نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران

3 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

چکیده

مقاله حاضر به مطالعه و ارزیابی رابطه سرمایۀ انسانی و عملکرد سازمانی در شعب بیمۀ آسیا می‌پردازد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و ابزار اندازه گیری پژوهش، شامل پرسشنامه سرمایۀ انسانی نادری (1390) و پرسشنامۀ محقق ساختۀ رضایت مشتریان بر اساس طیف لیکرت و همچنین اسناد و مدارک سازمانی بوده است. قابلیت اعتماد پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده که مقدار ضریب آلفا برای پرسشنامۀ سرمایۀ انسانی و رضایت مشتریان، به ترتیب (93/0) و (63/0) حاصل گردید. یافته‌های حاصل از تحلیل‌های آماری پژوهش نشان می‌دهند که: (1) در شعب شرکت سهامی بیمۀ آسیا میزان سرمایۀ انسانی و رضایت مشتریان در حد بالاتر از متوسط، و میزان سود در حد پایین‌تر از حد استاندارد بوده است و به لحاظ آماری این وضعیت‌ها معنادار هستند؛ (2) میزان درآمد و فروش شعب شرکت سهامی بیمۀ آسیا با یکدیگر متفاوت بوده و در این ارتباط، شعب دارای بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد نیز مشخص شده‌اند؛ (3) بین سرمایۀ انسانی و مولفه‏های آن- دانش و تخصص و مهارت- با میزان سود، فروش، درآمد و رضایت مشتریان (به استثناء مهارت با درآمد) رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد؛ و (4) از بین مولفه‌های سرمایۀ انسانی، مولفۀ دانش در رابطه با تغییرات درآمد و فروش و مولفه‌های مهارت و تخصص در رابطه با تغییرات سود، و مولفه‌های دانش و مهارت در رابطه با تغییرات رضایت مشتریان قدرت پیش‌بینی بالایی دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between Human Capital and Organizational Performance: The Case of Asia Insurance Company

نویسندگان [English]

  • Abolghasem Naderi 1
  • Tayebeh Heidari Kebriti 2
  • Abdolreza Amiri 3

1 Associate Professor Educational Administration, University of Tehran, Tehran, Iran,

2 M.A. in Educational Administration, University of Tehran

3 M.A. in Educational Administaration

چکیده [English]

This Study investigates the relationship between human capital and organizational performance in the Asia insurance company branches of Iran. The research method is descriptive-correlational one and data collected using two questionnaires (i.e., Naderi’s human capital questionnaire and a researcher-developed questionnaire of customer satisfaction based on Likert scale and Organizational documents). Reliability of questionnaires was evaluated by using Cronbach’s Alpha coefficient (0.93 for human capital questionnaire and .63 for customer satisfaction questionnaire). To analyze the data descriptive measures such as frequency and average figures, and statistical techniques such as one sample t-test, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis have been used. The results of study show that:
The human capital level and customer satisfaction status in Asia Insurance Company Branches are significantly above the average, and the profit in Asia Insurance Company Branches has been significantly below of the standard figures. In addition, we found a positive and significant relationship between human capital and income, sales, and profit gained by the Asia Insurance Company accompanied with the customer satisfaction. Among the components of human capital, only knowledge can explain the variance and changes of income as well as sales. Among the components of human capital, skills and specialization would explain the variance and changes of profit and customer satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Capital
  • Organizational Performance
  • income
  • Profit
  • Customer Satisfaction
ابیلی، خدایار و موفقی، حسن (1386). دریچه‌ای بر مفاهیم نوین مدیریتی با تأکید بر منابع انسانی. تهران: انتشارات سارگل.
آقا رفیعی، علی (1383). ارزیابی عملکرد شرکت سهامی بیمۀ ایران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
بیگی، تورج و فطرس، محمدحسن (1389). اندازه‌گیری میزان تأثیر سرمایۀ انسانی بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری ایران: از دیدگاه دارایی‏های نامشهود. فصلنامۀ مدیریت صنعتی دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم، شمارۀ 10. 81-90.
حاجی کریمی، عباسعلی و پرهیزگار، محمدمهدی (1387). سازوکارهای مؤثر در طراحی و پیاده‌سازی نظام‌های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی در بانک‌های تجاری کشور. پژوهشنامۀ علوم انسانی و اجتماعی ویژه مدیریت، سال هفتم، شمارۀ 27، 13– 42.
حسن‌زاده، حمیدرضا و زارع، محمدصادق (1387). تبیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد شرکت‌های بیمۀ خصوصی با استفاده از روش امتیازی متوازن با نظر خبرگان. فصلنامۀ صنعت بیمه، سال بیست و سوم، شمارۀ٣و٤، شمارۀ مسلسل٩٢-91، 7-36.
ذیگلری، فاطمه (1389). بررسی نقش دانشگاه در ایجاد سرمایۀ انسانی و ارائۀ مدل مناسب برای ارتقاء نظام آموزش عالی کشور. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی: واحد علوم تحقیقات تهران.
رحیمی، غفور (1385). ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان. مجله تدبیر، شماره 173.
رحیمی، فرج اله (1389). طراحی و تبیین مدل سرمایه‌گذاری در منابع انسانی جهت کسب مزیت رقابتی در صنایع مبتنی بر دانش؛ مطالعۀ موردی صنایع داروسازی. پایان‌نامۀ دکتری، دانشگاه شهید بهشتی.
رضایی، فاطمه (1389). بررسی سرمایۀ فکری و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی شرکت‌های ملی حفاری ایران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1392). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
صنوبری، محمد (1388). مقدمه‏ای بر سرمایه انسانی. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال 6، شماره 22.
عالم تبریز، علی‌اکبر؛ رجبی فرد، ایمان و حاجی‌بابا علی، علی (1388). سرمایۀ فکری: اندازه‌گیری، افشاء و مدیریت. تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
قنادان، محمود (1386). کلیات علم اقتصاد. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
میر کمالی، سید محمد (1385). فرهنگ مدیریت آموزشی. تهران: انتشارات یسطرون.
نادری، ابوالقاسم (1390). طراحی الگویی برای سنجش سرمایه انسانی در سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات. دانشگاه تهران.
نادری، ابوالقاسم (1383). اقتصاد آموزش. تهران: نشر یسطرون.
یزدانی، حمیدرضا (1385). بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه‌های فکری (سرمایۀ انسانی، سرمایۀ ساختاری، سرمایۀ مشتری) و اثرات این سرمایه‌ها بر عملکرد سازمانی شعب بانک ملت استان تهران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Becker, B. E., Huselid, M. A., & Ulrich, D. (2001).The HR Scorecard: Linking People, Strategy and Performance. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Becker, G. S. (1993). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, With Special Reference to Education. Chicago: University of Chicago Press. Third Edition.
Bontis, N. (1998). Intellectual Capital: An Exploratory Study that Develops Measures and Models. Management Decision, 36(2), 63-76.
Bontis, N., & Fitz-enz, J., (2002). Intellectual Capital ROI: A Causal Map of Human Capital Antecedents and Consequents. Journal of Intellectual Capital, 3(3), 223-247.
Bontis, N., & Serenko, A. (2009). A Causal Model of Human Capital Antecedents and Consequents in the Financial Services Industry. Journal of Intellectual Capital, 10(1), 53-69.
Boxall, P., & Purcell, J. (2008).Strategy and Human resource Management. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan.
Bozbura, T. (2007).Prioritization of Human Capital Measurement Indicators Using Fuzzy AHP.Knowledge Management Tools and Techniques, 123 -136.
Brooking, A. (1996). Intellectual Capital: Core Asset for the Third Millennium Enterprises. London: International Thompson Business Press.
Chen, H. M., & Lin, K. J. (2003).The Measurement of Human Capital and its Effects on the Analysis of Financial Statements. International Journal of Management, 20(4), 470-478.
Chen, J., Zhu, Z., Xie, H. Y. (2004). Measuring Intellectual Capital a New Model and Empirical Study. Journal of Intellectual Capital. 5(1), 195-212.
Chi,K. S., &Sofian, S. (2011). The Impact of Human Capital and Total Quality Management on Corporate Performance. Institute of Interdisciplinary Business Research. 3(3), 1091-1100.
Cocacola.M., & Harris.D. (2005). Measuring Human Capital Cost through Benchmarking in Health Care Environment. Journal of Health Care Finance. 29(2). 27-37.
Crawford, R. (1991). The Era Of Human Capital: The Emergence of Talent, Intelligence, and Knowledge as the Worldwide Economic Force and what it Means to Managers and Investors. New York: Harper Business.
Davenport, T.H., & Prusak, L. (1998).Working Knowledge: How Organizations Manage what They Know. Boston: Harvard Business School Press. MA.
Edvinsson, L. & Malone, M. S. (1997). Intellectual Capital: Realizing Your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brainpower. New York, NY: Harper Business.
Garavan, T. N., Morley, M., Gunnigle, P., & Collins, E. (2001). Human Capital Accumulation: The Role of Human Resource Development. Journal of European Industrial Training, 25(2/3/4), 48-68.
Gratton, L., & Ghoshal, S. (2003). Managing Personal Human Capital: New Ethos for the Volunteer Employee.European Management Journal, 21(1), 1-10.
Hamel, G. & Prahalad, C.K. (1994).Competing for the Future. Boston: HBS Press.
Hitt, Michael, Bierman, Leonard, Shimizu, Katsuhiko & Kochhar, Rahul (2004). Direct and Moderating Effects of Human Capital on Strategy and Performance in Professional Service Firms: A resource-based Perspective. The Academy of Management Journal. 44, 13-28.
Hsu, C. (2008). Knowledge Sharing Practices as Facilitating Factor for Improving Organizational Performance through Human Capital: A Preliminary Test. Expert Systems with Applications, 35, 1316-1326.
Hsu, Y. -H., & Fang, W. (2008). Intellectual Capital and New Product Development Performance: the Mediating Role of Organizational Capability. Technological Forecasting and Social Change.
Hudson, W. (1993).Intellectual Capital: How to Build it, Enhance it, Use it. New York: John Wiley & Sons.
Iswatia, S., & Anshori, M. (2007).The Influence of Intellectual Capital to Financial Performance at Insurance Companies in Jakarta Stock Exchange (JSE). The 13th Asia Pacific Management Conference, Melbourne, Australia.
Kannan, G., &Aulbur, W. G. (2004). Intellectual Capital: Measurement Effectiveness. Journal of Intellectual Capital. 5(3), 389-413.
Kiker, B.F. (1966). The Historical Roots of the Concept of Human Capital. The journal of political economy.Vol. 74, No. 5 (Oct., 1966), 481-499.
Lepak, D. P., & Snell, S. A. (1999). The Human Resource Architecture: Toward a Theory of Human Capital Allocation and Development. The Academy of Management Review, 24(1), 31-48.
Li, S., Ragu-Nathan, B., Ragu-Nathan, T., & Snbba Rao, S. (2006). The Impact of Supply Chain Management Practices on Competitive Advantage and Organizational Performance.Omega: The International Journal of Management Science, 34, 107-124.
Marimuthu, M., Arokiasamy, L., & Ismail, M. (2009). Human Capital Development and its Impact on Firm Performance: Evidence from Developmental Economics. J. of International Social Research, 2(8).
Markusen, J. R., & Rutherford, T. F. (2002). Developing Domestic Entrepreneurship and Growth through Imported Expertise. Knowledge-Based Assets, Berrett-Kohler, San Francisco, CA.
Marr, B., Gary, D., & Neely, A. (2003). Why do Firms Measure their Intellectual Capital. Journal of Intellectual Capital, 4, 441-464.
Mincer, J. (1997). The Production of Human Capital and the Life Cycle of Earnings: Variations on a Theme. Journal of Labor Economics, 15(1), 26-47.
Neely, A. (1999). The Performance Measurement Revolution: Why Now and What Next? International Journal of Operations & Production Management, 19(2), 205-228.
Nurdhaung, O. (1993). Human Capital in Organization. Norway: Scandinavia University Press.
Pennings, J. M., Lee, K., & Van Witteloostuijn, A. (1998). Human Capital, Social Capital, and Firm Dissolution. Academy of Management Journal, 41, 425-440.

Pew Tong, Hong, Plowman, David & Hancock, Phil (2007), "Intellectual Capital and Financial Returns of Companies", Journal of Intellectual Capital, No. 1, PP. 76 -95

Roos, G. &Roos, J. (1997).Measuring your Company’s Intellectual Performance.Long Range Planning, 30(3), 413-426.
Roos, J., Roos, G., Edvinsson, L., & Dragonetti, N. C. (2001).Intellectual Capital-Navigating in the New Business Landscape. New York: New York University Press.
Schultz, T. W. (1961). Investment in Human Capital. The American Economic Review, 51(1), 1-17.
Seetharaman, A., Sooria, H. H. B. Z. & Saravanan, A. S. (2010), Intellectual Capital Accounting and Reporting in the Knowledge Economy, Journal of Intellectual Capital, 3(2), 128-148.
Seleim, A., &Ashour, A. (2007). Human Capital and Organizational Performance: A Study of Egypt Software Companies. Management Decision. 45(4), 789-801.
Sila, I. (2007). Examining the Effects of Contextual Factors on TQM and Performance through the Lens of Organizational Theories: An Empirical Study.Journal of Operations Management, 25, 83-109.
Skaggs, B.C., & Youndt, M.A. )2004(. Strategic Positioning, Human Capital and Performance in Service Organizations: A Customer Interaction Approach. Strategic Management Journal, 25, 85-99.
Snell, S. A., & Dean, J. W. (1992). Integrated Manufacturing and Human Resources Management: Human Capital Perspective. Academy of Management Journal, 35, 467-504.
Stewart, T. (1997).Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations. New York: Doubleday/Currency.
Sullivan, J. P. H., & Sullivan, S. P. H. (2000). Valuing Intangible Companies: An Intellectual Capital Approach. Journal of Intellectual Capital, 1(4), 328-340.
Sullivan, P. (2000). Value Driven IC: How to Convert Intangible Corporate Assets into Market Value. New York: John Wiley & Sons.
Sveiby, K. E. (2000). The New Organizational Wealth: Managing and Measuring of Education. National Academy of Education, Washington, D.C., 1-31.
Switzer, L. N., & Huang, Y. (2007). How Does Human Capital Affect the Performance of Small and Mid-Cap Mutual Funds? Journal of Intellectual Capital, 8(4), 666-681.
Tangen, S. (2004). Evaluation and Revision of Performance Measurement Systems.Department of Production Engineering, The Royal Institute of Technology, Stockholm, Ph.D. Thesis, No. ISBN 91-7283-860-4.
Tangen, S. (2005). Demystifying Performance and Productivity. International Journal of Productivity and Performance Management, 54.
Tayles, M., Bramley, A., Adshead, N., & Farr, J. (2002). Dealing with the Management of Intellectual Capital: The Potential Role of Strategic Management Accounting. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 15(2), 251-267.
Valeriya, K. (2006). The Importance of Human Capital Measurement in the Organization Development. Tomas Bata University in Zlin, Faculty of Management and Economy.
Wayne, S. J., Liden, R. C., Kraimer, M. L., & Graf, I. K. (1999).The Role of Human Capital, Motivation and Supervisor Sponsorship in Predicting Career Success. J. of Org. Behavior, 20(5), 577-595.
Youndt, M. A. (1998). Human Resource Management Systems, Intellectual Capital and Organizational Performance. Doctorate dissertation, Pennsylvania State University, the Mary Jean and Frank P. Smear Collage of Business Administration.
Zairi, M. )1994(. Measuring Performance for Business Results. London: Chapman & Hall.