نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،
2 استاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)
3 دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف امکانسنجی پیادهسازی برنامه توسعه فردی بر مبنای یادگیری محیط کار در شرکت ملی پتروشیمی صورت پذیرفته است. ابزار این پژوهش با روش مصاحبه نیمهساختاریافته، تعداد پنج سؤال بر اساس مبانی نظری و تجربیات موجود در این زمینه طراحی گردید و برای تأیید روایی سؤالات مصاحبه از روش بازبینی و برای پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران ارشد شرکت ملی پتروشیمی میباشد که به روش نمونهگیری گلوله برفی 15 نفر تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل از نوع کیفی و استخراج کد از مصاحبهها با بهره جستن از نرمافزار MAXQDA انجام شد. نتایج نشان داد که عوامل ایجاد فضای سالم و شاد آموزشی، ایجاد بسترهای هوشمندسازی سازمان، ایجاد بستر گسترش فناوری اطلاعات، ایجاد شفافیت در مأموریتها، اهداف و چشماندازهای سازمان به عنوان عوامل زمینهای، توسعه فردی و یادگیری محیط کار به عنوان پیامد نهایی، آموزش آنلاین و آموزش منسجم و ایجاد شورای یادگیری به عنوان راهبردها، اخذ تعهد مدیرعامل و مدیران ارشد در خصوص تدوین برنامه توسعه فردی برای کارکنان و منابع مالی به عنوان عوامل مداخلهگر، شخصیسازی آموزش و تأکید بر یادگیری حین کار مقولههای محوری این پارادایم شناخته شدند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Feasibility study of implementing a personal development program based on work environment learning In the National Petrochemical C
نویسندگان [English]
- nassim namkhah sarkande 1
- abbas abbaspour 2
- hosein abdollahi 3
1 M.A. in Human Resources Education and Improvement, Allameh Tabataba'i University
2 Faculty Member of Allameh Tabataba'i University of Tehran
3 Associate Professor, Department of Educational Planning and Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran,
چکیده [English]
This study was conducted to evaluate the feasibility of implementing an individual development program based on workplace learning in the National Petrochemical Company. The instrument of this research was designed by semi-structured interview method, five questions based on theoretical foundations and existing experiences in this field. To confirm the validity of the interview questions, the review method was used and for reliability, the reliability of the retest method was used. The statistical population of this study is the employees and senior managers of the National Petrochemical Company. 15 people were selected by snowball sampling method until reaching the theoretical saturation stage. Qualitative analysis method and code extraction from interviews were performed using MAXQDA software. The results showed that the factors of creating a healthy and happy educational environment, creating platforms for organizational intelligence, creating a platform for IT development, creating transparency in missions and goals and perspectives of the organization as underlying factors, personal development and learning the workplace as the final outcome, education Online and coherent training and the creation of a learning council as strategies, commitment of CEOs and senior managers to develop personal development program for employees and financial resources as intervening factors, personalization of training and emphasis on on-the-job learning were identified as key categories of this paradigm.
کلیدواژهها [English]
- Individual Development Plan
- Workplace Learning
- National Petrochemical Company
- Organizational Learning