نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،

2 استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف امکان‌سنجی پیاده‌سازی برنامه توسعه فردی بر مبنای یادگیری محیط کار در شرکت ملی پتروشیمی صورت پذیرفته است. ابزار این پژوهش با روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، تعداد پنج سؤال بر اساس مبانی نظری و تجربیات موجود در این زمینه طراحی گردید و برای تأیید روایی سؤالات مصاحبه از روش بازبینی و برای پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران ارشد شرکت ملی پتروشیمی می‌باشد که به روش نمونه‌گیری گلوله برفی 15 نفر تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل از نوع کیفی و استخراج کد از مصاحبه‌ها با بهره جستن از نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. نتایج نشان داد که عوامل ایجاد فضای سالم و شاد آموزشی، ایجاد بسترهای هوشمندسازی سازمان، ایجاد بستر گسترش فناوری اطلاعات، ایجاد شفافیت در مأموریت‌ها، اهداف و چشم‌اندازهای سازمان به عنوان عوامل زمینه‌ای، توسعه فردی و یادگیری محیط کار به عنوان پیامد نهایی، آموزش آنلاین و آموزش منسجم و ایجاد شورای یادگیری به عنوان راهبردها، اخذ تعهد مدیرعامل و مدیران ارشد در خصوص تدوین برنامه توسعه فردی برای کارکنان و منابع مالی به عنوان عوامل مداخله‌گر، شخصی‌سازی آموزش و تأکید بر یادگیری حین کار مقوله‌های محوری این پارادایم شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Feasibility study of implementing a personal development program based on work environment learning In the National Petrochemical C

نویسندگان [English]

  • nassim namkhah sarkande 1
  • abbas abbaspour 2
  • hosein abdollahi 3

1 M.A. in Human Resources Education and Improvement, Allameh Tabataba'i University

2 Faculty Member of Allameh Tabataba'i University of Tehran

3 Associate Professor, Department of Educational Planning and Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran,

چکیده [English]

This study was conducted to evaluate the feasibility of implementing an individual development program based on workplace learning in the National Petrochemical Company. The instrument of this research was designed by semi-structured interview method, five questions based on theoretical foundations and existing experiences in this field. To confirm the validity of the interview questions, the review method was used and for reliability, the reliability of the retest method was used. The statistical population of this study is the employees and senior managers of the National Petrochemical Company. 15 people were selected by snowball sampling method until reaching the theoretical saturation stage. Qualitative analysis method and code extraction from interviews were performed using MAXQDA software. The results showed that the factors of creating a healthy and happy educational environment, creating platforms for organizational intelligence, creating a platform for IT development, creating transparency in missions and goals and perspectives of the organization as underlying factors, personal development and learning the workplace as the final outcome, education Online and coherent training and the creation of a learning council as strategies, commitment of CEOs and senior managers to develop personal development program for employees and financial resources as intervening factors, personalization of training and emphasis on on-the-job learning were identified as key categories of this paradigm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Individual Development Plan
  • Workplace Learning
  • National Petrochemical Company
  • Organizational Learning
تذکری، نعیمه؛ فیضی، محمد؛ روحی عیسی‌لو، محمد؛ رسولی، اسحق. (1398). بررسی تاثیر الگوی توسعه فردی منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، اخلاق حرفه ای و حقوق شهروندی کارکنان. مجله اخلاق زیستی، 9(1)، 195-211.
خنیفر، عباس؛ باغبان، کامبیز؛ رضایی، علی‌محمد؛ هژبریان، سکینه (1390). تدوین برنامه استراتژیک توسعه فردی کارکنان در صنعت نفت
ذوالفقاری بزمین‌آبادی، حامد ؛ رضایی، عبدالله (1395).توسعه فردی و سازمانی در زمینه تغییرات اقتصادی و تکنولوژی درآموزش و پرورش، سومین همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری، گرگان، https://civilica.com/doc/568756
عزیزی، احدالله؛ فتحی واجارگاه،کوروش؛ عارفی، محبوبه؛ ابوالقاسمی، محمود. (1399) تبیین تغییر پارادایم آموزش و بهسازی نیروی انسانی: با تمرکز بر مدل توسعه فردی(IDP).  پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۱۲ (۴) :۶۹-۵۹
قلی‌پور، آرین؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شاه‌حسینی، محمدعلی؛ سفیدگران، بهارک. (1397). تبیین الگوی تدوین برنامه توسعه فردی مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری. آموزش و توسعه منابع انسانی، 5، 1-24.
قلی‌پور، آرین؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شاه‌حسینی، محمدعلی؛ سفیدگران، بهارک. (1397). تبیین الگوی برنامه توسعه فردی مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، شماره 18.
قلیچ لی، بهروز. (1395). توسعه شایستگی مدیران: برنامه‌ریزی توسعه فردی. تهران: صفار
مرد، سیدمحمد؛ زین‌آبادی، حسن‌رضا؛ عبدالهی، بیژن؛ و آراسته، حمیدرضا. (1396). نشانگرهای یک رهبر آموزشی موفق؛ یافته‌های یک مطالعه پدیدارشناسانه. مدیریت مدرسه 5 (2)، . 109-128. doi: JSA-1707-1182 (R3)
نجفی، علی. (1397). تدوین الگوی انطباقی یادگیری محیط کار مبتنی بر رویکرد 10:20:70، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی.
نجفی، علی؛ رحیمیان، حمید؛ عباس‌پور، عباس؛ طاهری، مرتضی. (1397). تأملی بر یادگیری محیط کار، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، شماره 3.
یوزباشی، علیرضا؛ ابیلی، خدایار؛ خرازی، سیدکمال؛ سبحان‌‌نژاد، مهدی. (1395). عوامل سازمانی زمینه‌ساز انتقال یادگیری به محیط کار (مطالعه موردی؛ شرکت ملی گاز ایران)، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال سوم، شماره9، تابستان 1395، 45-21.
Alvani, S. M. (2004). Public Management. Nashr-e-Ney Publication.
Beausaert, S., Segers M., Gijselaers W. (2011). The personal development plan practice Questionnaire: The development and validation of an instrument to assess the employee’s perception of personal development and practice. International Journal of Training and Development. 2011, 15(4):249-270.
Beausaert, S., Segers, M., Fouarge, D. & Gijselaers, W. (2013) Effect of using a personal development plan on learning and development. Journal of Workplace Learning. 2013, 25(3): 145-158.
Billett, S. (2001). Learning in the workplace: Strategies for effective practice, Allen & Unwin, NSW.
Bonnario, M., Madiistriyatno, H., & Zulfikar, A. (2021). Human Resource Training and Planning for Work Productivity of Employees Ministry of Coordinating Ministry of Human Development and Culture. Eduvest-Journal of Universal Studies, 1(9), 961-969.
Creswell, J. W. (2005). Educational research Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ Pearson.
Ellstrom, P.-E .(2001). Integrating learning and work: Problems and prospects. Human Resource Development Quarterly, 12(4), 421-435.
Gee, D., Schulte, M., & Matsumoto, R. R. (2019). An individual development plan for pharmacy students for career planning and tracking accreditation standards. American journal of pharmaceutical education, 83(6).
Gherardi, S. (2006). Organizational Knowledge: The texture of workplace learning. Malden, MA: Blackwell.
Hashimm J.(2008). Competencies acquisition through self-directed Learning among Malaysiam manager, International Islamic university Malaysia, Kuala Lampur, Journal of workplace Learning, 20:4, PP:259-271
Hattie, J.& Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, 87-112.
Ju, B. (2019). The roles of the psychology, systems and economic theories in human resource development. European Journal of Training and Development.
Körkkö, M., Kotilainen, M. R., Toljamo, S., & Turunen, T. (2020). Developing teacher in-service education through a professional development plan: modelling the process. European Journal of Teacher Education, 1-18.
Otoo, F. N. K. (2019). Human resource development (HRD) practices and banking industry effectiveness: The mediating role of employee competencies. European Journal of Training and Development.
Özer, B., Can, T., & Duran, V. (2020). Development of an Individual Professional Development Plan Proposal That Is Based on Continuing Professional Development Needs of Teachers. European Educational Researcher, 3(3), 139-172.
Prestiana, K. E. (2021). Managing Human Resource Development of Educators in Inclusion-Based Elementary School. Journal of Education and Learning (EduLearn), 15(1), 1-10.
Reynolds, J. (2004). Helping people learn: strategies for moving from training to learning. London, Chartered Institute of Personnel and Development. http://www.cipd.co.uk.
Rothwell, J. W.(2002). The workplace Learner, American management association, New York.
Sablok G, Stanton P, Bartram T, Burgess J, Boyle B. Guman. (2017) Resource Development Practices, Managers and Multinational Enterprises in Australia: thinking globally, acting locally. Education + Training. 2017, 59(5), 8-23.
Sloman, M. (2003). Training in the age of the learner. London: Chartered Institute of Personnel and Development
Sloman, M., & Philpott, J. (2005). Training and Learning in the Knowledge Economy. Chartered Institute of Personnel and Development, UK. http://www.ufhrd.co.uk.
Solomon, N. (2001). Workplace learning as acultural technology. New Directions for Adult and Continuing Education, 2001(92), 41-52.
Strecher, V.J., McEvoy Devellis, B.,Becker, M H.,& Rosenstock, I. M. (1986). The role of self- Efficacy in Achieving Health Behavior Change. Health Education & Behavior, 13(1), 73-92
Tsai, J. W., Vanderford, N. L., & Muindi, F. (2018). Optimizing the utility of the individual development plan for trainees in the biosciences. Nature biotechnology, 36(6), 552-553.
Vanderford, N. L., Evans, T. M., Weiss, L. T., Bira, L., & Beltran-Gastelum, J. (2018). Individual Development Plan among doctoral students.
Wagner, D. N. (2020). Augmented human-centered management. Human resource development for highly automated business environments. Journal of Human Resource Management23(1), 13-27.
Wiesenberg, F P and Peterson, S L.(2004). Workplace Learning as a field of inquiry, journal of workplace learning, 16:4, PP:219-36.
Wisshak, S., & Hochholdinger, S. (2018). Trainers’ knowledge and skills from the perspective of trainers, trainees and human resource development practitioners. International Journal of Training Research16(3), 218-231.