Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Educational Administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 PhD in Educational administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

3 Master of Educational Technology, Allameh Tabatabai University (RA), Tehran, Iran

4 Graduated from Urmia University's Master's Degree in Educational Management

10.22054/jrlat.2024.80427.1759

Abstract

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگی های معلمان با رویکرد کیفی فراترکیبانجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه شایستگی‌های معلمان در بین سال‌های 2000 تا 2024 می‌باشد. در این راستا، کلید واژه-های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدست آمده با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد‌گذاری سه مرحله‌ای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرم‌افزار MaxQDA2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها 52 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی دسته‌بندی شدند که عبارتند از شایستگی‌های فردی (عملکرد فردی، خودکارآمدی فردی و مهارت‌های ارتباطی)، ‌شایستگی‌های سازمانی )نوآوری سازمانی، تحول سازمانی مثبت، اشتراک دانش و یادگیری سازمانی) و

Keywords