نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دالنشگاه کردستان

2 دانشگاه کردستان

چکیده

شاید اولین مفهومی که از ابتدای پیدایش سازمان‌ها تا به امروز مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد، مفهوم عملکرد سازمانی است. عملکرد سازمان‌ها، مفهومی است که به تنهایی قادر به توجیه وجود بقاء و حتی انحلال سازمان‌هاست و اصولاً فلسفه سازمان‌ها، همان عملکرد آنها می‌باشد . هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای تغییر سازمانی بر عملکرد شغلی معلمان شهرستان سنندج بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و از بین معلمان تمامی مقاطع تحصیلی شهر سنندج نمونه‌ای به تعداد 372 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه‌های استاندارد عملکرد شغل بیرن و همکاران (2005) و راهبردهای تغییر سازمانی صلواتی و ثلاثی (1393) بود. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیرها بیانگر پایایی رضایتبخش و هماهنگی از سؤالات پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد راهبردهای تجربی– عقلانی، راهبرد هنجاری- بازآموزی و راهبرد تحول-گرا با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین راهبرد اجباری – اقتداری و عملکرد شغلی معلمان رابطه‌ای به دست نیامد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of strategies of organizational changes on teacher’s job performance

نویسندگان [English]

  • Jamal Salimi 1
  • Arash Abdi 2

1 Assistant Professor, Department of Education, Kurdistan University, Sanandaj, Iran

2 M.A. Student of Educational Planning, Kurdistan University, (Corresponding author)

چکیده [English]

Perhaps the concept that until now has been considered since the beginning of organizations and behalf, the concept of organizational performance. The performance of organizations, meaning that alone justifies the existence of survival and even the dissolution of Sazman‌Hast and organizations primarily philosophy, the same function respectively. Purpose of this study was the impact organizational change strategy on job performance teachers Sanandaj city. Research method was descriptive- correlation And among teachers of all grade levels sanandaj city and with the method available sampling a sample of 372 people were chosen. Measuring tool was standard questionnaires job performance Byrne et al (2005), and organizational change strategies salvati and salasi (1393). For variables Cronbach's alpha Calculated was Represents Reliability satisfying and coordination of the questionnaire. Used To test this hypothesis from Pearson’s correlation coefficient, factor analysis, path analysis. The results showed in between Dimension Strategies; experimental- rational, normative- retraining and Change-oriented With Job performance teachers there is a significant positive relationship; But between strategies mandatory – authority With Job performance teachers there is no significant relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job performance
  • Change Strategies
  • teacher’s performance
  • Correlation
ابوالقاسمی، عباس؛ مرادی، سروش محمد؛ نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل. (1390). رابطه ابتکار شخصی، جهت‌گیری مذهبی و سرمایه اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 12(1)، صص 94-86.
اعرابی، سید محمد؛ صادقی، داوود؛ افجه، سید علی‌اکبر؛ محمدی، تیمور. (1389). ارائه مدلی برای افزایش عملکرد از طریق هماهنگ­سازی استراتژی­های تغییر سازمانی، پژوهش­های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)، 14(3)، صص 22-1.
افجه، علی­اکبر؛ رضایی ابیانه، ندا. (1392). رابطه میان یادگیری سازمانی و آمادگی کارکنان برای تغییر در شرکت­های بیمه. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(70)، صص 247-231.
باقری، مسلم؛ تولایی، روح اله. (1389). بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان­ها، توسعه انسانی پلیس، 7(3)، صص 96-73.
بخشی، ناهید. (1390). تغییر سازمانی، ماهنامه کار و جامعه، (139)، صص 67-59.
براتی احمدآبادی، هاجر؛ عریضی، حمیدرضا؛ نوری، ابوالقاسم. (1389). رابطه بین جوّ سازمانی و وجدان کاری با عملکرد شغلی، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4(1)، صص 81-65.
خاچیان، آلیس؛ منوچهری، هومان؛ پازارگادی، مهرنوش؛ اکبرزاده باغبان، علیرضا. (1391). چالش‌های مدیریت تغییر، تجارب مدیران در دانشکده‌های پرستاری و مامایی: مطالعه‌ای کیفی. فصلنامه حیات، 18(1)، صص ۷۹-۸۸
خاکپور، عباس؛ یمنی، محمد؛ پرداختچی، محمدحسن. (1387). رابطه بین ویژگی­های الگوی پنج عاملی شخصیت با دو بعد عملکرد شغلی زمینه­ای و وظیفه­ای مدیران مدارس راهنمایی، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 2(2-3)، صص 579-564.
خدایی محمودی، رضا. (1386). مدیریت تحول در برنامه‌ریزی منابع سازمان، 18(187)، صص 19-14.
دیلمقانی، سعید؛ محرم علی، خدابنده؛ دادمهر، محسن؛ صدقی خیاوی، بهرام. (۱۳۹۴). تعیین رابطه بین مدیریت تغییر بر اساس استراتژی‌های رابرت چن با رضایت شغلی دبیران مرد و زن ناحیه 1 شهر ارومیه، اولین همایش بین­المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی، استانبول، موسسه سفیران فرهنگی مبین.
راجرز، اورت؛ شومیکر، فلوید. (1990). رسانش نوآوری­ها: رهیافتی میان فرهنگی. (ترجمه عزت اله کرمی و ابوطالب فنایی. (1379). شیراز: دانشگاه شیراز.
زاهدی، شمس­السادات؛ مرتضوی، لیلا. (1389). تبیین نقش واسط درگیری عاطفی بین تعهد به تغییر و عامل فرایندی تغییر شرکت برق منطقه­ای خراسان، مدرس علوم انسانی-پژوهش­های مدیریت در ایران، 14(3)، صص 143-121.
سنگه، پیتر. (1990). رقص تغییر. (ترجمه حسین اکبری و مسعود سلطانی). (1385). تهران: آسیا.
شکرکن، حسین؛ نیسی، عبدالکاظم؛ نعامی، عبدالزهرا؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1380). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانه­های اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(3-4)، صص 22-1.
صداقت­گویان، حامد. (1384). مدیریت استراتژیک، روزنامه همشهری، 13(3747)، ص 12.
صلواتی، عادل؛ ثلاثی، پگاه. (1393). بررسی ارتباط میان راهبردهای تغییر و تعهد به اجرای تغییر، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 21(47)، صص 71-49.
طالبیان، احمدرضا. (1380). تغییر سازمانی، راهبردی با نگرش نظامگرا. 118، صص 42 – 38.
علیرضایی، نفسیه؛ مساح، هاجر؛ اکرمی، ناهید. (1392). رابطه وجدان کاری با عملکرد شغلی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 8(2)، صص 93-82.
عوض ملایری، علی؛ شعبان مایانی، محبوبه. (1389). مدیریت تحول و توسعه سازمانی، نشریه صنعت لاستیک ایران، 58، صص 91-80.
لگزیان، محمد؛ ملک­زاده، غلامرضا. (1389). بررسی رابطه میان آمادگی برای تغییر و ابعاد سازمان یادگیرنده، چشم‌انداز مدیریت دولتی، 4: 118-101.
مظلومی، نادر؛ ناصحی فر، وحید؛ احسان­فر، گلشن. (1392). رابطه رهبری تحول­آفرین و خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکت­های خصوصی بیمه در ایران. پژوهشنامه بیمه، 28(109)، صص 56-33.
همتی، سیمین. (1392). مدیریت استراتژیک و موانع موجود در مسیر استفاده از آن. ماهنامه کارآفرینان، 98، صص 20-19.
یاسینی، علی؛ عباسیان، عبدالحسین؛ یاسینی، طاهره. (1392). نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران: ارائه یک مدل، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(1)، صص 50-33.
Baldauf, A., & Cravens, D. W. (2002). The Effect of Moderators on the Salesperson Behavior Performance and Salesperson Outcome Performance and Sales Organization Effectiveness. European Journal of Marketing, 36, 1367-1388.
Bass, B. M. (1981). Stogdill’s Handbook of Leadership. The Free Press, New York.
Borman, W. C. - Hanson, M. A. - Hedge, J. W. (1997). Personnel Selection Annual Review of Psychology,. 48, 299-337
Borman, W. C., & Motowidlo, S. M. (1993). Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance. Chapter in N. Schmitt and W. C. Borman (Eds.), Personnel selection in organizations (pp. 71-98). San Francisco: Jossey-Bass
Borman, W. C., Penner, L. A., Allen, T. D., and Motowidlo, J. S. (2001). Personality Predictors of Citizenship Behavior. International Journal of Selection and Assement, 9, 52-69.
Byrne. Z S., Stoner. J., Thompson K R. & Hochwarter. W. (2005). The interactive effects of conscientiousness, work effort, and psychological climate on job performance. Journal of Vocational Behavior, 66(2): 326-338.
Chiang, Chun-Fang., Hsieh, Tsung-Sheng (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior, International Journal of Hospitality Management, 31: 180–190.
Gieter, S., Hofmans, J., & Pepermans, R. (2011). Revisiting the impact of job satisfaction and organizational commitment on nurse turnover intention: An individual differences analysis. International Journal of Nursing Studies, 48(12): 1562-1569.
Griffin, R.W. (2012). Management. Mason, USA: South- Western College Pub.
Johnson S, Cooper C, Cartwright S, Donald I, Taylor P, Millet C. (2005). The experience of work-related stress across occupations. J Managl Psychol, 20(2): 178-87.
KahyaE. (2009). The Effects of Job Performance on Effectiveness, International Journal of Industrial Ergonomics, 39 (1): 96-104.
March, James G. (1981). Footnotes to Organizational Change, Administrative Science Quarterly, 26 (4): 563-577.
Mohyeldin, A., & Suliman, T. (2007). Links Between Justice, Satisfaction and Performance in the Workplace: A Survey in the UAE and Arabic Context". Journal of Management Development, 26, 294-311.
Motowidlo, J. S. (2003). Job Performance, Handbook of Psychology". Industrial and Organizational Psychology, 12, 39-55.
Motowidlo, S. J., Borman, W. C., & Schmit, M. J. (1997), A theory of individual differences in task and contextual performance. Human Performance, 10(2), 71-83.
Quinn, R. E., & sanenshin. (2011). Four General Strategies for Changing Human Systems. In L. Greiner & F. Ponfett (Eds.), Handbook of management consulting: The contemporary consultant— Insights from world experts.
Rogelberg, G. S. (2007). Encyclopedia of Industrial and Organizational Psychology, New Delhi. 1st ed. London.
Selamat, N., Samsu, N.Z. & Mustafa Kamalu, N. S. (2013). The impact of organizational climate on teachers’ job performance. Educational research, 2(1), 71-82.