نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

4 کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی اردبیل، اردبیل،ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی مولفه‌های فرهنگ یادگیری در مدارس بود بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود، جامعه آماری پژوهش نیز کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد2730 نفر بود. که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران3500 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها نیز از پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ یادگیری با آلفای کرونباخ 88/. استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز متناسب با سوالات پژوهش از تحلیل عاملی تأییدی و تی تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد اکثر گویه‌ها دارای بار عاملی مناسبی (بالاتر از 7/0) بر متغیر مکنون مربوط به خود هستند و این بارهای عاملی در سطح 01/0 معنی‌دار می‌باشند. به‌عبارتی‌دیگر، مقدار تی متناظر با هر بار عاملی بیشتر از مقدار بحرانی آن (58/2) در سطح 01/0 است. درنتیجه، این نشانگرها از دقت لازم برای اندازه‌گیری سازه مربوط به خود برخوردار هستند. یافته‌ها و نتایج پژوهش بیانگر آن است که استقرار فرهنگ یادگیری در مدارس منوط به تحقق عوامل و مولفه‌های مورد مطالعه می باشد. بنابراین، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش با نهادینه کردن فرهنگ یادگری در مدارس گامی در جهت توسعه فرهنگ کیفیت یادگیری در مدارس بردارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and validating the components of school culture in the primary period of Ardabil city

نویسندگان [English]

  • , Mohammad Reza Nasiri Garme Cheshme 1
  • Nima Sadegh Zadeh Belil 2
  • Morteza Javidpour 3
  • Mehdi hasannjad 4

1 Master of Counseling, Mohagheg Ardabili University, Ardabil, Iran

2 Master's degree in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

3 PhD in Educational Management, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

4 Bachelor of Elementary Education, Allameh Tabatabai Ardabil University, Ardabil, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to identify and validate the components of learning culture in schools. The current research method was descriptive-survey, the statistical population of the research was all primary school teachers in Ardabil city, numbering 2730 people. Of these, 3500 people were selected as a sample using Cochran's formula. In order to collect data, the researcher made a learning culture questionnaire with Cronbach's alpha of 88. used. For data analysis, according to the research questions, confirmatory factor analysis and sample t-test were used. The results of the research showed that most of the items have a suitable factor loading (higher than 0.7) on the related variable and these factor loadings are significant at the 0.01 level. In other words, the t value corresponding to each factor load is greater than its critical value (2.58) at the 0.01 level. As a result, these indicators have the necessary accuracy to measure their related structure. The findings and results of the research indicate that the establishment of learning culture in schools depends on the realization of the studied factors and components. Therefore, by institutionalizing the culture of learning in schools, the administrators and officials of education should take a step towards developing the culture of learning quality in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • culture
  • learning culture
  • school
آهاری، وهاب، زمانی، رضا، پور‏آتشی، اصغر. (1401). سنجش ابعاد فرهنگ یادگیری الکترونیکی سازمانی و ارتباط آن با اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی. فناوری آموزش، 16(3)، 618-605.
پاشا، غلامعلی، خطیر پاشا، کیومرث، یوسفی سعیدآبادی، رضا. (1401). مروری بر مدیریت نوآوری با نقش میانجی فرهنگ یادگیری در آموزش علوم پزشکی. تعالی بالینی، ۱۲(۱)، ۱-۱۳.
دیبایی، صابر، طهماسب زاده شیخلار، داود. (1401). تبیین ابعاد و شاخص‏های فرهنگ یادگیری مشارکتی در برنامه درسی دوره متوسطه. پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، 18(70)، 151-135.
رفیعی‌نژاد، ‌خجسته، عجم، علی‏اکبر، مؤمنی مهمویی، حسین، زیرک، مهدی. (1401). سنتزپژوهی شاخص‏ها و مؤلفه‏های فرهنگ یادگیری مبتنی بر سازنده‏گرایی اجتماعی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 33(9)، 176-153.
سبحانی نژاد، مهدی، خاری آرانی، مجید، برخوردار، رسول. (1399). روایت پژوهی فرهنگ یادگیری کودکان در مدرسه با توجه به نیاز ویژه. پژوهش‏های آموزش و یادگیری، 17(1)، 35-47.
کنعانی، مریم، و حسنی، رفیق. (1401). ارائه مدلی پارادایمیک از توانمندسازی فرهنگ یادگیری معلمان مدارس شهر کرمانشاه. نشریه مدیریت بر آموزش سازمان‏ها، ۱۱(۱)، 40-13.
Ahri, W., Zamani, R., & Pour Atashi, A., (2022). Measuring the dimensions of the organizational e-learning culture and its relationship with the job enthusiasm of Tarbiat University employees, Shahid Rajaei. Education Technology, 16(3), 605-618. [In Persian]
Barabasch A., Keller, A., & Caldart, D. (2020). Effects of an Innovative Learning Culture on the Competences of Learners: Workplace Learning in Switzerland in the Context of Apprenticeships. In Handbook of Research on Operational Quality Assurance in Higher Education for Lifelong Learning. IGI Global.166- 187.
Brooks, S. (2020). Facilities Teams: Improving the Learning Culture Around Failure. PhD Thesis. Creighton University.
Bryk, A. S., Sebring, P. B., Allensworth, E., Luppescu, S. & Easton, J. Q. (2010). Organizing Schools for Improvement Lessons from Chicago. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Chayanuvat, A. (2022). Study of The organizational learning cultue of an Exceellent school in Yongzhou, China. Scholar: Human Sciences, 14(2), 566-566.
Dibai, S., & Tahmasbzadeh Shikhler, Davood. (2021). Explaining the dimensions and indicators of collaborative learning culture in the secondary school curriculum. Research in Curriculum Planning, 18(70), 135-151. [In Persian]
Gomendio, M., & Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) Staff. (2017). Empowering and enabling teachers to improve equity and outcomes for all. Paris: OECD Publishing.
Gomes. G., & Rafaele Matte, W. (2017). Organizational learning capability, innovation and performance: study in small and medium-sized enterprises (SMES). Revista de Administração, 52, 163–175.
Heo, H., Leppisaari, I., & Lee, O. (2018). Exploring learning culture in Finnish and South Korean classrooms. The Journal of Educational Research, 111(4), 459-472.
Iwaarden, G. V. (2022). Learning culture and the way this influences critical skill loss concerning legacy (Doctoral dissertation).
Kanani, M., & Hasni, R. (2022). Presenting a paradigm model of empowering the learning culture of Kermanshah school teachers. Organizational Education Management Journal, 11(1), 13-40. [In Persian]
Kucharska, W. (2020). The Power Of Mistakes: Constant Learning Culture And Technology. Faculty of Management and Economics, Gdansk University of Technology.
Norashikin, H., Safiah, O., Fauziah, N., Noormala, A. I., (2016). Learning Organizatiaon Cultuera, Organizational Performance and Organizatonal Innovativeness in a Public Institution of Higher Education in Malaysia: A Preliminary Study. Procedia Economics and Finance, 37(1), 512-519.
Pasha, G., Khatir Pasha, K., & Yousefi Saeedabadi, R. (2022). A review of innovation management with the mediating role of learning culture in medical science education. Clinical Excellence, 12 (1), 1-13. [In Persian]
Rafieinejad, K., Ajam, A., Momeni Mehmani, H., & Zirak, M. (2022). Synthesizing indicators and components of descriptive culture on social constructivism. Education and development of human resources, 33(9), 153-176 [In Persian]
Sato, M., Bartiromo, M., & Elko, S. (2016). Investigating your school’s science teaching and learning culture. Phi Delta Kappan, 97(6), 42-47.
Sobhaninejad, M., Khari Arani, M., & Barkhordar, R. (2020). Pezoh's narration of children's learning culture in school according to special needs. Teaching and Learning Research, 17(1), 35-47. [In Persian]
Väljataga, T., & Fiedler, S. H. (2014). Bringing a New Culture of Learning into Higher Education. In International Conference on Web-Based Learning (pp. 229-238). Springer, Cham.
Wang, J. (2013). Culture d’apprentissage chinoise et française, quelques points communs et différences [Chinese and French learning cultures: Similarities and differences]. Synergies Chine, 8, 151-162.
Xie, L. (2019), Leadership and organizational learning culture: a systematic literature review, European Journal of Traning and Development, 43(1/2), 76-104.
Xie, L., Dirani, K. M., Beyerlein, M., & Qiu, S. (2020). Learning culture in a Chinese SME: the unique role of work-family enrichment. European Journal of Training and Development44(2/3), 141-158.