نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان، سنندج ، ایران
چکیده
هدف این پژوهش واکاوی اصول و استانداردهای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی ناحیه یک سنندج و چالشهای آن بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسی تفسیری بود. مشارکتکنندگان شامل 8 نفر مدیران و معاونان دبیرستانهای پسرانه ناحیه یک سنندج بودند. که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و ملاکمحور براساس (نتایج کاری درخشان و شرکت در کارگاههای اخلاق حرفهای مدیریت مدارس) انتخاب شدند، دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری و مقولهبندی شد. یافتهها نشان دادند: الف. تعاریف مدیران آموزشی از اخلاق حرفهای در مدارس شامل رعایت مقرارت خاص یک حرفه، مبانی و اصول دینی، ارزش و هنجارهای اجتماعی، ب. اصولی مانند خودراهبری، داشتن چشمانداز، توانمندیهای حرفهای، احترام و تعهد و مسولیتپذیری در محیط کار، پ. چالشها شامل: چالشهای ساختاری (عدم استاندارد جامع، تناقض بین مقررات اداری، مدیریت متمرکز، مشخص نبودن اهداف، توجه به رابطه بجای ضابطه) و چالشهای فردی شامل (منفعل بودن، تک بعدینگری، عدم ارائه آمار واقعی) میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Principles and Standards of Professional Ethics of the Educational Directors of Boys' High Schools
نویسندگان [English]
- rasoul saedi
- hamid falahi
M.A. in Educational Administration, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to analyze the principles and standards of professional ethics of managers and educational assistants in District One, Sanandaj and its challenges. The approach of qualitative research and its strategy is interpretive phenomenology. The statistical population consisted of 8 principals and deputies of high schools for boys in District One, Sanandaj. They were selected through purposeful and criterion-based sampling method (brilliant work results and participation in professional ethics workshops for school management) also the data were collected through semi-structured interviews, and then the interviews were analyzed. In this way, at first, some of the interviews were carefully studied and categories were created based on the key points. The findings showed. 1- Definitions of educational administrators and assistants of professional ethics in schools include observance of specific rules and regulations of a profession and occupation, religious principles and principles, values and social norms. 2. Principles such as self-direction, having a vision, professional abilities, respect and commitment and responsibility in the workplace should govern professional ethics in schools. 3. Challenges of managers' professional ethics including structural challenges (lack of a comprehensive standard of professional ethics, inconsistencies between administrative regulations, centralized management, uncertainty of goals, consideration of the relationship instead of criteria) and individual challenges including (Passivity of managers and deputies, one-dimensionality, failure to provide real statistics by managers and deputies).
کلیدواژهها [English]
- Principles and Standards
- Professional Ethics
- Managers and Educational Assistants