نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان و مدیران دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه کارمندان و مدیران دانشگاه رازی کرمانشاه شامل 200 نفر (مرد و زن ) بودند که در سال 1393 در این سازمان اشتغال داشتند که نمونه‏گیری به صورت سرشماری کامل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه‏های یادگیری سازمانی واتکینز و مارزیک و استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر می باشد. روایی ابزار پژوهش به صورت روایی محتوایی صورت گرفته است. برای آزمون پایایی هر دو پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ برآورد شده است، که این مقدار برای پرسشنامه ی یادگیری سازمانی89/0 و برای پرسشنامه ی تعهد سازمانی 91/0 بدست آمده است. تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری spss از روش آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که بین تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود داشت. بین ابعاد عاطفی و مستمر تعد سازمانی با یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین بعد مهارت های فردی یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود نداشت. ولی بین دیگر ابعاد یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

TOrganizational learning and the effect on organizational commitment among employees and managers at Razi University in Kermanshah

نویسندگان [English]

  • Ehsan Parvin
  • Mohammad Reza Kargozari

دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده [English]

This study examines the impact of organizational learning on organizational commitment of staff and managers are Razi University in Kermanshah. The study is cross correlation. The study population consisted of all employees and managers at Razi University in Kermanshah, including 200 patients (male and female) who in 1393 engaged in the organization that conducted sampling were performed. The data collection tool in the study of organizational learning questionnaire Watkins and Marzik And organizational commitment of Allen & Meyer is standard. Validity study was conducted. To test the validity of both questionnaires was estimated using Cronbach's alpha, the value of organizational learning questionnaire 0/89 and for organizational commitment questionnaire obtained 0/91. The analysis of this study, using statistical software spss the statistical method of Pearson's correlation coefficient was used. The results showed that there was a significant relationship between organizational commitment and organizational learning. Continuous adjustment between emotional and significant relationship between the organization and organizational learning interpersonal skills, organizational learning and organizational commitment was found. But the other aspects of organizational learning and organizational commitment was a significant relationship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational learning
  • organizational commitment
  • Razi University
  • administrators
تولایی، روح اله و مسلم، باقری (1389). بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان‌ها. دوماهنامه‌ی توسعه انسانی پلیس، 7(30)، 73-96.
حیدری فرد، رضا (1380). بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و اثربخشی مدیران مدارس متوسطه‌ی دولتی، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت‌معلم تهران.
خلیلی عراقی، مریم (1383)، سازمان‌های یادگیرنده: ضرورتی برای تحول و توسعه. ماهنامه تدبیر، 143، 70.
داورزنی، هدی (1385). ارائه مدلی برای اندازه­گیری یادگیری سازمانی در صنعت قطعه‌سازی ایران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشکده مدیریت.
زمردیان، اصغر (1373). مدیریت تحول. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
سبحانی نژاد، مهدی. شهائی، بهنام و یوز باشی، علیرضا (1385). سازمان یادگیرنده. تهران: یسطرون.
علامه، سید محسن و مقدمی، مهدی (1387). بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی، مطالعه‏ی موردی: واحد نیرو محرکه‏ی شرکت ایران‌خودرو. پژوهشنامه‏ی مدیریت اجرایی، 10(1)، 75-100.
مدنی، حسین (1384). بررسی میزان تعهد سازمانی کارکنان و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی)، دومین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
ملکی آوراسین، صادق؛ زوار، تقی و وکیلی، راحله (1392). رابطه توانمندسازی روان‌شناختی و تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهرستان مراغه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 7 (2)، 131-144.
میرشاهی، ناصر (1388)، فرایند مدیریت دانش از حافظه سازمانی تا یادگیری سازمانی. ماهنامه مدیریت و توسعه، 12.
هومن، حیدرعلی (1390). تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
الوانی، سید مهدی (1380). مدیریت عمومی، چاپ شانزدهم. تهران: نی.
الیاس‌پوران، محمد کریم؛ پور سعید، علیرضا و اشراقی سامانی، رؤیا (1393). بررسی تأثیر آموزش‌های تخصصی با تأکید بر توانمندی شغلی منابع انسانی (موردمطالعه در سطح سازمان جهاد کشاورزی اسلام). مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 10(1)، 37-50.
Argris, C., & Schön, D. A. (1978). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective Reading. Boston: Addison Wesley publishing company.
Baker, T. L. Hunt, T. G. & Andrews, M. C. (2006). Promoting Ethical Behavior and Organizational Citizenship Behaviors. Journal of Buseiness Research, 59(7), 840- 857.
Barzegar, M., Afzal, E., Tabibi, S. J., Delgoshaei, B., & Koochakyazdi, S. (2012). Relationship between leadership behavior, quality of work life and human resources productivity: Data from Iran. International Journal of Hospital Research, 1(1), 1-14
Berghman, L., Matthyssens, P., Streukens, S., & Vandenbempt, K. (2013). Deliberate learning mechanisms for stimulating strategic innovation capacity. Long Range Planning46(1-2), 39-71.
Chiaburu, D., Diaz, I., & Vos. A. (2013). Employee alienation: Relationships with careerism and career satisfaction. Journal of Managerial Psychology, 28(1), 4-20.
Falkenburg, K., & Schyns, B. (2007). Work satisfaction, organizational commitment and withdrawal behaviours. Management Research News30(10), 708-723.
Kontoghiorghes, C., Awbre, S. M., & Feurig, P. L. (2005). Examining the relationship between learning organization characteristics and change adaptation, innovation, and organizational performance. Human resource development quarterly16(2), 185-212.
Mathieu, J. E., & Zajac, D. M. (1990). A review and meta-analysis of the antecedents, correlates, and consequences of organizational commitment. Psychological Bulletin, 108(2), 171-194.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human resource management review1(1), 61-89.
Meyer, J. P., Stanley D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization. A meta- analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61, 20-52.
Mowday, R. T. (2000). Chickens, Pigs, Breakfast, and Commitment. The Organizational Behavior Division:p. 3. Organizational commitment. Administrative ScienceQuarterly, 17(4), 555-573.
Santos-Vijande, M. L., López-Sánchez, J. Á., & Trespalacios, J. A. (2012). How organizational learning affects a firm's flexibility, competitive strategy, and performance. Journal of Business Research65(8), 1079-1089.
Tam, S., & Gray, D. E. (2016). Organisational learning and the organisational life cycle: the differential aspects of an integrated relationship in SMEs. European Journal of Training and Development40(1), 2-20.
Roca-Puig, V., Beltrán-Martín, I., Escrig-Tena, A. B., & Carlos Bou-Llusar, J. (2007). Organizational commitment to employees and organizational performance: A simultaneous test of configurative and universalistic propositions. Personnel Review36(6), 867-886.
Weisberg, R. W. (1999). I2 Creativity and Knowledge: A Challenge t0 The0ries. Handbook of creativity226. Cambridge University Press, pp, 226-250.
Yaşlıoğlu, M. M., Şap, Ö., & Toplu, D. (2014). An investigation of the characteristics of learning organizations in Turkish companies: Scale validation. Procedia-Social and Behavioral Sciences150, 726-734.