نوع مقاله : معرفی کتاب

نویسنده

دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

مدیریت آموزشی همانند سایر حوزه ‏های دانشگاهی به لحاظ مبانی هستی‏ شناسی، معرفت‏ شناسی و روش‌شناسی متأثر از سیر تحول پارادایم‏ های کلان علمی است. اولین مطالعات مدیریت آموزشی بر پایه اندیشه‏های مکتب تحصل‏گرایی (اثبات‏گرایی) در اوایل قرن بیستم شکل گرفت و به دنبال آن پارادایم‏های تفسیری، انتقادی و پست‏مدرن به پژوهش ‏های این حوزه راه یافتند. در هر یک از پارادایم ‏های مذکور، پژوهشگران مدیریت آموزشی به پژوهش و تولید متون علمی‏ مبادرت ورزیده-اند. مقاله حاضر با هدف ترویج و کاربست مفاهیم مستخرج از پارادایم انتقادی در حوزه مدیریت آموزشی تنظیم شده‏ و شامل دو بخش است. در بخش نخست، پیشینه و سیر تحول رویکردهای نظری مدیریت آموزشی ذکرشده و در انتها به پارادایم انتقادی در حوزه مدیریت آموزشی اشاره شده است. بخش دوم مقاله به معرفی کتاب «رویکردهای نوین به مدیریت آموزشی؛ الگوها و نویدها»-که توسط ویلیام فاستر در سال 1986 نگارش شده و دکتر علی علاقه ‏بند در سال 1402 آن را ترجمه کرده، اختصاص یافته است. مقاله با طرح برخی از کاربست ‏های پارادایم انتقادی در حوزه مدیریت آموزشی خاتمه می ‏یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Introduction to the Critical Paradigm in Educational Administration

نویسنده [English]

  • aeash rasteh moghadam

Ph.D in Educational Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Taking the fundemnentals of ontology, epistemology and methodology into consideration, EA like other academic fields is widely influenced by the overall evolution of scientific paradigms.The first studies of EA were formed by "positivism school" in the early 20th century and since then interpretative, critical and post modern paradigms ensued. any studies have been done by EA researchers using these paradigms. The current article aims at applying and promoting the concepts derived from critical paradigm in the field of EA consisting two parts. The first part describes background and evolution of the theoritical approach involved in EA, followed by an indication of critical paradigm in the field of EA.The second part is devoted to presenting and summarizing one of the most authentic books in the field of critical paradigm in EA titled "Paradigms and Promises: New Approaches to Educational Administration" written by William Foster in 1986 and translated into Farsi by Dr Ali Alagheband in 2021. The article concludes by presenting some further applications of critical paradigm in the field of EA.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Paradigm
  • History of Educational Adminstraion
  • School Management
  • William Foster
  • Ali Alagheband
الوانی، سید مهدی و دانایی‏فرد، حسن. (1379). مدیریت دولتی از نگاه نظریه انتقادی. مجله مطالعات مدیریت، 6 (25)، 32-13.
رسته‏مقدم، آرش، عباس‏پور، عباس و جلالی دیزجی، علی. (1395). تأملی بر میراث علمی جهانی مدیریت آموزشی. فصلنامه مدیریت و برنامه‏ریزی در نظام‏های آموزشی، 9 (16)، 84-51.
رسته‏مقدم، آرش. (الف 1397). تاریخ‏نگاری مدیریت آموزشی در ترازوی نقادی. فصلنامه پژوهش‏های رهبری و مدیریت آموزشی، 5 (18)، 169-134.
رسته‏مقدم، آرش. (ب 1397). چهار اقلیم دانش مدیریت آموزشی، رویکرد تاریخ‏نگاشتی. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 8 (2)، 65-49.
رسته‏مقدم، آرش. (1401). بر بلندای ریشه‏ها: تأملی بر زندگی و خدمات علمی دکتر علی علاقه‌بند، فصلنامه پژوهش‏های رهبری و مدیریت آموزشی، 6 (23)، 23-1.
علاقه بند، علی. (1391). مدیریت آموزشی. زیر نظر علی‏محمد کاردان (ویراستار)، علوم‏ تربیتی، ماهیت و قلمرو آن (157-181). تهران: سمت.
عباس‏پور، عباس. (1392). از سپهر نظریه تا حضیض عمل در مدیریت آموزشی: در جست‌وجوی ترسیم سیمای مدیریت در نظام آموزش‌وپرورش ایران. فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 1 (2)، 1-12.  
عباس‏پور، عباس و مرادی، کیوان. (1396). تحلیل انتقادی سیاست آموزش؛ بازخوانش ارزش‏های گم‏شده. فصلنامه سیاست‏گذاری عمومی، 3 (3)، 160-137.
گاستون میالاره. معنی و حدود علوم تربیتی. ترجمه علی‏محمد کاردان (1375). تهران. انتشارات دانشگاه تهران.
Bates. (2010). History of educational leadership/management. International encyclopedia of education, 724-730.
Beach, R. H., & Lindahl, R. (2004). Identifying the knowledge base for school improvement. Planning and Changing, 35(1/2), 2.
Bogotch. (2011). The state of the art: Leadership training and development: US perspectives: Above and beyond recorded history. School Leadership and Management, 31(2), 123-138.
Bolam, R. (1999). Educational Administration, Leadership and Management: Towards a Research Agenda Educational Management: Redefining Theory, Policy and Practice (pp. 193-206). London: Paul Chapman Publishing.
Bush, Bell, L., Bolam, R., Glatter, R., & Ribbins, P. M. (1999). Educational management: Redefining theory, policy and practice: SAGE.
Button, H. W. (1966). Doctrines of Administration: A Brief History. Educational Administration Quarterly, 2(3), 216-224. doi: 10.1177/0013161x6600200306
Campbell. (1979). A critique of the educational administration. Educational Administration Quarterly, 3(15), 1-19.
Campbell. (1981). The professorship in educational administration—A personal view. Educational Administration Quarterly, 17(1), 1-24.
Campbell, Corbally, J. E., & Ramseyer, J. A. (1966). Introduction to educational administration: Allyn and Bacon.
Campbell, & Newell, L. J. (1973). A Study of Professors of Educational Administration: A Summary. Educational Administration Quarterly, 9(3), 3-27. doi: 10.1177/0013161x7300900302
Clark, J. A. (1993). The Theory Movement in Educational Administration and the Administrative Reform of New Zealand Education: Are There Any Parallels to Be Drawn? Educational Philosophy and Theory, 25(2), 21-30.
Courtney, S. J., Gunter, H. M., Niesche, R., & Trujillo, T. (2021). Understanding Educational Leadership: Critical Perspectives and Approaches: Bloomsbury Publishing.
Culbertson. (1983). Theory in educational administration: Echoes from critical thinkers. Educational Researcher, 12(10), 15-22.
English. (2002). The point of scientificity, the fall of the epistemological dominos, and the end of the field of educational administration. Studies in Philosophy and Education, 21(2), 109-136.
Getzels, J. W., Lipham, J. M., & Campbell, R. F. (1968). Educational administration as a social process: Theory, research, practice: Harper & Row.
Glass, T. E. (2004). The history of educational administration viewed through its textbooks: R&L Education.
Graff, O. B., & Street, C. M. (1956). Improving competence in educational administration: Harper.
Griffiths, & Iannaccone, L. (1958). Chapter IV: Administrative Theory, Relationships, and Preparation. Review of Educational Research, 28(4), 334-357.
Hailer, E. J. (1968). The Interdisciplinary Ideology in Educational Administration: Some Preliminary Notes on the Sociology of Knowledge. Educational Administration Quarterly, 4(2), 61-77. doi: 10.1177/0013131x6800400206
Hallinger. (2005). Instructional leadership and the school principal: A passing fancy that refuses to fade away. Leadership and Policy in Schools, 4(3), 221-239.
Hallinger, & Chen. (2014). Review of research on educational leadership and management in Asia: A comparative analysis of research topics and methods, 1995-2012. Educational Management Administration & Leadership, 43(1), 5-27. doi: 10.1177/1741143214535744
Hallinger, Leithwood, K., & Heck, R. H. (2010). Leadership: Instructional. 18-25. doi: 10.1016/b978-0-08-044894-7.00443-7
Hills, J. (1965). Educational Administration: A Field in Transition. Educational Administration Quarterly, 1(1), 58-66. doi: 10.1177/0013161x6500100108
Hodgkinson, C. (1993). The Epistemological Axiology of Evers and Lakomski: Some un-Quineian Quibblings. Educational Management and Administration, 21(3), 177-184.
Lakomski, G., & Evers, C. W. (2011). Analytic philosophy and organization theory: Philosophical problems and scientific solutions. Philosophy and organization theory, 32, 23-54.
Lipham, J. M. (1964). Organizational character of education: Administrative behavior. Review of Educational Research, 34(4), 435-454.
Mccarthy. (1986). Research in educational administration: Promising signs for the future. Educational Administration Quarterly, 22(3), 3-20.
McCleary, L. E. (1973). Competency Based Educational Administration and Applications to Related Fields.
Murphy, Vriesenga, & Storey. (2007). Educational Administration Quarterly, 1979-2003: An Analysis of Types of Work, Methods of Investigation, and Influences. Educational Administration Quarterly, 43(5), 612-628. doi: 10.1177/0013161x07307796
Niesche, R. (2017). Critical perspectives in educational leadership: a new ‘theory turn’? Journal of Educational Administration and History, 1-14.
Oplatka. (2009). The field of educational administration: A historical overview of scholarly attempts to recognize epistemological identities, meanings and boundaries from the 1960s onwards. Journal of Educational Administration, 47(1), 8-35.
Oplatka. (2010). The legacy of educational administration: A historical analysis of an academic field: Peter Lang.
Orlosky, D. E., Lioyd, E. M., & Shapiro, A. (1984). Educational administration today: New York.
Ramseyer, J. A. (1955). Factors affecting educational administration: Guideposts for research and action: College of Education, Ohio State University.
Rastehmoghadam, A. (2019). Teaching Educational Administration in Iran: A critical Approach. In S. E & E. E (Eds.), Teaching Educational Leadership in Muslim Countries. Educational Leadership Theory. Singapore: Springer.
Scott, E., & Evers, C. (2015). New Frontiers in Educational Leadership, Management and Administration Theory. Educational Philosophy and Theory, 47(4), 307-311.
Thomas, G. (1986). The decline and fall of science in educational administration. Interchange, 17(2), 57-80.
Wall. (2001). A Critical Analysis of the Theories, Models, and Policies of Educational Administration. University of New Brunswick (Canada).