نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

تطور و تکامل مفاهیم و نظریه‌های علمی در درازنایتاریخصورت می‌گیرد. مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه‌ مطالعاتی از این امر مستثنی نیست. بنابراین، فهم فراز و فرودهای مفهومی این حوزه نیازمند نگریستن به آن به مثابه امری تاریخی است. هدف مقاله حاضر، مطالعه نگاشت تاریخی مدیریت آموزشی از مجرای کنکاش نقادانه کتاب «تاریخ مدیریت آموزشی از منظر کتب درسی» بوده‌است.به‌منظور دستیابی به هدف فوق با کاربست روش نقد، کتاب از جنبه بیرونی و درونی، بررسی شده‌است.یافته‌ها حاکی از آن است که کتاب مذکور باوجود برخورداری از ویژگی‌های مثبت فراوان، در پاسخ به پرسش‌ها و اهداف مدنظر دچار کاستی‌هایی بوده و به طور بایسته نتوانسته-است شمایل کاملی از تاریخ مدیریت آموزشی را به تصویر بکشد. مقاله با استخراج درس‌آموزی-هایی به منظور خوشه‌چینی پژوهشگران داخل کشور از میراث جهانی این حوزه خاتمه یافته‌است.
تطور و تکامل مفاهیم و نظریه‌های علمی در درازنایتاریخصورت می‌گیرد. مدیریت آموزشی به عنوان یک حوزه‌ مطالعاتی از این امر مستثنی نیست. بنابراین، فهم فراز و فرودهای مفهومی این حوزه نیازمند نگریستن به آن به مثابه امری تاریخی است. هدف مقاله حاضر، مطالعه نگاشت تاریخی مدیریت آموزشی از مجرای کنکاش نقادانه کتاب «تاریخ مدیریت آموزشی از منظر کتب درسی» بوده‌است.به‌منظور دستیابی به هدف فوق با کاربست روش نقد، کتاب از جنبه بیرونی و درونی، بررسی شده‌است.یافته‌ها حاکی از آن است که کتاب مذکور باوجود برخورداری از ویژگی‌های مثبت فراوان، در پاسخ به پرسش‌ها و اهداف مدنظر دچار کاستی‌هایی بوده و به طور بایسته نتوانسته-است شمایل کاملی از تاریخ مدیریت آموزشی را به تصویر بکشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Critical Approach to Histographical of Educational Administration

نویسنده [English]

  • aeash rasteh moghadam

Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

The evolution of scientific theories takes place over the time, and Educational Administration (EA) as a field of study is of no exception. Therefore, understanding the conceptual developments in this field requires looking at it as a historical realm. The purpose of this article is to study of EA conceptual map through criticizing historical book of "The history of educational administration viewed through its textbooks". In order to achieve this goal, using the method of critique, the book has been examined from both external and internal aspects. Findings indicate that the mentioned book, despite having many positive features, suffers several shortcomings in answering its questions and achieving the goals and failed to draw a comprehensive map of the EA history. The article concludes by extracting lessons from EA global legacy for domestic researchers.
The evolution of scientific theories takes place over the time, and Educational Administration (EA) as a field of study is of no exception. Therefore, understanding the conceptual developments in this field requires looking at it as a historical realm. The purpose of this article is to study of EA conceptual map through criticizing historical book of "The history of educational administration viewed through its textbooks". In order to achieve this goal, using the method of critique, the book has been examined from both external and internal aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • History of Educational Administration
  • Educational Leadership
  • School Management
  • textbooks
الوانی، سید مهدی؛ صباغی، مهرداد. (1397). تحلیل گفتمان مدیریت دولتی ایران در بخش آموزش‌وپرورش. مجله مدیریت سازمان‏های دولتی. 6 (3). 114-99.
بابان‌آبادی، فرشته؛ زین‌آبادی، حسن رضا؛ عبدالهی، بیژن. (1396). ارزیابی کیفیت یک کتاب مطرح در رشته مدیریت آموزشی از منظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی. «مجموعه مقالات نخستین همایش نقد متون و کتب علوم انسانی» به کوشش کریمی مطهر، جان‏اله؛ خلجی، عباس و محمد بیگی، مهدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 47-25.
حسینی، سید محمدحسین؛ کشاورزی، سوسن. (1396). نهادینه‌سازی فرهنگ نقد در جامعة علمی با کدام پارادایم یا بنیان علمی: مدرنیسم، پست مدرنیسم، یا آشوب پیچیدگی؟ پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی. 17 (7)، 53-29.
حسینی، سیدحسین. (1396). آسیب‌شناسی نقد علوم انسانی (نمونۀ موردمطالعه: داوران شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی). 17 (2)، 51-37.
رسته‏مقدم، آرش (1398). از شکوه شوکتی تا افول دولتی: درس‏آموزی از تجارب مدرسه‏داری شوکتیه بیرجند، فصلنامه مدیریت مدرسه، 7 (4)، 26-1.
رسته‏مقدم، آرش (1397). چهار اقلیم دانش مدیریت آموزشی، رویکردی تاریخ نگاشتی. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت. 8 (2)، 65-49.
رسته‏مقدم، آرش (1396). نگاشت نقشه علم مدیریت آموزشی در سطح جهان بر اساس انتشارات وب او ساینس (WOS) و تبیین آن از دیدگاه خبرگان. رساله دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده روانشناسی و علوم‏تربیتی.
رسته‏مقدم، آرش (1395). تأملی بر میراث علمی جهانی رشته مدیریت آموزشی، دو فصلنامه مدیریت و برنامه‏ریزی آموزشی دانشگاه شهید بهشتی. 9 (16)، 84-51.
زین‌آبادی، حسن رضا؛ بابان‌آبادی، فرشته. (1396). تأملی بر عوامل و نشانگان کارآمدی و اثربخشی یک کتاب مطرح در رشتۀ مدیریت آموزشی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 21 (40)، 24-1.
ساعی، علی، قاراخانی، معصومه و مؤمنی، فرشاد. (1391). دولت و سیاست آموزش در ایران از سال 1360 تا 1388 ش. علوم اجتماعی (دانشگاه علامه طباطبائی). 56، 117-168.
عباس‏پور، عباس. (1392). از سپهر نظریه تا حضیض عمل در مدیریت آموزشی: در جست‌وجوی ترسیم سیمای مدیریت در نظام آموزش‌وپرورش ایران. فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 1 (2)، 12-1.
عبداللهی، بیژن. (1392). نظریه جهانی نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم: نظریه و عمل (جیمز نولان-لیندا ای هوور)، در کتاب «نقد در تراز جهانی» به کوشش سید حسین حسینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صفحات 330-299.
References
English, F. W. Lumby, J. Papa, R. Samier, E. & Walker, A. (2009). Best of the best: the most influential international writing in educational administration in the last forty years (Vol. 1): Sage.
Oplatka, I. (2010). The professoriate in the field of educational administration. Journal of Educational Administration, 48 (3), 392-412.