نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه پیام نور

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 می‌شد که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 188 نفر انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل: مقیاس‌های سبک رهبری اخلاقی کالشووِن و همکاران (2011)، انگیزش شغلی خودتعیین‌گری بلیس (1994) و رضایت شغلی مینه‌سوتا (وِیس و همکاران، 1967) می‌شدند. نتایج نشان داد که بین همۀ ابعاد رهبری اخلاقی با انگیزش و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p>0.05). همچنین معلوم شد که از بین مؤلفه‌های رهبری اخلاقی، ابعاد: «تسهیم قدرت»، «انصاف» و «راست‌گفتاری» به‌ترتیب بیشترین نقش را در پیش‌بینی انگیزش شغلی دارند و ابعاد: «جهت‌گیری مردمی»، «انصاف» و «شفاف‌سازی تقش» نیز به‌ترتیب بیشترین نقش را در پیش‌بینی رضایت‌مندی شغلی معلمان دارند. با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود اصول، روش‌ها و قواعد رهبری اخلاقی و فواید آن به مدیران و رهبران آموزشی آموزشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی آموزش داده شود و برای رعایت چنین روش‌هایی از سوی مدیران و رهبران آموزشی، شیوه‌های تشویقی درنظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of perception of moral leadership of managers in the motivation and job satisfaction of secondary school teachers

نویسنده [English]

  • Fereidoon Yazdani

Assistant Professor at Payame Noor University

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of determining the role of perception of managers' moral leadership style in teachers' motivation and job satisfaction. The research method was of correlational type & its statistical population included all secondary school teachers of Nahavand city in number of 366, using stratified random sampling method, 188 people were selected and participated in the study. Data collection tools included scales of: Kalshoven et al.'s (2011) Ethical Leadership Style, Blais' (1994) Self-determination Career motivation, and Minnesota Job Satisfaction (Weiss et al., 1967). To validate them, Lawshe's Content Validity Index was used. So, the validity of the scales was calculated as: 0.66, 0.58, and 0.49 respectively, which shows that the scales have validity. Cronbach's alpha was also used to measure the reliability of them. So, the reliability of each scale was estimated as: 0.81, 0.77, and 0.70 respectively, which shows that the tools have reliability. SPSS version 26 software & correlation and regression tests were used for data analysis. The results showed that there is a positive relationship between moral leadership and motivation & job satisfaction (p>0.05). It was also found that among the components of ethical leadership, the dimensions: "power sharing", "fairness" and "integrity" respectively play the most important role in predicting teachers' job motivation, and the dimensions: "people orientation", "fairness" & "role clarification" also respectively, they play the biggest role in predicting teachers' job satisfaction. so, it is suggested to teach ethical leadership methods to managers and encourage them to follow these methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral leadership
  • Job motivation
  • Job satisfaction
  • Secondary school teachers
اصفهانی، مریم، ماهروزاده، طیبه و بهشتی، سعید. (1398)، تحلیلی بر مفهوم اخلاق در مکتب فرانکفورت، اخلاق در علم و فن‌آوری، 16(1)، 21-16.
اکبری‌تبار، علی‌اکبر، مکرمی، حمیدرضا، نظیفی، مرتضی، رهی، عمید، میرکماندار، احسان و حسین‌پوری، مهدی. (1392)، مطالعه ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتر در پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نشریه کومش، 14(1)، 335-341.
تابان، محمد، جوانمرد، بهزاد، محمدی، اسفندیار، و ویسه، سید مهدی. (1392)، مطالعه رابطه بین رهبری معنوی و انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه ایلام، نشریه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 3(2)، 238-229.
جعفری، معصومه، حمیدی‌فر، فاطمه و شیرزاد‌کبریا، بهارک. (1401)، رابطه بین رهبری اخلاقی با عملکرد و خودکارآمدی شغلی معلمان: موردمطالعه، معلمان دورۀ اول متوسطه منطقۀ 9 آموزش‌وپرورش شهر تهران، فصلنامه نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 17(2)، 29-17.
حسینی، نجمه و عباسی، عفت. (1391)، راهکارهای نهادینه‌کردن اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها از دیدگاه آموزه‌های دینی، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 2(1)، 154-129.
خادمی، علی‌اکبر، امیرکبیری، علی‌رضا، و تقوی‌نژاد، کامل. (1396)، بررسی رابطه بین ابعاد توانمندسازی و رضایت شغلی و تمایل به جابه‌جایی کارکنان: مطالعه موردی سازمان امور مالیاتی کشور، فصلنامه پژوهشنامۀ مالیات، 25(35)، 106-87.
رفیعی، مجتبی، علی‌‌احمدی، علی‌رضا، موسوی، محمد و کرمانی، محمد. (1392)، رهبری اخلاق‌مدار، ثمره پارادایم مدیریت اسلامی، پژوهشنامه اخلاق، 6(20)، 76-49.
سلیمانی، نادر، عباس‌زاده، ناصر، و نیازآذری، بهروز. (1391)، رابطه اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان در سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شهر تهران، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی 3(1)، 38-21
عباسی، محمد، جعفرنیا، فاطمه، و اکبری، محسن. (1393)، بررسی سبک‌های رهبری مدیران سازمان و رابطه آن با انگیزش کارکنان: موردمطالعه سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران، فصلنامه مدیریت کسب‌وکار، 6(31)، 146-121.
عظیم‌پور، احسان، مصرآبادی، جواد و یارمحمدزاده، پیمان. (1396)، بررسی ساختار عاملی مقیاس انگیزش شغلی خودتعیین‌گری بلیس در بین معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 18‌(2)، 110-102.
گل‌پرور، محسن، پاداش، فریبا و آتش‌پور، حمید. (1389)، مدل تقویت احساس انرژی، توانمندی و خلاقیت کارکنان از طریق رهبری اخلاقی، فصلنامه سلامت کار ایران، 7(3)، 11-5.
مسعودی، جهانگیر و ساداتی‌زاده، سید سجاد. (1395)، رابطه اخلاق و سیاست، اخلاق در علم و فن‌آوری، 10(3)، 15-1.
مصدق‌راد، علی‌محمد. (1382)، بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان با سبک مدیریت بیمارستان‌های شهر اصفهان در سال 1382، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 4(12)، 172-143.
میرکمالی، سید محمد و کرمی، محمدرضا. (1395)، رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان، مجله مدیریت توسعه و تحول، 24، 22-11.
نصیریِ ولیک‌بنی، فخرالسادات، قنبری، سیروس، زندی، خلیل و سیف‌پناهی، حامد. (1393)، تحلیل روابط رهبری اخلاقی، معنویت در کار و فرسودگی شغلی، فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، 9(1)، 11-1.
نعامی، عبدالزهرا و پیریایی، صالحه. (1390)، رابطه ابعاد انگیزش شغلی خودتعیین‌گری با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوب‌آهن اصفهان، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. 3(9)، 41-23
هدایتی، علی‌اصغر، برج‌علی‌زاده، راضیه و اله‌بداشتی، ندا. (1390)، اخلاق حرفه‌ای در آموزه‌های دینی، فصلنامه تاریخ پزشکی، 3(8)، 63-37.
Abdullah, M. I., Huang, D., Sarfraz, M., Ivascu, L. and Riaz, A. (2021).Effects of internal service quality on nurses’ job satisfaction, commitment and performance: mediating role of employee well-being .Nursing Open, 8, 607–619. DOI: 10.1002/nop2.665.
Aouadni, I. & Rebai, A. (2017). Decision support system based on genetic algorithm and multi - criteria satisfaction analysis (MUSA) method for measuring job satisfaction. Annals of Operations Research, 256(1), 3-20.
Bjekića, D., Vučetićb, M. & Zlatićc, L. (2014). Teacher Work Motivation Context of In-Service Education Changes. Procedia - Social and Behavioral Science, 116, 557 – 562.
Blais, M. R., Brière, N. M., Lachance, L., Riddle, A. S. & Vallerand, R. J. (1994). L'inventaire de motivation au travail de Blais (The Blais Work Motivation Inventory). Revue Québecoise de Psychologie, 14, 185-215.
Brown, M. E., Treviño, L. K. & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), 117–134.
Brown, M. E. & Trevino, L. K. (2006) "Ethical Leadership: A Review and Future Directions". The Leadership Quarterly; No. 17, 595-616.
Cullen, J. B., Parboteeah, K. P. & Victor, B. (2003). The Effects of Ethical Climates on Organizational Commitment: A Two-Study Analysis, Journal of Business Ethics, 24, 127–141.
Gucel, C. & Tokmak, I. (2012). The relationship of the ethical leadership among the organizational trust, affective commitment and job satisfaction: case study of a university, International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 4(2), 101-110.
Guo, K. (2022). The Relationship between Ethical Leadership and Employee Job Satisfaction: The Mediating Role of Media Richness and Perceived Organizational Transparency. Organizational Psychology, Volume 13, 2022. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.885515.
Kalshoven, K., Den Hartog, D. N. & De Hoogh, A. H. B. (2011). Ethical Leadership at Work questionnaire (ELW): Development and validation of a multidimensional measure. The Leadership Quarterly, 22(1), 51–69. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2010.12.007.
Kim, W. G. & Brymer, R. A. (2011). The effects of ethical leadership on manager job satisfaction, commitment, behavioral outcomes, and firm performance, International Journal of Hospitality Management, 30, 1020–1026.
Krejcie R V. & Morgan D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
Lawshe, C. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570. 1975.tb01393.x.
Neubert, M., Carlson, D. S., Kacmar, K. M., Roberts, J. & Chonko, L. B. (2009). The virtuous influence of ethical leadership behavior: evidence from the field. Journal of Business Ethics, 90(2), 157-170.
Qing, M., Asif, M., Hussain, A. & Jameel, A. (2020). Exploring the impact of ethical leadership on job satisfaction and organizational commitment in public sector organizations: the mediating role of psychological empowerment. Review of Managerial Science, 14, 1405–1432. doi: 10.1007/s11846-019-00340-9.
Shahhosseini, M., Silong, A. D., Ismaill, I. A. & Uli, J. N. (2012), The Role of Emotional Intelligence on Job Performance, International Journal of Business and Social Science, 3(21), 241-246.
Tremblay, M. A., Blanchard, M., Villeneuve, M., Taylor. S., Pelletier.L.G. & Villeneuve, Martin (2009). Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale: It’s Value for Organizational Psychology Research, Canadian Journal of Behavioral Science 41(4), 213-226. DOI: 10.1037/a0015167.
Trisno, T. & Abror, A. (2019). The Influence of Ethical Leadership, Intrinsic Motivation, and Work Commitments on Job Satisfaction (Study of the Ministry of Religion, Padang City and Pasaman District). Advances in Economics, Business and Management Research, volume 97.
Walker, W. A. (2002). A partial test of the Vallerand’s hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. The Thesis of Ph.D of Philosophy. [Unpublished doctoral dissertation]. University of Houston.
Weiss, D. J., Daiwis, R. V., England, G. W. & Lofquist, L. H. (2021). Manual for the Minnesota satisfaction questionnaire. Washington, D.C.: 2021.
Abbasi, M., Jafarnia, F. & Akbari, M. (2014). Examining the leadership styles of organization managers and its relationship with employee motivation: the case study of Tehran Province Martyrs Foundation and Veteran Affairs Organization. Business Management Quarterly, 6(31), 121-146. [In Persian].
Akbari-Tabar, A.‌ A., Mokarrami, H. R., Nazifi, M., Rahi, A., Mirkamandar, E. & Hosseinpouri, M. (2012). A study of the psychometric properties of Specter's job satisfaction questionnaire among doctors and nurses of hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences. Koumesh Journal, 14(1), 341- 335. [In Persian].
Azimpour, E., Misrabadi, J., Yarmohadzadeh, P. (2016). Investigating the factor structure of Bliss self-determination career motivation scale among primary and secondary teachers in the northern cities of West Azarbaijan province. Knowledge and Research in Applied Psychology, 18(2), 102-110. [In Persian].
Esfahani, M., Mahrouzadeh, T. & Beheshti, S. (2018). An analysis of the concept of ethics in the Frankfurt school. Ethics in Science and Technology. 16(1), 16-21. [In Persian].
Golparvar, M., Padash, F. & Atashpour, H. (2010). The model of strengthening the feeling of energy, empowerment and creativity of employees through ethical leadership. Iran Work Health Quarterly, 7(3), 5-11. [In Persian].
Hedayati, A. A., Borjalizadeh, R. & Elahe-Bedashti, N. (2017), Professional ethics in religious teachings, Medical History Quarterly, 3(8), 37-63. [In Persian].
Hosseini, N. & Abbasi, E. (2012), Solutions for institutionalizing professional ethics in organizations from the perspective of religious teachings, Islam and Managerial Research, 2(1), 129-154. [In Persian].
Jafari, M., Hamidifar, F. & Shirzad-Kebria, B. (2022). The relationship between moral leadership and the performance and job self-efficacy of teachers: the case study, teachers of the first year of high school in the 9th education district of Tehran. Educational Management Innovations Quarterly, 17(2), 17-29. [In Persian].
Khademi, A. A., Amirkabiri, A. R. & Taqavi-Nejad, K. (2016). Investigating the relationship between the dimensions of empowerment and job satisfaction and the desire to transfer employees: a case study of the country's tax affairs organization. Tax Research Quarterly, 25(35), 87-106. [In Persian].
Masoudi, J.; Saadatizadeh, S. (2015) The relationship between ethics and politics. Ethics in Science and Technology, 10(3), 1-15. [In Persian].
Mirkamali, S.‌‌‌ M. & Karami, M. R. (2015). The relationship between the perception of managers' ethical leadership style and employees' performance. Journal of Development and Transformation Management, 24. 11-22. [In Persian].
Mossadeghrad, A. M. (2012). Investigating the relationship between employees' job satisfaction and the management style of hospitals in Isfahan city in 2013. Journal of Humanities and Social Sciences, 4(12), 143-172. [In Persian].
Naami, A. & Piriaee, S. (2018). The relationship between dimensions of self-determination career motivation and job enthusiasm in the employees of ZobeAhan Isfahan Company. Career and Organizational Consulting Quarterly, 3(9), 23-41. [In Persian].
Nasiri-Valikbani, F., Ghanbari, C., Zandi, K. &, Seifpanahi, H. (2014). Analysis of the relationship between ethical leadership, spirituality at work and job burnout, The Quarterly Journal of Ethics in Behavioral Sciences, 9(1), 1-11. [In Persian].
Rafiee, M., Aliahmadi, A. R., Mousavi, M. & Kermani, M. (2013). Ethical leadership is the fruit of Islamic management paradigm. Research Journal of Ethics, 6(20), 49-76. [In Persian].
Soleimani, N., Abbaszadeh, N. & Niazazari, B. (2011). The relationship between work ethics and job satisfaction and job stress of employees in the Technical and Vocational Education Organization of Tehran. New Approach Quarterly in Educational Management, 3(1), 21-38. [In Persian].
Taban, M., Javanmard, B., Mohammadi, E. & Weiseh, S. M. (2012). Studying the relationship between spiritual leadership and job motivation of Ilam University employees. Journal of Culture in Islamic University, 3(2), 229-238. [In Persian].