فریدون یزدانی؛ حورا نوری مجید خلف
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین اعتماد سازمانی و تاب آوری سازمانی با ادراک از سکوت سازمانی بین دبیران هنر در شهر کربلای عراق انجام شد. روش تحقیق آن از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل همهی معلمان هنر دورۀ متوسطه شهر کربلا در سال 2023 به تعداد 146 نفر میشده است. برای نمونهگیری از روش تصادفی طبقهای استفاده شد و بر این اساس تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین اعتماد سازمانی و تاب آوری سازمانی با ادراک از سکوت سازمانی بین دبیران هنر در شهر کربلای عراق انجام شد. روش تحقیق آن از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل همهی معلمان هنر دورۀ متوسطه شهر کربلا در سال 2023 به تعداد 146 نفر میشده است. برای نمونهگیری از روش تصادفی طبقهای استفاده شد و بر این اساس تعداد 103 معلم بر اساس فرمول حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. دادهها از طریق نسخه برگردانشده به زبان عربی پرسشنامههای: اعتماد سازمانی شفیعی (1390)، تابآوری امیری و همکاران (1397) و سکوت سازمانی زکریاپور (1393) گرداوری شدند. برای سنجش روایی محتوایی مقیاسها از شاخص روایی محتوای لاوشه استفاده شد. بر این اساس، روایی محتوایی هر یک از مقیاسها به ترتیب: 78/0، 74/0 و 75/0 محاسبه شد که نشان میدهد مقیاسها از روایی محتوایی کافی برخوردارند. نیز برای سنجش پایایی ابزارها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. بر این اساس پایایی هر مقیاس به ترتیب: 70/0، 82/0 و 81/0 برآورد شد که نشان میدهد ابزارها از پایایی کافی برخوردار هستند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخه 26 و آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اعتماد سازمانی و تابآوری سازمانی با سکوت سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0p>). همچنین مشخص شد که سه مؤلفه از مؤلفههای اعتماد سازمانی و دو مؤلفه از از مؤلفههای تابآوری سازمانی، پیشبینیکنندۀ قوی و منفی سکوت سازمانی هستند (01/0p>).
فریدون یزدانی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 میشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 188 نفر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 میشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 188 نفر انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل: مقیاسهای سبک رهبری اخلاقی کالشووِن و همکاران (2011)، انگیزش شغلی خودتعیینگری بلیس (1994) و رضایت شغلی مینهسوتا (وِیس و همکاران، 1967) میشدند. نتایج نشان داد که بین همۀ ابعاد رهبری اخلاقی با انگیزش و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p>0.05). همچنین معلوم شد که از بین مؤلفههای رهبری اخلاقی، ابعاد: «تسهیم قدرت»، «انصاف» و «راستگفتاری» بهترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی انگیزش شغلی دارند و ابعاد: «جهتگیری مردمی»، «انصاف» و «شفافسازی تقش» نیز بهترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی رضایتمندی شغلی معلمان دارند. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود اصول، روشها و قواعد رهبری اخلاقی و فواید آن به مدیران و رهبران آموزشی آموزشگاههای دولتی و غیرانتفاعی آموزش داده شود و برای رعایت چنین روشهایی از سوی مدیران و رهبران آموزشی، شیوههای تشویقی درنظر گرفته شود.