شاهرخ محمدیان؛ حسن قلاوندی؛ ابوالفضل قاسم زاده
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای بازارکار انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز به تعداد 750 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 255 نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای بازارکار انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز به تعداد 750 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 255 نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مرور متون، طراحی شد. روایی پرسشنامه بر اساس روایی صوری، نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 86/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای بوت استرپ، فریدمن، t مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و توکی با استفاده از نرمافزارهای spss و pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای برنامهریزی پاسخگو، برنامهدرسی پاسخگو، آموزشهای پاسخگو، پژوهشهای پاسخگو، پایش و ارزیابی پاسخگو بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاه ها تأثیر دارند. متغیر پژوهشهای پاسخگو در رتبه اول و پایش و ارزیابی پاسخگو در رتبه آخر قرار گرفت. بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی بر حسب جنسیت و سن (به جز متغیر برنامهریزی پاسخگو بر حسب سن) تفاوت معناداری وجود نداشت. این پژوهش، عوامل درونی مؤثر بر ارتقاء پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای بازارکار را در 5 عامل و 20 زیرعامل نمایان ساخت.
ژیلا عطاپور؛ محمد حسنی؛ حسن قلاوندی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی در میان دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر انجام شد. این تحقیق در زمرهی تحقیقات همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش را کلیه دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تدریساند تشکیل میدهد. مطابق با جدول مورگان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و سرمایه اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی در میان دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر انجام شد. این تحقیق در زمرهی تحقیقات همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش را کلیه دبیران دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تدریساند تشکیل میدهد. مطابق با جدول مورگان 225 نفر از آنان بهصورت تصادفی طبقهای (122 نفر مرد– 103 نفر زن) بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش حاضر از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در آمار توصیفی تحقیق به بررسی متغیرهای تحقیق از قبیل میانگین، انحراف معیار، واریانس و متغیرهای جمعیت شناختی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تحصیلات و سابقه خدمت پرداخته شد. پس از آن در آمار استنباطی، بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و بهمنظور بررسی فرضیات تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری روش الگویابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مؤلفههای اخلاق حرفهای و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت وجود دارد. در پایان پیشنهادهایی برای کارهای آتی ارائه گردیده است.