مقاله پژوهشی
ابوالقاسم نادری؛ طیبه حیدری کبریتی؛ عبدالرضا امیری
چکیده
مقاله حاضر به مطالعه و ارزیابی رابطه سرمایۀ انسانی و عملکرد سازمانی در شعب بیمۀ آسیا میپردازد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و ابزار اندازه گیری پژوهش، شامل پرسشنامه سرمایۀ انسانی نادری (1390) و پرسشنامۀ محقق ساختۀ رضایت مشتریان بر اساس طیف لیکرت و همچنین اسناد و مدارک سازمانی بوده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ ...
بیشتر
مقاله حاضر به مطالعه و ارزیابی رابطه سرمایۀ انسانی و عملکرد سازمانی در شعب بیمۀ آسیا میپردازد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و ابزار اندازه گیری پژوهش، شامل پرسشنامه سرمایۀ انسانی نادری (1390) و پرسشنامۀ محقق ساختۀ رضایت مشتریان بر اساس طیف لیکرت و همچنین اسناد و مدارک سازمانی بوده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده که مقدار ضریب آلفا برای پرسشنامۀ سرمایۀ انسانی و رضایت مشتریان، به ترتیب (93/0) و (63/0) حاصل گردید. یافتههای حاصل از تحلیلهای آماری پژوهش نشان میدهند که: (1) در شعب شرکت سهامی بیمۀ آسیا میزان سرمایۀ انسانی و رضایت مشتریان در حد بالاتر از متوسط، و میزان سود در حد پایینتر از حد استاندارد بوده است و به لحاظ آماری این وضعیتها معنادار هستند؛ (2) میزان درآمد و فروش شعب شرکت سهامی بیمۀ آسیا با یکدیگر متفاوت بوده و در این ارتباط، شعب دارای بهترین و ضعیفترین عملکرد نیز مشخص شدهاند؛ (3) بین سرمایۀ انسانی و مولفههای آن- دانش و تخصص و مهارت- با میزان سود، فروش، درآمد و رضایت مشتریان (به استثناء مهارت با درآمد) رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد؛ و (4) از بین مولفههای سرمایۀ انسانی، مولفۀ دانش در رابطه با تغییرات درآمد و فروش و مولفههای مهارت و تخصص در رابطه با تغییرات سود، و مولفههای دانش و مهارت در رابطه با تغییرات رضایت مشتریان قدرت پیشبینی بالایی دارند.
مقاله پژوهشی
کریم سواری
چکیده
پژوهش حاضر با هدفِ تعیین رابطه خود ارزشیابی های محوری و انگیزه های رفتار شهروندی سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی مدیران مدارس سه مقطع شهر بهبهان به مرحله اجرا در آمد. به همین منظور از بین کلیه مدیران مدارس سه مقطع تحصیلی شهر بهبهان، تعداد 113 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدفِ تعیین رابطه خود ارزشیابی های محوری و انگیزه های رفتار شهروندی سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی مدیران مدارس سه مقطع شهر بهبهان به مرحله اجرا در آمد. به همین منظور از بین کلیه مدیران مدارس سه مقطع تحصیلی شهر بهبهان، تعداد 113 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه خودارزشیابی های مرکزی، انگیزه های رفتار شهروندی سازمانی و پرسش نامه رفتار شهروندی سازمانی استفاده گردید. روش تحقیق همبستگی است. تحلیل داده ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین خودارزشیابی های محوری( عزت نفس، خودکارآمدی، جایگاه مهار و عصبیت) با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنادار و از بین متغیرهای یاد شده عزت نفس و عصبیت بیشترین نقش در تبیین رفتار شهروندی سازمانی مدیران داشت. همچنین انگیزه های رفتار شهروندی سازمانی ( انگیزه علاقه به سازمان، انگیزه ارزش های اجتماع و انگیزه مدیریت برداشت) با رفتار شهروندی سازمانی روابط مثبت و معنادارداشته و از بین متغیرهای یاد شده انگیزه علاقه به سازمان و انگیزه مدیریت برداشت بیشترین نقش را در تبیین رفتار شهروندی سازمانی مدیران ایفا نموده اند.
مقاله پژوهشی
سعید مرادی؛ بتول فقیه آرام؛ نادر برزگر؛ پری سوسهابی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل ریاضی نقش تعدیل گری توانمند سازی روان شناختی در رابطه نقش گروه های آموزشی بر بهبود کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه ها بوده است. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق 1019 نفر از اساتید هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه هشت تهران ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، طراحی و تبیین مدل ریاضی نقش تعدیل گری توانمند سازی روان شناختی در رابطه نقش گروه های آموزشی بر بهبود کیفیت عملکرد اساتید دانشگاه ها بوده است. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق 1019 نفر از اساتید هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه هشت تهران که در سال تحصیلی 1394-1395 مشغول به تدریس و پژوهش بوده اند. حجم نمونه به کمک فرمول کوکران 279 نفر و روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای نسبی محاسبه شد. همه آنها پرسشنامه های عملکرد گروههای آموزشی، کیفیت عملکرد و توانمندسازی روان شناختی را تکمیل کردند. روایی این سه پرسشنامه از طریق روایی صوری مورد تایید اساتید قرار گرفت. همچنین به کمک ضریب آلفای کرونباخ، میانگین کل پایایی عملکرد گروههای آموزشی 76/0، کیفیت عملکرد اساتید 81/0 و توانمندسازی روان شناختی 82/0 حاصل شد. دادههای حاصل از توزیع پرسشنامه با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تائیدی و تحلیل مسیر به کمک نرم افزار های آماری 21 SPSS و 5/8 Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که نقش گروههای آموزشی بر کیفیت عملکرد و توانمندسازی روان شناختی اساتید دانشگاه های مورد مطالعه تاثیر معناداری دارد.
مقاله پژوهشی
محسن گل پرور؛ علی فتحی
چکیده
ااین پژوهش با هدف تعیین رابطه مولفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) با رفتارهای مدنی سازمانی با توجه به نقش تعدیلکننده وظیفهشناسی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنانیک سازمان دولتی در شهر اهواز 1393 تشکیل دادند که از میان آنها 279 نفر به شیوه سهلالوصول (دردسترس) انتخاب شدند. ابزارهای ...
بیشتر
ااین پژوهش با هدف تعیین رابطه مولفههای سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) با رفتارهای مدنی سازمانی با توجه به نقش تعدیلکننده وظیفهشناسی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنانیک سازمان دولتی در شهر اهواز 1393 تشکیل دادند که از میان آنها 279 نفر به شیوه سهلالوصول (دردسترس) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی (ناگیوئن و همکاران، 2012)، پرسشنامه رفتارهای مدنی سازمانی (لی و آلن، 2002) و پرسشنامه وظیفهشناسی (دنوی و اوزوالد، 2012) بود. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با رفتارهای مدنی سازمانی (01/0>p) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین سرمایه روانشناختی با وظیفهشناسی (01/0>p) و بین وظیفهشناسی با رفتارهای مدنی سازمانی رابطه مثبت و معنادار (01/0>p) بهدست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی نشان داد که وظیفهشناسی قادر به تعدیل رابطه بین خودکارآمدی و امیدواری با رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به افراد، و وظیفهشناسی قادر به تعدیل رابطه بین خودکارآمدی با رفتارهای مدنی سازمانی معطوف به سازمان است.
مقاله پژوهشی
جمال سلیمی؛ آرش عبدی
چکیده
شاید اولین مفهومی که از ابتدای پیدایش سازمانها تا به امروز مورد توجه قرار گرفته و میگیرد، مفهوم عملکرد سازمانی است. عملکرد سازمانها، مفهومی است که به تنهایی قادر به توجیه وجود بقاء و حتی انحلال سازمانهاست و اصولاً فلسفه سازمانها، همان عملکرد آنها میباشد . هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای تغییر سازمانی بر ...
بیشتر
شاید اولین مفهومی که از ابتدای پیدایش سازمانها تا به امروز مورد توجه قرار گرفته و میگیرد، مفهوم عملکرد سازمانی است. عملکرد سازمانها، مفهومی است که به تنهایی قادر به توجیه وجود بقاء و حتی انحلال سازمانهاست و اصولاً فلسفه سازمانها، همان عملکرد آنها میباشد . هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای تغییر سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان شهرستان سنندج بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و از بین معلمان تمامی مقاطع تحصیلی شهر سنندج نمونهای به تعداد 372 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد عملکرد شغل بیرن و همکاران (2005) و راهبردهای تغییر سازمانی صلواتی و ثلاثی (1393) بود. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیرها بیانگر پایایی رضایتبخش و هماهنگی از سؤالات پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد راهبردهای تجربی– عقلانی، راهبرد هنجاری- بازآموزی و راهبرد تحول-گرا با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین راهبرد اجباری – اقتداری و عملکرد شغلی معلمان رابطهای به دست نیامد.
مقاله پژوهشی
وحید خاشعی؛ امیر اصلانی افراشته
چکیده
همگام با سازمانهای صنعتی، دانشگاهها و مراکز پژوهشی نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه جوامع ایفا میکنند و محیطهای دانشگاهی میبایست در راستای ایجاد رقابتی سازنده در امر پژوهش با سایر دانشگاهها به برنامهریزی استراتژیک بهخصوص در بخش پژوهشی خود، روی بیاورند. هدف از پژوهش حاضر، کاوشی بر تدوین مدل استراتژی در آموزش عالی و دانشگاه ...
بیشتر
همگام با سازمانهای صنعتی، دانشگاهها و مراکز پژوهشی نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه جوامع ایفا میکنند و محیطهای دانشگاهی میبایست در راستای ایجاد رقابتی سازنده در امر پژوهش با سایر دانشگاهها به برنامهریزی استراتژیک بهخصوص در بخش پژوهشی خود، روی بیاورند. هدف از پژوهش حاضر، کاوشی بر تدوین مدل استراتژی در آموزش عالی و دانشگاه ها می باشد. روش تحقیق در این پژوهش ازنظر نوع، کیفی و ازنظر ماهیت، توصیفی، تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، اساتید و کارشناسان دانشکده های دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و نمونه آماری، اساتید و کارشناسان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر می باشد. برای جمعآوری اطلاعات این پژوهش از دو روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه) استفاده گردیده است. بهمنظور تدوین استراتژی این بخش از چارچوب جامع تدوین استراتژی استفادهشده است. این چارچوب از چهار مرحله تشکیلشده است که در مرحله شروع، بیانیه دانشکده تعیین گردیده و بعد از آن در مرحله ورودی، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی آورده شده است. سپس در مرحله تطبیق و توسعه به جای استفاده از ماتریس SWOT از مدل استراتژیک SOAR به منظور تعیین نقاط قوت، فرصت، آرمان ها و نتایج استفاده شده است. در پایان در مرحله تصمیمگیری با استفاده از ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی، گزینههای مختلف استراتژی شناساییشده در مرحله تطبیق و مقایسه، مورد ارزیابی و قضاوت قرارگرفته است و بهترین استراتژی برای دانشکده که عبارت است از: استفاده از حمایت دانشگاه جهت انجام پژوهشهای مرتبط با نیاز منطقه انتخاب شده است.
مقاله پژوهشی
راضیه رجب زاده؛ مهدی لسانی؛ حسین مطهری نژاد
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیر و نگرش آنها نسبت به تغییر و اثربخشیشان در مدارس متوسطه دوم شهرستان فسا بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدارس دولتی مقطع متوسطه دوم شهرستان فسا(310 نفر) است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 175معلم(115 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیر و نگرش آنها نسبت به تغییر و اثربخشیشان در مدارس متوسطه دوم شهرستان فسا بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدارس دولتی مقطع متوسطه دوم شهرستان فسا(310 نفر) است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 175معلم(115 زن و 60 مرد) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامههای رهبری آموزشی هوی و میلکارک(2003)، نگرش نسبت به تغییر سازمانی دونهام و همکاران(1989) و اثربخشی معلم زمانیمنش و سبحانینژاد(1391) مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره و رگرسیون گام به گام و با بهکارگیری نرمافزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی، نگرش آنها نسبت به تغییر و اثربخشی-شان را بهطور معنیداری پیشبینی میکند و متغیر نگرش نسبت به تغییر سازمانی در رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی و اثربخشی آنها نقش متغیر میانجی ایفا میکند.