علیرضا کندرانی؛ جلیل یونسی؛ عنایت الله زمانپور؛ نورعلی فرخی؛ , مجید سلیمی؛ علی مقدم زاده
چکیده
شناسایی مدل شایستگی اختصاصی برای انتخاب مدیران در هر سازمان، بدیلی مناسب برای انتخاب مدیران کارآمد است. نظر به اهمیت و ضرورت توجه به شایستگی ها در انتخاب مدیران کارآمد در صنعت نفت، هدف این پژوهش " کاربردی" شناسایی شایستگیها و طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی مدیران شرکت پایانه نفتی ایران بود. جامعه اصلی پژوهش شامل تمامی مدیران ارشد ...
بیشتر
شناسایی مدل شایستگی اختصاصی برای انتخاب مدیران در هر سازمان، بدیلی مناسب برای انتخاب مدیران کارآمد است. نظر به اهمیت و ضرورت توجه به شایستگی ها در انتخاب مدیران کارآمد در صنعت نفت، هدف این پژوهش " کاربردی" شناسایی شایستگیها و طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی مدیران شرکت پایانه نفتی ایران بود. جامعه اصلی پژوهش شامل تمامی مدیران ارشد و عالی شرکت پایانههای مواد نفتی ایران در سال 1402 بود که از این جامعه برحسب مورد نمونههایی به روش تصادفی و هدفمند انتخاب شد. جهت جمعآوری و تحلیل دادهها از هر دو شیوه کمی و کیفی (مصاحبه عمیق رویدادهای رفتاری، پانل خبرگان) و بهمنظور تعیین شایستگیهای اختصاصی تلفیقی از رویکردهای تحلیل مضمون، تجزیهوتحلیل شغل و روششناسی کیو استفاده شد. به دنبال استخراج مضامین اولیه حاصل از مصاحبه رویدادهای رفتاری، و بهره گیری از یافته های تحلیل شغل و نیز استفاده از روش شناسی کیو، مدل نهایی شایستگی مدیران در سه بعد شایستگی های فردی، شایستگی های مدیریتی و شایستگی های سازمانی و با 9 مضمون اصلی و 43 مضمون پایه طراحی گردید. بر اساس یافتهها، مدل شایستگی تدوینشده بهخوبی قادر است عملکرد برجسته و معمولی مدیران را پیشبینی کند و لذا از «اعتبارسنجی متقابل همزمان» برخوردار است. همچنین یافتههای " اعتبارسنجی سازه همزمان" نشان داد که مدیران برجسته نمرات بالاتری در مدل شایستگی نسبت به مدیران معمولی کسب میکنند. همچنین پایایی باز آزمون مدل شایستگی 87/0 و پایایی بین دو ارزیاب به میزان 83/0 برآورد شد.
سیروس مرادخواه؛ میترا عزتی؛ جواد پورکریمی
چکیده
آموزشوپرورش مهمترین نهاد برآمده از متن جامعه و درعینحال سازنده و تکاملدهنده آن است و تأثیر آن در پیشرفت جامعه، امری حیاتی و محسوس است، در درون نظام آموزشوپرورش هر کشوری دوره ابتدایی از جایگاه، حساسیت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درواقع مهمترین دوره تحصیلی به شمار میرود. پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای شایستگی ...
بیشتر
آموزشوپرورش مهمترین نهاد برآمده از متن جامعه و درعینحال سازنده و تکاملدهنده آن است و تأثیر آن در پیشرفت جامعه، امری حیاتی و محسوس است، در درون نظام آموزشوپرورش هر کشوری دوره ابتدایی از جایگاه، حساسیت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درواقع مهمترین دوره تحصیلی به شمار میرود. پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای شایستگی رهبری اصیل در مدارس ابتدایی انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر نوع دادهها، پژوهشی کیفی و ازنظر روش نیز یک پژوهش پدیدارشناسی است. روش و ابزار مورداستفاده برای جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبنظران در حیطه موردمطالعه است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، اساتید و صاحبنظران حوزهی مدیریت و رهبری است و نمونهگیری نیز به روش گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت و برای تعیین اعتبار و اعتماد یافتهها از سه تکنیک اطمینانپذیری، انتقالپذیری، تأییدپذیری استفاده شد. پس از تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از صاحبنظران، اساتید دانشگاه و مدیران عرصه آموزشوپرورش، 184 مفهوم (کدباز)، 15 زیرمقوله و 5 مقوله استخراج شد و درنهایت نتایج این پژوهش با نتایج پژوهشهای پیشین موردبررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای بهبود بهکارگیری رهبری اصیل در مدارس ابتدایی نیز ارائه شد.