نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدیریت آموزشی ،گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان
2 استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
3 دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان کردستان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی انگیزهها و موانع زنان در مسیر تصدی پست مدیریتی مدارس و همچنین شناسایی راهکارهای تسهیل این مسیر بود. روش پژوهش، کیفی و راهبرد مورد استفاده نظریه دادهبنیاد کلاسیک بود. میدان پژوهش معلمان زن متقاضی پست مدیریت بودند که در آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس استان کردستان شرکت کرده بودند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با استناد به قاعده اشباع نظری، 18 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود. دادههای متنی از طریق کدگذاری باز و مقولهبندی تحلیل شدند. با استناد به معیارهای چهارگانه باورپذیری، اطمینانپذیری، تاییدپذیری و انتقالپذیری، از اعتبار تحقیق اطمینان حاصل شد. یافتهها بیانگر شناسایی 241 کد باز و 18 مفهوم فرعی بود که در ذیل سه مفهوم اصلی انگیزهها، چالشها و راهکارها قرار گرفتند. انگیزهها شامل نوآوری و تحول سازنده، رشد و پیشرفت فردی، توانمندی و مدیریت زنانه، ارتباطات و همکاری مؤثر، پرورش و توسعه دانشآموزان، و عدالت سازمانی و برابری بودند. موانع شامل موانع شامل طرحوارهی نامطلوب جامعه در خصوص مدیریت زنان، نبود بستر قانونی برای مدیریت زنان، گرانباری نقش، عدم تاب آوری زنان در پست مدیریت، ناعدالتی در انتصاب زنان در پست مدیریت، و حمایت نکردن سازمانهای بالادستی بود. در نهایت راهکارها شامل فرهنگسازی اجتماعی در مورد توانمندی مدیریت زنان، فراهم کردن تسهیلات رفاهی، انتصاب افراد بر اساس شایسته سالاری در فرایندی شفاف، و فرهنگ سازی تفکر برابر جنسیتی بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Women on the Path to School Management Positions: Motivations, Challenges, and Strategies
نویسندگان [English]
- Parastoo Ahmad hidari 1
- sayed Jamal barkhoda 2
- khalil Zandi 3
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Assistant Professor of Educational Administration Department of Kurdistan University
3 Faculty of Humanities and Social Sciences, Farhangian University of Kurdistan
چکیده [English]
The present study aimed to identify the motivations and barriers women face in pursuing school management positions and to determine strategies that could facilitate this pathway. This research employed a qualitative approach with classical grounded theory as its methodology. The field of study focused on female teachers who were candidates for managerial positions in Kurdistan province's school. Using purposive sampling and based on the theoretical saturation principle, 18 participants were selected for the study. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed via open coding and categorization. Research validity was ensured by adhering to the four criteria: Credibility, Dependability, Confirmability and Transformability. The findings revealed 241 open codes and 18 sub-concepts, which were categorized under three main themes: motivations, challenges, and strategies. The motivations included constructive innovation and transformation, personal growth and development, women's managerial competence, effective communication and collaboration, nurturing and developing students, and organizational justice and equality. The challenges highlighted societal stereotypes regarding women's management, lack of legal frameworks supporting women in management roles, role overload, women's resilience issues in managerial positions, unfair appointment practices, and lack of support from higher-level organizations. Finally, the strategies encompassed societal cultural development regarding women's managerial capabilities, provision of welfare facilities, merit-based appointments within a transparent process, and fostering a culture of gender equality.
کلیدواژهها [English]
- motivation
- Women
- school management