طراحی مدل مفهومی ذهن‌آگاهی برای مدیران آموزشی مدارس: یک مطالعة داده‌بنیاد

مجید انصاری فر؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ فرنوش اعلامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80187.1753

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی ذهن‌آگاهی برای مدیران آموزشی مدارس بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریه داده‌بنیاد انجام شد. مشارکت‌کنندگان ۱۸ مدیر آموزشی مجرب، متخصص و مطلع از موضوع پژوهش حاضر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند نظری انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و بر مبنای رهیافت نظام‌مند ...  بیشتر

عوامل تأثیرگذار بر فرهنگ‌پذیری دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران

مهزا پاکزاد؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ علی خورسندی طاسکوه

دوره 8، شماره 31 ، مهر 1403، ، صفحه 7-26

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.75729.1674

چکیده
  بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، مهاجرت دانشجویی، و تعدد دانشجویان بین‌المللی از فرهنگ‌های مختلف، سطح بالاتری از ارتباطات، تعاملات و تعهدات انسانی را به وجود آورده است، که این مسئله علاقۀ دانشمندان به مقولۀ فرهنگ‌پذیری و تأثیرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روانی آن را تحت تأثیر قرار داده است. فرایند فرهنگ‌پذیری دانشجویان بین‌المللی ...  بیشتر

واکاوی منتورینگ آکادمیک به ‏منظور اشتغال‏ پذیری دانشجویان

علیرضا حسینی؛ عباس عباس پور؛ سعید غیاثی ندوشن

دوره 6، شماره 24 ، دی 1401، ، صفحه 83-119

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.67600.1617

چکیده
  این پژوهش با هدف واکاوی منتورینگ آکادمیک به‏ منظور اشتغال ‏پذیری دانشجویان رشته مدیریت انجام ‏شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید و کارشناسانی را پوشش می‏داد که از منتورینگ آکادمیک اطلاع داشتند. در ادامه به روش نمونه ‏گیری گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری با تعداد 16 نفر از آن‏ها مصاحبه نیمه‏ساختاریافته انجام شد. ...  بیشتر

امکان سنجی پیاده سازی برنامه توسعه فردی بر مبنای یادگیری محیط کار در شرکت ملی پتروشیمی

نسیم نامخواه سرکندی؛ عباس عباس پور؛ حسین عبداللهی

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 63-89

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.60712.1583

چکیده
  این پژوهش با هدف امکان‌سنجی پیاده‌سازی برنامه توسعه فردی بر مبنای یادگیری محیط کار در شرکت ملی پتروشیمی صورت پذیرفته است. ابزار این پژوهش با روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، تعداد پنج سؤال بر اساس مبانی نظری و تجربیات موجود در این زمینه طراحی گردید و برای تأیید روایی سؤالات مصاحبه از روش بازبینی و برای پایایی از روش پایایی بازآزمون ...  بیشتر

نقش رهبری خدمتگزار در میزان اثربخشی سازمانی مدارس

حمید رحیمیان؛ عباس عباس پور؛ فائزه صرافان

دوره 3، شماره 10 ، دی 1395، ، صفحه 113-140

https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.27065.1336

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف شناخت سبک رهبری خدمتگزار و نقش آن در اثربخشی سازمانی در دبیرستان‌های دخترانه شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 و به روش توصیفی همبستگی انجام‌شد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه دبیران دبیرستان‌های دولتی دخترانه شهر تهران بود که از میان آن‌ها 360 نفر به ‌روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش سبک رهبری خدمتگزار از پرسشنامه‌ی ...  بیشتر

طراحی مدل آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی:صنایع سیمانی ده هزار تنی)

حمید رحیمیان؛ مجتبی کاظمی؛ عباس عباس پور

دوره 2، شماره 7 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 95-123

https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.8076.1149

چکیده
  این پژوهش به منظور تعیین میزان ااثربخشی آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده در کارکنان صنایع سیمانی بالای ده هزار تنی انجام گرفت. هدف از پژوهش حاضر ارایه مدل آموزش مبتنی بر سازمان یادگیرنده می باشد. بدین منظور، عوامل یادگیری سازمانی از طریق پژوهش کیفی در قالب کدهای باز،محوری ،انتخابی و مشاهدات حاصل معرفی شده و سپس با استفاده از مدل معادلات ...  بیشتر

کاربرد نظریه تعمیم پذیری در پژوهش های مدیریت با تاکید بر تحلیل شغل

ابراهیم علیزاده؛ محمدرضا فلسفی نژاد؛ علی دلاور؛ نورعلی فرخی؛ عباس عباس پور

دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1393، ، صفحه 43-62

https://doi.org/10.22054/jrlat.2016.1054

چکیده
  در پژوهش های مدیریت با موضوع ارزیابی عملکرد کارکنان، سنجش شایستگی شغلی کارکنان و تحلیل شغل از ارزیابان به عنوان منبع گردآوری داده ها استفاده می شود. نتایج به دست آمده از چنین پژوهش هایی هنگامی قابل استفاده است که پایایی داده ها قابل قبول باشد. پژوهشگران برای برآورد پایایی این داده ها معمولاً از فرمول های پایایی بین ارزیابان و آلفای ...  بیشتر