نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد

2 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیر و نگرش آن‌ها نسبت به تغییر و اثربخشی‌شان در مدارس متوسطه دوم شهرستان فسا بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدارس دولتی مقطع متوسطه دوم شهرستان فسا(310 نفر) است که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی تعداد 175معلم(115 زن و 60 مرد) انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه‌های رهبری آموزشی هوی و میلکارک(2003)، نگرش نسبت به تغییر سازمانی دونهام و همکاران(1989) و اثربخشی معلم زمانی‌منش و سبحانی‌نژاد(1391) مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره و رگرسیون گام به گام و با به‌کارگیری نرم‌افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی، نگرش آن‌ها نسبت به تغییر و اثربخشی-شان را به‌طور معنی‌داری پیش‌بینی می‌کند و متغیر نگرش نسبت به تغییر سازمانی در رابطه بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی و اثربخشی آن‌ها نقش متغیر میانجی ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between teachers’ perceptions towards instructional leadership behaviors of their principals and teachers’ attitudes towards change and Their Effectiveness

نویسندگان [English]

  • Raziye Rajabzade 1
  • Mehdi Iesani 2
  • Hossein Motahharinejad 2

1 M.A. in Educational Administration, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran. (Corresponding author)

2 Associate Professor, Department of Educational Administration, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

چکیده [English]

The goal of this research was Investigation of relationship between teachers’ perceptions towards instructional leadership behaviors of principal and their attitudes towards organizational change and their effectiveness in the secondary high schools of Fasa. The method of this research is descriptive (correlation) and research population included secondary high schools teachers of Fasa (310 people) that 175 people of them (115 women and 60 men) was picked up by stratified random sampling method. Instructional leadership of Hoy and Mielcarek (2003), attitude towards organizational change of Dunham et al.(1989) and teacher effectiveness of zamanimanesh and sobhaninejad(1391) Questionnaires was used in this research. Data were analyzed by Multivariate linear regression and Hierarchical regression and the application of SPSS.20 software. The results showed that perceptions of teachers about instructional leadership behaviors can predict their attitude towards organizational change and their effectiveness. Meanwhile, their attitude towards organizational change variable plays off a mediator role between perceptions of teachers about instructional leadership behaviors and their effectiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instructional leadership
  • Attitude towards organizational change
  • Teacher effectiveness
آندرسون، لورین دبلیو. (1945). افزایش اثربخشی معلمان در فرایند تدریس. (ترجمه محمدامینی). (1380). چاپ سوم. تهران: انتشارات مدرسه.
ابوالعلایی، بهزاد و غفاری، عباس. (1386). سرمایه انسانی مزیت رقابتی سازمان­ها در عرصه جهانی­سازی: (گزیده مقالات سی و هفتمین کنفرانس جهانی منابع انسانی). چاپ اول. تهران: انتشارات سرآمد.
ایروانی، اکبر و ایروانی، محمدرضا. (1387). بررسی رابطه سبک رهبری مدیران آموزشی و میزان گرایش آن­ها به توسعه خلاقیت و نوآوری و ایجاد تغییرات سازمانی. مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی خلاقیت­شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران و اولین کنفرانس ملی تفکر و آثار علمی تخیلی و کاربردهای آن. قابل‌دسترسی در www.civilica.com/Paper-ICIC01-ICIC01_027
بخشی، ناهید. (1390). تغییر سازمانی. نشریه اقتصاد، کار و جامعه، 139: 68-60.
تقی­ پور­ظهیر، علی؛ امین­فر، مرتضی و باقری، سیف علی. (1388). بررسی و مقایسه اثربخشی معلمان جذب‌شده از نهضت سوادآموزی و معلمان جذب‌شده از آموزش عالی و مراکز تربیت‌معلم در دوره ابتدایی. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی. 2: 56- 37.
دفت، ریچارد آل. (1998). مبانی تئوری و طراحی سازمان. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی. (1381). چاپ دوم. تهران: انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی.
رشیدی، فریبا. (1383). بررسی رابطه­ بین اخلاق اسلامی کار، تعهد سازمانی و نگرش نسبت به تغییر سازمانی در بین مدیران. پایان­نامه کارشناسی ارشد. شیراز: دانشگاه شیراز.
زمانی­منش، حامد و سبحانی­نژاد، مهدی. (1391). شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبارسنجی مؤلفه­های آن توسط دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج. فصلنامه پژوهش در برنامه­ریزی درسی. سال نهم. دوره دوم. 5: 81-68.
فرازجا، مهدی و خادمی، محسن. (1390). بررسی رابطه بین سبک­های رهبری تحول­آفرین و تعامل‌گرا و نگرش به تغییر سازمانی. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی. 4: 69-49.
گراوند، منیژه و عباس­پور، عباس. (1391). مقایسه اثربخشی جذب‌شده از مراکز تربیت‌معلم و حق­التدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 24: 118-99.
نصیری، موسی. (1382). انگیزش برای تغییر. مجله توسعه مدیریت. 47 و 48­: 37-35.
وایلز، کیمبل. (1376). مدیریت و رهبری آموزشی. ترجمه محمدعلی طوسی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
Abdullah, J. B., & Md Kassim, J. (2011). Instructional Leadership and Attitude Towards Organizational Change Among Secondary Schools Principal in Pahang, Malaysia. Procedia- Social and Behavioral Sciences Journal. 15: 3304–3309.
Abdollahi, B., ghoorehjili, S., & Karimi, M. (2013). The Study of Indigenous Dimensions of The Principals' Instructional Leadership Role in Iranian Elementary Schools Based on Grounded Theory. 2nd Cyprus International Conference on Educational Research. www.sciencedirect.com
Anghelache, V. (2013). The Influence of the Persuasive Messages in Determining the Teachers Attitude Towards the Change in Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences Journal. 127:41 – 46.
Anghelache, V., & Corina­bentea, C. (2011). Dimensions of Teachers’ Attitudes Towards Educational Change. Social and Behavioral Sciences Journal. 33:598–602.
Baldauf, A., & Cravens, D. W. (2002). The Effect of Moderators on the Salesperson Behavior Performance and Salesperson Outcome Performance and Sales Organization Effectiveness. European Journal of Marketing. 36: 1367-1388.
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
Blase, J., & Blase, J. (1999). Effective Instructional Leadership Teachers' Perspectives on How Principals Promote Teaching and Learning in Schools. Journal of Educational Administration. 38(2):130-141.
Bliss, J. R., & Fancera, S. F. (2011). Instructional Leadership Influence on Collective Teacher Efficacy to Improve School Achievement. Leadership and Policy in Schools. 10(3): 349-370.
Bredeson, P.A. & Johansson, O. (2000). The School Principal’s Role in Teacher Professional Development. Journal of In Service Education, 26(2), 385 -401.
Burke, R. J,. Matthiesen, B,. & Einarsen, S. (2009). Workaholics Perceive How Bosses Behave. SCMS Journal of Indian Management. 6(1):26-37.
Busher, H. (2006). Understanding Educational Leadership: People, Power and Culture. Open University Press. McGraw-Hill House. England.
Calik, T., Sezgin. F., Kavgaci, H., & Klinic. A. C. (2012). Examination of Relationships between Instructional Leadership of School Principals and Self-Efficacy of Teachers and Collective Teacher Efficacy. Journal of Educational Sciences: Theory & Practice. 12(4): 2498-2504.
Charleston, M. D. (2010). Summer Institute Teacher Teaching Ways to Improve Students Waiting. Washington. Washington Press.
CorinaBentea, C. (2012). Investigation of the Organizational School Climate and Attitudes Towards Change: A Study on a Sample of In-service Romanian Teachers. Procedia -Social and Behavioral Sciences Journal. 76:100 – 104.
Dixon, V. D. (1991). A study of Change: Principals as Facilitators and Teachers as Implementers During Year One of an Innovation. Ed, Columbia University Teachers College.
Dunham, R.B., Pierce, J.L. (1989). Management. Glenview: Scott, Foreman and Company.
Eisenbach, R., Watson, K., and Pillai, R. (1999). Transformational Leadership in the Context of Organizational Change. Journal of Organizational Change Management. Vol. 12. 2: 80-88.
Enueme, C. P., & Egwuntenga, E. J. (2008). Principals Instructional Leadership Roles and Effect on Teachers Job Performance: A Case of Secondary Schools in Asaba Metropolis, Delta State, Nigeria. Precede- Social and Behavioral Science Journal. 16(1): 13-17.
Fullan, M. (2001). The New Meaning of Educational Change (3rd ed.). New York: Teachers College Press.
Gronn, P. (2002). Distributed leadership as a unit of analysis. The Leadership Quarterly. 13: 423-451.
Glickman, C., Gordon, S,. & Ross, G. J. (2001). Super Vision and Instructional Leadership: A Development Approach. Boston: Ma: Ellyn and Bacon.
Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the Instructional Management Behavior of Principals. Elem Sch Journal. 86(2):217-247.
Harris, A. (2003). Teacher Leadership as Distributed Leadership: Heresy, fantasy or possibility? Nonprofit Manage Leadership Journal. 23(3):313-324.
Hoy, W. K., & Alig- Mielcarek, J. M. (2003). A Model of School Successes: Instructional Leadership, Academic Press and Student Achievement. Doctoral dissertation. The Ohio State University.
Kursunoglu, A., & Tanrıogen, A. (2009). The Relationship Between Teachers’ Perceptions Towards Instructional Leadership Behaviors of Their Principals and Teachers’ Attitudes Towards Change. Procedia Social and Behavioral Sciences Journal. 1: 252-258.
Lineburg, P. N. (2010). The Influence of the Instructional Leadership of Principals on Change in Teachers’ Instructional Practices. Doctoral dissertation, the Virginia Polytechnic Institute and State University.
Linstone, H.A. & Mitroff, I. I. (1994), The Challenges of the 21s Century. State University of New York Press, New York, NY.
Macbeath, J. (2003). Distributed Leadership. Nottingham, UK: National College of School Leadership.
Muller, R.O. (1996). Basic principles of structural equation modeling(an introduction to lisrel equation). Springer-Verlang. New York,  Berlin.
Obi, E. (2002). Motivation and Organizational Behavior, (pp. 18-25) in A. N. Ndu, L. O. Ocho & B. S. Okeke (eds.), Dynamics of Educational Administration and Management: The Nigerian Perspective. Onitsha: Meks Publishers Ltd.
Ogbodo, C. M., & Ekpo. A. I. (2005). Principals' Managerial Effectiveness and Teachers’ Work Performance in Akwa- Ibom State Secondary Schools. Delsu Journal of Educational Research and Development, 4(1): 62-73.
Ponnusamy, P. (2010). The Relationship of Instructional Leadership, Teachers Organizational Commitment and Students Achievement in Small School. A Master Dissertation. The Sains University of Malaysia.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS Procedures for Estimating Indirect Effects in Simple Mediation Models. Behavior Research Methods, 36(4), 717-731.
Rabins, S. P. (1379). Organizatin theory: Structure, design and applications; Mehdi Alvani & Hassan Danaeefard. Tehran: Safar Publication. (In Persian).
Rashid Abdul, Z,. Sambasivan, M,. & Rahman, A. (2004). The Influence of Organizational Culture on Attitudes Toward Organizational Change. The Leadership and Organization Development Journal. 2: 161-179. www.Emeraldinsight.com
Rikenberg, B. S. (2010(. The Relationship Between Student Perception of Teachers and Classrooms. Teachers Goal Toward Teaching, and Student Ratings of Teachers Effectiveness. http://eric.ed.gov/. fulltext/ED525284.pdf
Royburg, G. (1996). Measuring Quality and Effectiveness in Schools Alberta: Doctoral Dissertation of University of Alberta.
Sankar, M. (2009). Leadership Behaviors of School Principals in Relation to Teacher Job Satisfaction in North Cyprus. Procedia Social and Behavioral Sciences Journal. 1:2855–2864.
Sheppard, B. (1996). Exploring the Transformational Nature of Instructional Leadership. The Alberta Journal of Educational Research, 42(4): 325-344.
Weston, Rebecca & Gore Je, Paul. (2006). A Brief Guide to Structural equation Modeling, The Counseling Psychologist, 34)5: (719-751.