نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار برنامه ریزی درسی ، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی ، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران(نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی،گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران

3 استادیارتکنولوژی سیستم های آموزشی، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی ، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران

10.22054/jrlat.2024.80489.1762

چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبار سنجی برنامه توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی در آموزش های تلفیقی- فراگیربود. ‏مطالعه به روش آمیخته( کیفی-کمی )انجام شد. اطلاعات مورد نیاز جهت نیل به این مقصود از طریق انجام 25 مصاحبه نیمه ساختارمند با متخصصان آموزش های تلفیقی- فراگیر که در ارتباط با موضوع تحقیق از تجارب ارزشمندی برخودار بودند با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند (گلوله برفی) و نیز با بررسی متون و اسناد به مجموع 33 منبع، جمع آوری شد. داده های به دست آمده به روش تحلیل مضمون با رویکرد قیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس کدهای حاصل از انجام مصاحبه ها با داده های استخراج شده از اسناد، تجمیع شد. یافته های این پژوهش، الگوی مطلوب برنامه توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی در آموزش های تلفیقی- فراگیر را به دست داد که در آن ویژگی ها و مصادیق عناصراهداف، محتوای آموزشی، روش تدریس و روش ارزشیابی شناسایی شد. همچنین نتایج به دست آمده با استفاده از روش دلفی فازی مورد اعتباریابی قرار گرفت. نتایج حاکی از این بودند که به کارگیری الگوی به دست آمده در دوره های توانمندسازی معلمان مدارس ابتدایی در آموزش های تلفیقی-فراگیر می تواند اثربخش و لازم التوجه باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing and Validating The Model of Empowerment Program of Mainstream Elementary Schools Teachers in Inclusive - Education

نویسندگان [English]

  • Faezeh Nateghi 1
  • Fatemeh Mohammadi 2
  • Mohammad Seifi 3

1 professor of curriculum planning , educational sciences department , faculty of human sciences , arak , Islamic Azad university , arak , Iran (Corresponding Author)

2 Curriculum planning Ph.D. Student, faculty of humanities , educational sciences , arak Islamic Azad university , arak , Iran

3 Assistant Professor of educational systems technology, educational sciences department , faculty of human sciences , arak Islamic Azad university , arak Iran

چکیده [English]

This qualitative-quantitative study aimed at designing and validating the pattern of elements that are less defined in the curriculum intended to promote elementary school teachers in integrated-inclusive education. For this, the data required were gathered via 25 semi-structured interviews with integrated-inclusive education experts who had valuable experiences regarding the research’s subject. Accordingly, a total of 35 references were collected through the purposive snowball sampling method and further by studying relevant texts and documents. The obtained data were analyzed through the deductive thematic analysis. Then, the codes obtained from interviews were merged with the data extracted from the documents. the findings of this research showed the desirable pattern of teacher empowerment program in elementary - inclusive education in which the features and instances of elements , goals , educational content , teaching method and evaluation method were identified .The results of the fuzzy Delphi technique were further validated, suggesting that employing the pattern obtained in this research for curriculum to promote elementary school teachers in integrative-inclusive education can be effective and worth exploring, as this pattern play a pivotal role in improving the quality of this curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integrated-inclusive education
  • Students with special needs
  • Teachers promoting curriculum
  • Mainstream Elementary Schools