علیرضا کندرانی؛ جلیل یونسی؛ عنایت الله زمانپور؛ نورعلی فرخی؛ , مجید سلیمی؛ علی مقدم زاده
چکیده
شناسایی مدل شایستگی اختصاصی برای انتخاب مدیران در هر سازمان، بدیلی مناسب برای انتخاب مدیران کارآمد است. نظر به اهمیت و ضرورت توجه به شایستگی ها در انتخاب مدیران کارآمد در صنعت نفت، هدف این پژوهش " کاربردی" شناسایی شایستگیها و طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی مدیران شرکت پایانه نفتی ایران بود. جامعه اصلی پژوهش شامل تمامی مدیران ارشد ...
بیشتر
شناسایی مدل شایستگی اختصاصی برای انتخاب مدیران در هر سازمان، بدیلی مناسب برای انتخاب مدیران کارآمد است. نظر به اهمیت و ضرورت توجه به شایستگی ها در انتخاب مدیران کارآمد در صنعت نفت، هدف این پژوهش " کاربردی" شناسایی شایستگیها و طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی مدیران شرکت پایانه نفتی ایران بود. جامعه اصلی پژوهش شامل تمامی مدیران ارشد و عالی شرکت پایانههای مواد نفتی ایران در سال 1402 بود که از این جامعه برحسب مورد نمونههایی به روش تصادفی و هدفمند انتخاب شد. جهت جمعآوری و تحلیل دادهها از هر دو شیوه کمی و کیفی (مصاحبه عمیق رویدادهای رفتاری، پانل خبرگان) و بهمنظور تعیین شایستگیهای اختصاصی تلفیقی از رویکردهای تحلیل مضمون، تجزیهوتحلیل شغل و روششناسی کیو استفاده شد. به دنبال استخراج مضامین اولیه حاصل از مصاحبه رویدادهای رفتاری، و بهره گیری از یافته های تحلیل شغل و نیز استفاده از روش شناسی کیو، مدل نهایی شایستگی مدیران در سه بعد شایستگی های فردی، شایستگی های مدیریتی و شایستگی های سازمانی و با 9 مضمون اصلی و 43 مضمون پایه طراحی گردید. بر اساس یافتهها، مدل شایستگی تدوینشده بهخوبی قادر است عملکرد برجسته و معمولی مدیران را پیشبینی کند و لذا از «اعتبارسنجی متقابل همزمان» برخوردار است. همچنین یافتههای " اعتبارسنجی سازه همزمان" نشان داد که مدیران برجسته نمرات بالاتری در مدل شایستگی نسبت به مدیران معمولی کسب میکنند. همچنین پایایی باز آزمون مدل شایستگی 87/0 و پایایی بین دو ارزیاب به میزان 83/0 برآورد شد.
ئاسو مجتهدی؛ جلیل یونسی؛ عنایت الله زمانپور؛ مرتضی طاهری؛ محمد علی بابایی زکلیکی
چکیده
اکثر مدیران دانشگاهها، اعضای هیئتعلمی هستند و به طور سازمانیافته آموزشهای موردنیاز را دریافت نکرده و مورد ارزیابی قرار نگرفتهاند. نظر به اهمیت توجه به شایستگی در انتخاب مدیران کارا و اثرگذار و باتوجهبه نقش خطیر دانشگاهها در جامعه، هدف پژوهش حاضر طراحی و رواسازی مدل شایستگیهای عمومی برای مدیران دانشگاههای دولتی شهر ...
بیشتر
اکثر مدیران دانشگاهها، اعضای هیئتعلمی هستند و به طور سازمانیافته آموزشهای موردنیاز را دریافت نکرده و مورد ارزیابی قرار نگرفتهاند. نظر به اهمیت توجه به شایستگی در انتخاب مدیران کارا و اثرگذار و باتوجهبه نقش خطیر دانشگاهها در جامعه، هدف پژوهش حاضر طراحی و رواسازی مدل شایستگیهای عمومی برای مدیران دانشگاههای دولتی شهر تهران است. در این پژوهش از رویکرد کیفی استفاده شد؛ جهت طراحی مدل شایستگی روش تحلیل مضمون و بهمنظور رواسازی مدل طراحیشده تکنیک دلفی مورداستفاده قرار گرفت. نمونه پژوهش مدیران دانشگاههای دولتی تهران بودند که با 27 نفر از آنان مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. پس از تحلیل کیفی مصاحبههای پیادهسازی شده، با استفاده از تحلیل مضمون مدل اولیه استخراج گردید. جهت رواسازی مدل استخراجشده از تکنیک دلفی استفاده شد و با نظر متخصصان مدل شایستگی نهایی که متشکل از ۱۲ شایستگی است، تدوین شد. شایستگیها در سه دسته کلی شایستگیهای مدیریتی، شایستگیهای بینفردی و خصایص فردی طبقهبندی شدند. شایستگیهای مدیریتی شامل رهبری، آگاهی سازمانی، حل مسئله، برنامهریزی و ساماندهی و نظارت و کنترل؛ شایستگیهای بینفردی شامل مهارت ارتباطی، شبکهسازی و مذاکره و متقاعدسازی و خصایص فردی نیز شامل نتیجهگرایی، یادگیری مستمر، تابآوری و حرفهایگرایی است. باتوجهبه نقش کلیدی مدیران در نیل به اهداف دانشگاهها توصیه میشود جهت انتصاب و ارتقای مدیران مدل شایستگی استخراج شده در این پژوهش مورداستفاده قرار گیرد.