نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

2 استادیار ، گروه مدیریت و علوم اداری، دانشکده علوم انسانی ، واحد خدابنده ، دانشگاه آزاد اسلامی ، خدابنده ، ایران.

3 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی تحول فرهنگ سازمانی مبتنی‌بر بهره‌وری انجام شد. جهت طراحی الگو از روش نظریه زمینه‌ای و جهت اعتباریابی آن، از روش تحلیل عاملی تأئیدی مرحله اول و دوم استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، متخصصان رشته‎های مدیریت آموزش عالی، برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، جامعه‌شناسی، مدیریت آموزشی و مدیریت رسانه بود. جامعه آماری بخش کمی پژوهش، نیز معلمان، کارشناسان، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، مدیران ستادی و کارکنان وزرات آموزش و پرورش بود. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی پژوهش، نمونه‌گیری هدف‌مند غیر احتمالی؛ و در بخش کمی، با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای بود. تعداد نمونه بخش کیفی و کمی، به‌ترتیب برابر با 20 نفر و 384 نفر بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختارمند؛ و در بخش کمی، پرسشنامه 53 سؤالی در مقیاس لیکرت بود. بر اساس یافته‌های بخش کیفی پژوهش، الگوی تحول فرهنگ سازمانی مبتنی‌بر بهره‌وری با یازده عامل رسالت سازمان، تکنولوژی و نوآوری، فرایند استخدام و به‌کارگیری نیرو، آموزش و مهارت، مبانی اعتقادی، ارزشی و اخلاقی، ساختار سازمان، نظام تشویق، ارتباطات درون‌سازمانی، بازخورد عملکرد، تعامل سازنده با محیط و حمایت سازمانی طراحی شد. یافته‌های بخش کمی، نیز نشان داد، الگوی پیشنهادی تحول فرهنگ سازمانی مبتنی‌بر بهره‌وری از نظر خبرگان دارای اعتبار بسیار مطلوب است. در نتیجه، بر اساس نظر متخصصان، می‌توان از این الگوی یازده عاملی برای تحول فرهنگ سازمانی مبتنی‌بر بهره‌وری نظام آموزش و پرورش ایران بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing and Validating the Organizational Culture Transformation Model Based on the Productivity of Iran's Education System

نویسندگان [English]

  • samira taremy 1
  • mohammad mojtabazadeh 2
  • massoud moradi 3

1 PhD candidate Educational Administration, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management and Management Sciences, Faulty of Humanities, Khodabandeh Branch, Islamic Azad University, Khodabandeh, Iran

3 Associate Professor, Department of Psychology, Zanjan University, Zanjan, Iran

چکیده [English]

This research was done for the purpose of designing and validation of organizational culture transformation model based on the productivity. For designing used the method of Grounded Theory, and for validation used the method of first and second order factor analysis. Statistical population in quantitative was the experts in higher education management, higher education development planning, sociology, educational management and media management. Statistical population in quantitative section was also the teachers, experts, students of Farhangian University, staff managers and employees of the Ministry of Education. The method of sampling in a qualitative section of the research was non-probability purposive sampling, and in quantitative section was done by multistage cluster random sampling. The number of samples in quantitative and qualitative sections equaled with 20 and 380 persons in order. The tools of gathering data in qualitative part are semi-structured interview and in quantitative section, 53 question’s questionnaire in Likret scale. According to findings of qualitative sections, model of organizational culture transformation model based on the productivity designed by with 11 factors: The mission of the organization, technology and innovation, the process of recruitment and employment, education and skills, belief, value and moral foundations, organization structure, incentive system, intra-organizational communication, performance feedback, constructive interaction with the environment and organizational support. The findings of quantitative part showed that, model of organizational culture transformation model based on the productivity is highly creditable by experts. So according to the experts, organizational culture transformation model based on the productivity can be utilized with these 11 factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grounded Theory
  • Mixed Method
  • Organizational Culture
  • Productivity
  • Structural Equation Modelling
اسماعیل‌زاده، خلیل، نژاد حاجی علی ایرانی، فرهاد، بیگ‌زاده، یوسف و بیک‌زاده، جعفر. (1401). طراحی و تبیین الگوی مطلوب بهبود بهره‌وری سازمانی در سازمان امور مالیاتی. ماهنامه جامعه‌شناسی سیاسی ایران، 5(12)، 18-38.
انصاری رنانی، قاسم، سبزی علی‌آبادی، سارا. (1388). اولویت‌بندی عوامل سازمانی مؤثر در ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی در صنایع کوچک. بررسی‌های بازرگانی، 6(39)، 49-64.
بابایی، بهزاد، میرسپاسی، ناصر، آزاد، ناصر و قجری، سمیه. (1401). طراحی الگوی فرهنگ‌سازمانی در سازمان‌های حاکمیتی-میانداری. مطالعات رفتار سازمانی، 11(1)، 83-114.
باتمانی، فردین و حیدری، صابر. (1398). مطالعه فرهنگ‌سازمانی مدارس متوسطه و رابطه آن با یادگیری سازمانی معلمان. مدیریت مدرسه، 7(1)، 182-194.
باتوانی، محمدعلی، فروغی‌پور، حمید، سلیمانی، مجید و آقایی، نجف. (1402). اثر فرهنگ‌سازمانی بر بهره‌وری کاراته کارهای نخبه استان اصفهان با نقش میانجی نوآوری. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 22(59)، 309-328.
بخشنده، آرزو و لبادی، زهرا. (1397). ویژگی فرهنگ‌سازمانی سازمان‌های موفق و ناموفق در سازمان‌های آموزشی. مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 3(2)، 69-75.
براتی، هادی و خوب‌چهره، محمد. (1401). شناسایی راهبردهای آموزش دروس مهارتی و کارگاهی در دوره همه‌گیری کووید-19. تدریس پژوهی، 10(2)، 38-22.
جلالی فراهانی، مجید، فریدونی، مسعود و ظفری، رؤیا. (1396). ارائه مدل تبیین تأثیر فرهنگ‌سازمانی بر یادگیری سازمانی و بهره‌وری نیروی انسانی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(1)، 41-48.
جعفری، سلمان، محرم‌زاده، مهرداد و صادقپور، عباس. (1399). تدوین مدل ارتباطی فرهنگ‌سازمانی و اثر‌بخشی مدیریت دانش با نقش واسطه‌ای هوش سازمانی (موردمطالعه: دبیران تربیت‌بدنی). پژوهش در ورزش تربیتی، 8(19)، 115-140.
حسینی‎لرگانی، سیده مریم و مجتبی‌زاده، محمد. (1397). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی برای نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، ۲۴ (۳)، ۵۱-۲۳.
خرازیان، شهریار، گنجویی، فریده اشرف و زارعی، علی. (1398). شناسایی مؤلفه‌های فرهنگ‌سازمانی مؤثر بر بعد شناختی سرمایه اجتماعی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(1/4)، 222-232.
زارچی، محمود، رنگریز، حسن، عباسیان، حسین و سلطانی، ایرج. (1402). ارائۀ مدل تحول فرهنگ تعالی‌محور در صنعت فولاد. پژوهش در مدیریت تولید و عملیات، 14(2)، 125-142.
زارع، حسین، طالبی، سعید و صیف، محمدحسین. (1399). آمار استنباطی پیشرفته. تهران: پیام نور.
زردشتیان، شیرین و ریحانی‌نیا، جلیل. (1400). اثر فرهنگ‌سازمانی بر بهره‌وری با نقش میانجی خلاقیت و نوآوری در وزارت ورزش و جوانان ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 13(67)، 288-316.
سنجری، ملاحت و جهانیان، رمضان. (1397). جهانی‌شدن و فرهنگ‌سازمانی در سازمان‌های جهانی. فصلنامه علمی تخصصی مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 2(1)، 170-178.
صحرایی، مرادحاصل، احمدی، آمینه و احقر، قدسی. (1397). جایگاه فرهنگ‌سازمانی در ارتقای بهره‌وری (موردمطالعه دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، مرکز آموزش فنون هوایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران). علوم اجتماعی، 12(43)، 273-294.
عباس‌پور، عباس و مجتبی‌زاده، محمد. (1401). طراحی و اعتباریابی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران. پژوهش‌های رهبری آموزشی، 6(22)، 7-39.
فاضلی، حسن، عباس‌پور، عباس، رحیمیان، حمید و دلاور، علی. (1400). شناسایی و اعتباریابی مؤلفه‏های تصمیم‌گیری مدیران آموزشی سازمان آموزش‏وپرورش. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 15(53)، 23-41.
قدسیان، نرگس، درانی، کمال، پورشافعی، هادی و اسدی یونسی، محمدرضا. (1394). الگوی فرهنگ‌سازمانی سازمان‌های آموزشی EOCM (موردمطالعه آموزش‌وپرورش شهر بیرجند). مجله علمی مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 13(2)، 343-367.
قلعه‌ای، علیرضا، مهاجران، بهناز و اشرفی سلیم کندی، فرشید. (1398). بررسی رابطه بین فرهنگ‌سازمانی و کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی عوامل فردی و شغلی. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(39)، 271-294.
کاوه، داود، سلاجقه، سنجر و شیخی، ایوب. (1398). طراحی مدل فرهنگ‌سازمانی و بررسی رابطه آن با توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان (موردمطالعه: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان رضوی). دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(39)، 293-314.
کاویانی، حسن، سبزیکاران، اسماعیل و روشندل، مهدی. (1401). بررسی رابطه مدل فرهنگی هافستد (منطبق با رویکرد فرهنگ اسلامی) بر بهره‌وری منابع انسانی در یک یگان نظامی. مدیریت و پژوهش‌های دفاعی، 20(94)، 137-163
مبلغی، مصطفی و دانش، الهام. (1393). بررسی متغیرهای مؤثر بر فرهنگ‌سازمانی در جهت بهبود فرهنگ و بهره‌وری سازمانی در صنعت بیمه با استفاده از مدل دنیسون (مطالعه موردی: صندوق ضمانت صادرات ایران). مدیریت بهره‌وری، 8(31)، 11-124.
محرابی، حمیدرضا، سلیمی، مهتاب و محمدی‌نژاد گنجی، علیرضا. (1399). تأثیر فرهنگ‌سازمانی بر یادگیری سازمانی و توانمندسازی روان‌شناختی (موردمطالعه: کارکنان تأمین اجتماعی استان البرز). نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 15(4)، 14-36.
محمدیان، محمد، سنجقی، محمدابراهیم و سلطانی، محمدرضا. (1395). طراحی الگوی فرهنگ انسان‌محور یکی از نهادهای انقلاب اسلامی. دوفصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت، 5(8 و 9)، 203-232.
محمدی، لیلا و مجتبی‌زاده، محمد. (1402). نقش میانجی‌گری خود-کنترلی در رابطه با صفت‌های شخصیتی، تعهد سازمانی و انگیزش شغلی. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 17(62)، 64-82.
ملکی، شیوا، زاهد بابلان، عادل، خالق‌خواه، علی و تقوی، حسین. (1401). طراحی مدل پارادایمی مدرسه زندگی: بر اساس نظریه داده بنیاد. تدریس پژوهی، 10(3)، 330-300.
مهرآرا، اسداله، طوطیان اصفهانی، صدیقه و شهریان، مجتبی. (1397). تأثیر فرهنگ‌سازمانی بر جوسازمانی با توجه به تحول سازمانی در نظام آموزش‌وپرورش تهران. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12(ویژه‌نامه)، 927-949.
نجفلو، ربابه، کمالی، نقی و مجتبی‌زاده، محمد. (1396). بررسی رابطه سلامت روان و ارتباطات اثربخش با بهره‌وری نیروی انسانی از دیدگاه مدیران مقطع ابتدایی. پژوهش‌های رهبری آموزشی، 4(14)، 85-105.
نمامیان، فرشید و فیض‌ الهی، صادق. (1394). تأثیر فرهنگ‌سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ایلام). فصلنامه علمی فرهنگ ایلام، 16(46 و 47)، 161-174.
Abane, J. A., Adamtey, R., & Ayim, V. O. (2022). Does organizational culture influence employee productivity at the local level? A test of Denison's culture model in Ghana’s local government sector. Future Business Journal, 8(1), 34.
Abbaspour, A., & Mojtabazadeh, M. (2022). Designing and Validation of Accreditation and Quality Assurance Model for Iranian Higher Education. Research on Educational Leadership and Management, 6(22), 7-39. [In Persian]
Akpa, V. O., Asikhia, O. U., & Nneji, N. E. (2021). Organizational culture and organizational performance: A review of literature. International Journal of Advances in Engineering and Management, 3(1), 361-372.
Allen, M., Kilpatrick, D., Armstrong, M., Briggs, R., Course, G., & Pérez, N. (2002). Multistage cluster sampling design and optimal sample sizes for estimation of fish discards from commercial trawlers. Fisheries Research, 55(1-3), 11-24.
Anderson Constance, M. (2014). Organizational culture and effectiveness in community college and business partnerships. University of San Francisco.
Ansari Ranani, Q., & Sabzi Aliabadi, S. (2010). Prioritization of effective organizational factors in improving the productivity of human resources in small industries. Commercial Surveys, 6(39), 49-64. [In Persian]
Babaei, B., Mirsepassi, N., Azad, N., & Ghajari, S. (2022). Design a Model of Organizational Culture in Government- HubCoordinatorOrganizations (Case Study: Ministry of Interior). Organizational Behaviour Studies Quarterly11(1), 83-114. [In Persian]
Bakhshandeh, A., & Labadi, Z. (2018). Characteristics of organizational culture of successful and unsuccessful organizations in educational organizations. Applied Studies in Management and Development Sciences, 3(2), 69-75. [In Persian]
Barati, H., & Khobchere, M. (2022). Identify Strategies for Teaching Skill and Workshop Courses during the COVID-19 Pandemic.Research in Teaching, 10(2), 38-22. [In Persian]
Batavani, M., foroghipor, H., Soleymani, M., & Aghaei, N. (2023). Impact of Organizational Culture with the Mediatory Role of Innovation in Productivity of Karate in Isfahan Province. Strategic Studies on Youth and Sports, 22(59), 309-328. [In Persian]
Batmani, F., & Heidary, S. (2019). Examining status of organizational culture and its relation with teachers` organizational learning in high schools. School Administration, 7(1), 182-194. [In Persian]
Chandra, S. A. (2008). Knowledge Management for Administrative Knowledge and Decision Sciences. College of Business and Technology. Stripes.
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications.
Doherty, A. J., & Chelladurai, P. (1999). Managing cultural diversity in sport organizations: A theoretical perspective. Journal of Sport management, 13(4), 280-297.
Ek, A. (2024). Cultural Values and Productivity. Journal of Political Economy, 132(1), 295-335.
Esmaelzadeh, K., Nejad Haji Ali Irani, F., Beigzadeh, Y., & Beikzad, J. (2023). Designing and explaining the ideal model for improving organizational productivity in the tax affairs organization. Political Sociology of Iran5(12), 18-38. [In Persian]
Fazeli, H., Abbaspour, A., Rahimian, H., & Delavar, A. (2021). Identifying and Validating Components of Decision-Making of the Secondary School Pricniplals in Iranian Eeducation System. Journal of Research in Educational Systems, 15(53), 23-41. [In Persian]
Ghodsian, N., Dorrani, K., Pourshafei, H., & Asadi Yoonesi, M. R. (2015). Educational organization culture model (Case Study: Education Department of birjand). Organizational Culture Management, 13(2), 343-367. [In Persian]
Heinze, K. L., & Heinze, J. E. (2020). Individual innovation adoption and the role of organizational culture. Review of Managerial Science, 14, 561-586.
Hosseini Largani, S. M., Mojtabazadeh, M. (2018). Designing and validating a curriculum model for Higher Education System in Iran. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 24(3), 23-51. [In Persian]
Jafari, S., Moharramzadeh, M., & Sadegpour, A. (2020). Devising a relationship model of organizational culture and the effectiveness of knowledge management with the mediating role of organizational intelligence (Case study: physical education teachers). Research on Educational Sport, 8(19), 115-140. [In Persian]
Kaveh, D., Salajeghe, S., & Sheikhy, A. (2019). Designing and explaining the model of organizational culture in Iran's higher education system and its relationship with psychological empowerment of employees. Journal of New Approaches in Educational Administration, 10(39), 293-314. [In Persian]
Kaviani, H., Sabzkaran, I., & Roshandel, M. (2022). Investigating the Relationship between Hofstede Cultural Model (Consistent with the Approach of Islamic Culture) on Human Resource Productivity in a Military Unit. Defensive Researches and Management, 20(94), 137-163. [In Persian]
Kelepile, K. (2015). Impact of organizational culture on productivity and quality management: A case study in diamond operations unit, DTC Botswana. International Journal of Research Business Studies and Management, 2(9).
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
Kharazian, S., Ganjouie, F. A., & Zareyei, A. (2019). Identifying the components of organizational culture affecting the cognitive dimension of social capital. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(4.1), 222-232. [In Persian]
Laforet, S. (2016). Effects of organisational culture on organisational innovation performance in family firms. Journal of small business and enterprise development, 23(2), 379-407.
Levering, R. (2016). This year’s best employers have focused on fairness. Retrieved from.
Ling, Y., López-Fernández, M. C., Serrano-Bedia, A. M., & Kellermanns, F. W. (2020). Organizational culture and entrepreneurial orientation: examination through a new conceptualization lens. International Entrepreneurship and Management Journal16, 709-737.
Liu, Y., Wang, W., & Chen, D. (2019). Linking ambidextrous organizational culture to innovative behavior: A moderated mediation model of psychological empowerment and transformational leadership. Frontiers in psychology, 10, 2192.
Maleki, S., Zahed babelan, A., Khaleghkhah, A., & Taqavi, H. (2022). Designing a Paradigmatic Model of the School of Life: Based on Grounded Theory. Research in Teaching, 10(3), 330-300. [In Persian]
Mehrabi, H., Salimi, M., & Mohammadi Nezhad Ganji, A. (2020). The effect of organizational culture on organizational learning & psychological empowerment (Case study: Employees of social security organization of Alborz Province). The Journal of Modern Thoughts in Education, 15(4), 14-36. [In Persian]
Mehrara, A., Tootian esfahani, S., & Shahrian, M. (2018). The impact of organizational culture on the organizational climate with regard to the organizational transformation in the education system of Tehran. Journal of Research in Educational Systems, 12(Special Issue), 927-949. [In Persian]
Moballeghi, M., & Danesh, E. (2014). Examining variables affecting organizational culture in order to improve organizational culture and productivity in the insurance industry using Denison's model (case study: Iran Export Guarantee Fund). Productivity Management, 8(31), 11-124. [In Persian]
Mohammadi, L., & Mojtabazadeh, M. (2023). The Mediating Role of Self-Control in the Relationship between Personality Traits, Organizational Commitment and Job Motivation. Journal of Research in Educational Systems, 17(62), 64-82. [In Persian]
Mohammadian, Y., Sanjaghi, M. E., & Soltani, M. R. (1395). Culture model of human-centered design is one of the institutions of the Islamic Revolution. Journal of Studies in Religion, Spirituality & Management, 5(8 & 9), 203-232. [In Persian]
Najafloo, R., Kamali, N., & mojtabazadeh, M. (2017). Examining the relationship between Mental Health and Effective Communications with Productivity from the Perspective of Elementary School Managers. Research on Educational Leadership and Management, 4(14), 85-105. [In Persian]
Namamian, F., & Feizollahi, S. (2015). The effect of organizational culture on organizational performance in the role of mediator innovation (Case study: Ilam Industrial companies). A Scientific Journal of Ilam Culture, 16(46 & 47), 161-174. [In Persian]
Naranjo‐Valencia, J. C., Jiménez‐Jiménez, D., & Sanz‐Valle, R. (2011). Innovation or imitation? The role of organizational culture. Management decision, 49(1), 55-72.
Naranjo-Valencia, J. C., Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2016). Studying the links between organizational culture, innovation, and performance in Spanish companies. Revista Latinoamericana de Psicología48(1), 30-41.
Ngeno, B. C., Sang, H. C., & Chemosit, C. (2020). Teachers' Computer Literacy in Selected Public Primary Schools in Ainamoi Sub-County in Kericho County, Kenya. East African Journal of Education Studies2(1), 1-7.
Oladimeji, K. A., Abdulkareem, A. K., & Ishola, A. A. (2023). Talent Management, Organizational Culture and Employee Productivity: The Moderating Effect of Employee Involvement. Journal of HRM, 26(1).
Pineda-Celaya, L., Andrés-Reina, M. P., & González-Pérez, M. (2022). Measuring the Innovation Orientation of Organizational Culture: An Application to the Service Provider Companies of the State-Owned Oil Company PEMEX in the Southeast of Mexico. Sustainability14(4), 2035.
Pizam, A. (2020). Hospitality as an organizational culture. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(3), 431-438.
Qalaei, A., Mohajaran, B., & Ashrafi Salim Kandi, F. (2019). The investigation of the relationship between organizational culture and organizational Entrepreneurship for the mediating role of occupational and individual characteristics. Journal of New Approaches in Educational Administration, 10(39), 271-294. [In Persian]
Radhakrishnan, G. (2014). Sampling in mixed methods research. International Journal of Advances in Nursing Management, 2(1), 24-27.
Rass, L., Treur, J., Kucharska, W., & Wiewiora, A. (2023). Adaptive dynamical systems modelling of transformational organizational change with focus on organizational culture and organizational learning. Cognitive Systems Research79, 85-108.
Sahraei, M., Ahmadi, A., & Ahqar, Q. (2019). The Place of Organizational Culture in Promoting Productivity. Social Science Quarterly, 12(43), 273-294. [In Persian]
Sanjari, M., & Jahanian, R. (2018). Management of Organizational Culture in Educational Management. Journal of Management, Accounting and Economics, 2(1), 170-178. [In Persian]
Schein, E. H. (2018). Organizational Culture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
Thanomwan, P., & Buncha, P. (2014). Relationship between organization culture and sufficiency school management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 796-801.
Wei, Y., & Miraglia, S. (2017). Organizational culture and knowledge transfer in project-based organizations: Theoretical insights from a Chinese construction firm. International journal of project management, 35(4), 571-585.
Yusuf, F. A. (2020). The Effect of Organizational Culture on Lecturers' Organizational Commitment in Private Universities in Indonesia. International Journal of Higher Education9(2), 16-24.
Zardoshtian, S., & Reyhanin Nia, J. (2021). The effect of organizational culture on productivity by mediating the role of creativity and innovation in the Ministry of Sport and Youth of Iran. Sport Management Studies, 13(67), 288-316. [In Persian]
Zare, H., Talebi, S., & Saif, M. H. (2019). Advanced inferential statistics. Tehran: Payam Noor. [In Persian]
Zarchi, M., Rangriz, H., Abbasian, H., & Soltani, I. (2023). A Transformation Model of Excellence-Oriented Culture in the Steel Industry. Research in Production and Operations Management, 14(2), 125-142. [In Persian]