زنان در مسیر انتصاب به پست‌ مدیریت مدارس: انگیزه‌ها، موانع، راه‌کارها

سیده پرستو احمدحیدری؛ سید جمال بارخدا؛ خلیل زندی

دوره 9، شماره 33 ، فروردین 1404، ، صفحه 141-165

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.82024.1788

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی انگیزه‌ها و موانع زنان در مسیر تصدی پست مدیریتی مدارس و همچنین شناسایی راه‌کارهای تسهیل این مسیر بود. روش پژوهش، کیفی و راهبرد مورد استفاده نظریه داده‌بنیاد کلاسیک بود. میدان پژوهش معلمان زن متقاضی پست مدیریت بودند که در آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس استان کردستان شرکت کرده بودند. با استفاده از نمونه‌گیری ...  بیشتر

درآمدی بر پارادایم انتقادی در مدیریت آموزشی

آرش رسته مقدم

دوره 7، شماره 26 ، تیر 1402، ، صفحه 180-208

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.75681.1672

چکیده
  مدیریت آموزشی همانند سایر حوزه ‏های دانشگاهی به لحاظ مبانی هستی‏ شناسی، معرفت‏ شناسی و روش‌شناسی متأثر از سیر تحول پارادایم‏ های کلان علمی است. اولین مطالعات مدیریت آموزشی بر پایه اندیشه‏های مکتب تحصل‏گرایی (اثبات‏گرایی) در اوایل قرن بیستم شکل گرفت و به دنبال آن پارادایم‏های تفسیری، انتقادی و پست‏مدرن به پژوهش ‏های ...  بیشتر

تاریخ‌نگاری مدیریت آموزشی در ترازوی نقادی

آرش رسته مقدم

دوره 5، شماره 18 ، دی 1397، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.56924.1560

چکیده
  تطور و تکامل مفاهیم و نظریه‌های علمی در درازنایتاریخصورت می‌گیرد. مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه‌ مطالعاتی از این امر مستثنی نیست. بنابراین، فهم فراز و فرودهای مفهومی این حوزه نیازمند نگریستن به آن به مثابه امری تاریخی است. هدف مقاله حاضر، مطالعه نگاشت تاریخی مدیریت آموزشی از مجرای کنکاش نقادانه کتاب «تاریخ مدیریت آموزشی از ...  بیشتر