and social relationships among German secondary school students. Journal of School Violence, 17, 472–86.
McGrath, K. F., & Van Bergen, P. (2017). Are male teachers headed for extinction? The 50-year decline of male teachers in Australia. Economics of Education Review60, 159-167.‏
Mirhashemi rooteh, Z & Shokri, O. (2019).The Relationship between Perceived Self-Efficacy Beliefs with Interpersonal Teacher-Student Behavior: The Mediating role of Teacher Emotions. Research in School and Virtual Learning, 6(3), 37-52. [In Persian]
Moreira-Fontán, E., García-Señorán, M., Conde-Rodríguez, Á., & González, A. (2019). Teachers' ICT-related self-efficacy, job resources, and positive emotions: Their structural relations with autonomous motivation and work engagement. Computers & Education, 134, 63-77.‏
Nalipay, M. J. N. & Ku, L. (2019). Indirect effect of hopelessness on depression symptoms through perceived burdensomeness,‏ Psychological Reports,122(5), 1618-1631.
Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. (2006). Character strengths in fifty-four nations and the fifty US states. The journal of positive psychology, 1(3), 118-129.‏
Pekrun R, Goetz T, Titz W, Perry RP. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist، 37(2)، 91-105.
Pekrun, R., Linnenbrink-Garcia, L. (2014). International handbook of emotions in education. First published, by Routledge, New York and London.
Pham, L. T. T., & Phan, A. N. Q. (2023). “Let’s accept it”: Vietnamese university language teachers’ emotion in online synchronous teaching in response to COVID-19. Educational and Developmental Psychologist40(1), 115-124.‏
Rabbani, F., Elhami, S., Ghodrati Esfahani, Z., & Fathollahzadeh, N. (2019). Comparison of personality abilities, coping styles, and self-efficacy in two groups of women (housewife and teacher). Medical journal of mashhad university of medical sciences61(supplment1), 330-343. [In Persian]
Rastegar, A., Seif, M. H., & Abedini, Y. (2017). Presenting a causal model of relationship between psychological capital and teaching emotions: the mediating role of emotional exhaustion. Journal of Applied Psychological Research7(4), 51-71. [In Persian]
Rastegar, A., Seif, M. H., Ali Mohammadi Madanoei, Z., & Tajvaran, M. (2020). Explanation of the Negative Excitements of Teaching Based on Perceived of Authentic Leadership: Mediating Role of Psychological Capital (The High Secondary School Teachers of in Shiraz Province). Educational Psychology16(57), 149-169. [In Persian]
Richards, J. C. (2020). Exploring emotions in language teaching. RELC Journal, 0033688220927531.‏
Ruch, W., Bruntsch, R., & Wagner, L. (2017). The role of character traits in economic games. Personality and Individual Differences, 108, 186–190.
Scherer, R., Siddiq, F., Howard, S. K., & Tondeur, J. (2023). Gender divides in teachers' readiness for online teaching and learning in higher education: Do women and men consider themselves equally prepared? Computers & Education, 104774.‏
Stahlmann, A. G., & Ruch, W. (2020). Scrutinizing the criteria for character strengths: Laypersons assert that every strength is positively morally valued, even in the absence of tangible outcomes. Frontiers in Psychology, 11, 591028.
Villavicencio, F. T. (2010). The development and validation of the emotionality in teaching scale (ETS). Educational Measurement and Evaluation Review, 2، 6-23.
Vylobkova, V., Heintz, S., Gander, F., Wagner, L., & Ruch, W. (2023). Convergence and psychometric properties of character strengths measures: The VIA-IS and the VIA-IS-R. Journal of Personality Assessment105(1), 14-21.‏
Yaghma, A. (2010).Teacher in the National Curriculum. Educational Technology Development Journal, 1(26), 2-3. [In Persian]