طراحی مدل شایستگی‏های معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب

سلیم کاظمی؛ مرتضی جاویدپور؛ میرمصطفی سعیدی اردبیلی؛ افشین دیوبند

دوره 8، شماره 32 ، دی 1403، ، صفحه 173-193

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80427.1759

چکیده
  پژوهش‌ حاضر با هدف طراحی مدل شایستگی‌های معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحله‏ای Sandelowski and Barroso (2007) انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ‌شده در حوزه شایستگی‏ های معلمان در بین سال‏های 2000 تا 2024 ...  بیشتر

شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‌های فرهنگ یادگیری در مدارس دوره ابتدیی شهر اردبیل

محمد رضا نصیری گرمه چشمه؛ نیما صادق زاده بلیل؛ مرتضی جاویدپور؛ مهدی حسن نژاد

دوره 8، شماره 30 ، تیر 1403، ، صفحه 74-94

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77867.1706

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی مولفه‌های فرهنگ یادگیری در مدارس بود بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود، جامعه آماری پژوهش نیز کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد2730 نفر بود. که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران3500 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها نیز از پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ ...  بیشتر

مدل‌یابی عوامل اثرگذار بر مدرسه فضیلت مدار با استفاده از رویکرد داده بنیاد

سلیم کاظمی؛ عادل زاهد بابلان؛ مهدی معینی کیا؛ علی خالق خواه؛ مرتضی جاویدپور

دوره 7، شماره 28 ، دی 1402، ، صفحه 160-194

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77630.1696

چکیده
  هدف این مطالعه مدل یابی عوامل اثرگذار بر مدرسه فضیلت مدار با استفاده از رویکردداده بنیاد بود. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی استفاده شد و و داده‌ها با استفاده مصاحبه با معلمان نمونه، مدیران نمونه ، سرگروههای آموزشی و اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل جمع‌آوری شد. در مرحله کیفی با 17 نفر از معلمان نمونه، مدیران نمونه، سرگروه های ...  بیشتر

توسعه الگوی مدرسه سالم : یک مطالعه کیفی

رحمت الله مرزوقی؛ علی جاویدان؛ جعفر جهانی؛ جعفر ترک زاده

دوره 5، شماره 18 ، دی 1397، ، صفحه 109-132

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.51826.1533

چکیده
  چکیدهمقدمه : تبدیل مدرسه به یک مکان سالم یکی از چالش های دست اندرکاران هر نظام آموزشی محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف توسعه الگوی مدرسه سالم و ارائه یک الگوی جامع با استفاده از اندوخته تجربی و مفهومی انجام شده است.روش پژوهش: برای تعیین مولفه های لازم توسعه الگوی مدرسه سالم با روش مصاحبه نیمه ساختار مند و پرسشنامه نیمه باز ، نظر سر گروه ...  بیشتر