نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز

2 گرایش مطالعات برنامه درسی واحد بین الملل دانشگاه شیراز

3 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز

4 گروه آموزشی برنامه درسی، دانشگاه شیراز

چکیده

چکیده
مقدمه : تبدیل مدرسه به یک مکان سالم یکی از چالش های دست اندرکاران هر نظام آموزشی محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف توسعه الگوی مدرسه سالم و ارائه یک الگوی جامع با استفاده از اندوخته تجربی و مفهومی انجام شده است.
روش پژوهش: برای تعیین مولفه های لازم توسعه الگوی مدرسه سالم با روش مصاحبه نیمه ساختار مند و پرسشنامه نیمه باز ، نظر سر گروه مدیران مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه، متخصصان رشته مطالعات برنامه درسی ، اعضای کمیته پژوهش و اساتید راهنما و مشاور گردآوری شد. داده های حاصله از طریق نرم افزار N-Vivo تجزیه و تحلیل گردید، جدول عناصر مدرسه سالم ، شبکه مضامین سازمان دهنده سطح اول، دوم و مضامین پایه دسته بندی و سازمان دهی شد. اعتبار یابی یافته ها با روش همسو سازی و کنترل و خود بازبینی محقق در طی فرایند جمع آوری و تحلیل یافته ها انجام گرفت.
یافته ها : بر اساس نتایج پژوهش، مدرسه سالم دارای 7 مضمون سازمان دهنده سطح اول یا ابعاد اصلی ، 37 مضمون سازمان دهنده سطح دوم و 82 مضمون پایه می باشد .
نتیجه گیری: تحقق مدرسه سالم مستلزم توجه به تمامی ابعاد 126 گانه ویژگی های حاصل به وسیله پژوهش حاضر می باشد تا مختصات یک مدرسه سالم طراحی و عملیاتی گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Healthy School Pattern Development : A Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Ramat Allah Marzooghi 1
  • Ali Javidan 2
  • jafar jahani 3
  • jafar Torkzadeh 4

1 Dept. of Curriculum Planning, Shiraz University

2 Tendency of Curriculum Studies of International Branch of Shiraz University

3 Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University

4 Dept. of Curriculum Planning, Shiraz University

چکیده [English]

Abstract
Introduction: Turning a school into a healthy place is one of the challenges for anyone involved in any educational system. The aim of this study was to develop a healthy school model and provide a comprehensive model using experimental and conceptual savings.
Methods: In order to determine the necessary components of developing a healthy school model by semi-structured interview method and semi-open questionnaire, the opinion of the group of primary and secondary school principals, curriculum specialists, members of the research committee and supervisors and advisors was collected.The data were analyzed through N-Vivo software, the table of elements of the healthy school, the network of themes organizing the first, second level and the basic themes were categorized and organized.Validation of the findings was performed by the method of alignment and control and self-examination of the researcher during the process of collecting and analyzing the findings.
Results: Based on the results of the research, a healthy school has 7 themes organizing the first level or main dimensions, 37 themes organizing the second level and 82 basic themes.
Conclusion: Achieving a healthy school requires paying attention to all 126 dimensions of the features obtained by the present study in order to design and operate the characteristics of a healthy school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Curriculum
  • School Culture
  • School
  • Healthy School
  • Educational System
افتخار زاده، شمسی. (1386). انسان سالم از دیدگاه قرآن و حدیث. فصلنامه سفینه. دوره 5. شماره 17. زمستان. ص 104 -114
بافنده زند، علیرضا. محقق، شیما، شایان فاخر، نسرین. (1396). طراحی یک مدل ترکیبی سلامت سازمانی بر اساس تلفیق مدل‌های موجود سلامت سازمان. اجلاس بین‌المللی فرصت‌ها و چالش‌ها مدیریت، اقتصاد و حسابداری
ترک‌زاده، جعفر. بصیری، سعیده، عقیلی رضا. (1396). تحلیلی بر وجوه سه‌گانه سلامت سازمانی: الگوی تعامل بین اثربخشی، پاسخگویی و انسجام. فصلنامه علمی ترویجی توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی. سال دوازدهم، شماره 46، زمستان
حسنی بافرانی، طلعت. مهدوی راد، محمدعلی. (1390). منظومه باورهای بنیادین انسان سالم از دیدگاه قرآن. فصلنامه دین.8. (11) -161-188.
حلم سرشت، پریوش و دل پیشه، اسماعیل. (1386) بهداشت مدارس. تهران: چهره.
رحیمیان، حمید؛ عباس پور، عباس؛ مهرگان، محمدرضا؛ هدایتی، فرشته (1396). اعتباریابی کیفی مدل مفهومی مدرسه سالم با تأکید بر سلامت سازمانی. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دوره 8. شماره 30. 30-1.
سلیمانی، نادر. (1389). بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس شهرستان‌های استان تهران بر اساس الگوی هوی و فیلدمن. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دوره 1. شماره 4. 43-23.
شورای عالی انقلاب فرهنگی 1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش‌وپرورش. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران
صادقی، ناهید؛ علوی، آزاده (1393). رابطه شاخص‌های سلامت سازمانی و اثربخشی سازمان در نظام سلامت. تحقیقات نظام سلامت و دوره 10. شماره 3. 557-548.
عباس نژاد، علی. فرزاد فر ریا، مرضیه (1393). بررسی رابطه مدیریت تحول‌آفرین و سلامت سازمانی. فصلنامه سازمان نظارت و بازرسی. سال هشتم. شماره 28.
عدالتی، غلام‌حسین. (1385). دانش‌آموز مدرسه سالم. روزنامه همشهری.11 آبان
علی‌محمد زاده، خلیل؛ دارابی، آمنه؛ جعفری، مهرنوش (1396). رابطه چابکی سازمانی با سلامت سازمانی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پیاورد سلامت. دوره 11. شماره 3. 286-276.
قرونه، داوود. ملکی نیا، عماد. (1394). ادارک معلمان از وضعیت سلامت سازمانی مدارس. فصلنامه علمی، پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال ششم. شماره 3. پاییز 94. پیاپی 23
کرسول ج. (13994). پژوهش کیفی و طرح پژوهش (انتخاب از میان 5 رویکرد). ترجمه دانایی‌فرد، حسن و کاظمی، حسین. انتشارات صفار
مرزوقی. (1391). مبانی، اصول تعلیم و تربیت با نگاهی به تحولات دوران معاصر. انتشارات آوای نور
نصیری، محمدهادی (1392). الگوی طراحی مدرسه امن در شیراز. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی - دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی.
نیکنامــی، مصطفــی؛ مهدیان، محمدجعفـــر (1388). تبییــن ابعاد و مؤلفه‌های مدارس اثربخش و ارائه مدلـــی برای بهبود اثربخشــی در مدارس کشور. فصلنامه رهبری و مدیریــت آموزشی. دوره 3. شماره 7. 196-171.
هوی، وین؛ میسکل، سیسیل (1391). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی. ترجمه میرمحمد سیدعباس‌زاده. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
وایلز، جان؛ باندی، جوزف (1389). نظارت در مدیریت، راهنمای تعلیماتی و بهبود اجرای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی سال 2004. ترجمه محمدرضا بهرنگی. تهران: نشر کمال تربیت.
هدایتی، فرشته (1395). طراحی آزمون و ارزیابی الگوی مدرسه سالم با تأکید بر سلامت سازمانی. پایان‌نامه دکتری دانشگاه علامه طباطبائی.
Algarni, S.A.Y. (2016).Linking Organizational Health in Jeddeh Secondary School to Student Acadamic Achivment Educational Reasearch and Review.11 (7)328-338.
American school Health Association(2013). TheWellnessImpact: Enhancing Academic Success through Healthy School Environments.Unpublished Rport of GENYOUthFoundation. Available from: www.GENYOUth Foundation.org.
Bacal, A. (2007). Organizational Health and Success. Viewed on30.
Braun, V&Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Reasearch in Psychology,Vol.3,NO.2,Pp.77-101.
Hoy, W. K, Tarter, C. J, & Kottkamp, R. B (2013). Open school/healthy schools: Measuring organizational climate. Newbury park, CA: Sage.
.Hoy, w.k. Tarter, C.J.Kottkamp,R.B, (1990). OpenSchools/Healthy-Schools, Measuring OrganizationalClimatc.
Hoy, W. K. and Tarter, C. J. (1997). The road toopen and healthy school thousand Oaks calif: Corwin.
.Hoy, W. K. Tarter, C. J & Kottkamp, R. B. (1991). Open school, healthy schools: measuring organizational climate. Sage, London.
health and robust school vision in elementary school".Educational Research Quarterly,Vol,1, 14-36.
Lapointe, M. & Stephen, H. D. (2006). Efecctive schools require effective principals. Leadership, 1-36.
Miles, M. (1969). Planned chenge and organization health: Figure and Ground from Organization and Human Behavior: Foucus on schools. Ferd. Caver & Thomas J. S ergiovani. MC Grow Hill. 1969.
Ramdass.M, & Lewis.T. (2012)."Towards a model for research on the effect of school organizational health factors on primary school performance in Trinidade & Tobago". International Journal of Education Development. Vol:32, Issue 3, 482-492.