سمیرا طارمی؛ محمد مجتبی زاده؛ مسعود مرادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی تحول فرهنگ سازمانی مبتنیبر بهرهوری انجام شد. جهت طراحی الگو از روش نظریه زمینهای و جهت اعتباریابی آن، از روش تحلیل عاملی تأئیدی مرحله اول و دوم استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، متخصصان رشتههای مدیریت آموزش عالی، برنامهریزی توسعه آموزش عالی، جامعهشناسی، مدیریت آموزشی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی تحول فرهنگ سازمانی مبتنیبر بهرهوری انجام شد. جهت طراحی الگو از روش نظریه زمینهای و جهت اعتباریابی آن، از روش تحلیل عاملی تأئیدی مرحله اول و دوم استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، متخصصان رشتههای مدیریت آموزش عالی، برنامهریزی توسعه آموزش عالی، جامعهشناسی، مدیریت آموزشی و مدیریت رسانه بود. جامعه آماری بخش کمی پژوهش، نیز معلمان، کارشناسان، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، مدیران ستادی و کارکنان وزرات آموزش و پرورش بود. روش نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش، نمونهگیری هدفمند غیر احتمالی؛ و در بخش کمی، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود. تعداد نمونه بخش کیفی و کمی، بهترتیب برابر با 20 نفر و 384 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختارمند؛ و در بخش کمی، پرسشنامه 53 سؤالی در مقیاس لیکرت بود. بر اساس یافتههای بخش کیفی پژوهش، الگوی تحول فرهنگ سازمانی مبتنیبر بهرهوری با یازده عامل رسالت سازمان، تکنولوژی و نوآوری، فرایند استخدام و بهکارگیری نیرو، آموزش و مهارت، مبانی اعتقادی، ارزشی و اخلاقی، ساختار سازمان، نظام تشویق، ارتباطات درونسازمانی، بازخورد عملکرد، تعامل سازنده با محیط و حمایت سازمانی طراحی شد. یافتههای بخش کمی، نیز نشان داد، الگوی پیشنهادی تحول فرهنگ سازمانی مبتنیبر بهرهوری از نظر خبرگان دارای اعتبار بسیار مطلوب است. در نتیجه، بر اساس نظر متخصصان، میتوان از این الگوی یازده عاملی برای تحول فرهنگ سازمانی مبتنیبر بهرهوری نظام آموزش و پرورش ایران بهره گرفت.
مژگان گرشاسبی؛ ایرج ساعی ارسی؛ لیلا بیگدلی
چکیده
این تحقیق به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر ادارات دولتی شهر کرج پرداخته است. حجم جامعه آماری در این پژوهش 552 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای، نمونهای به حجم 120 نفر از کارکنان صفی و ستادی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون با ضریب پایانی 87% و پرسشنامه ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر ادارات دولتی شهر کرج پرداخته است. حجم جامعه آماری در این پژوهش 552 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای، نمونهای به حجم 120 نفر از کارکنان صفی و ستادی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون با ضریب پایانی 87% و پرسشنامه مدیریت تغییر با ضریب پایایی 91% که از طریق ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده است، میباشد. در این پژوهش متغییر پیش بین فرهنگ سازمانی و ملاک مدیریت تغییر میباشد. روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل کروسکال والیس، u من ویتنی، همبستگی پیرسون و فریدمن میباشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار بین فرهنگ سازمانی و مدیریت تغییر با ضریب همبستگی 72% و در سطح معنی داری 1% میباشد. بنی انواع چهار گانه فرهنگ سازمانی شامل: مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف پذیری و ماموریتی با مدیریت تغییر رابطه معناداری وجود دارد. فرهنگ ماموریتی با بیشترین ضریب همبستگی یعنی 69% رابطه با مدیریت تغییر را نشان میدهد یافتههای جانبی به دست آمده در این پژوهش نیز حاکی از آن است که میان ادراکات کارکنان از لحاظ جنسیت و تحصیلات از فرهنگ سازمانی و مدیریت تغییر، تفاوت معناداری وجود ندارد