نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی گروه علوم تربیتی، واحد سبزوار، دانشگاه فرهنگیان سبزوار، سبزوار، ایران

2 دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد سبزوار، دانشگاه فرهنگیان، سبزوار، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل آموزش مجازی با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی-مقطعی بود. جامعه مطالعه حاضر کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های فرهنگیان استان خراسان رضوی شامل دو پردیس برادران و خواهران و پنج مرکز دانشکده بودند که هر مرکز یک طبقه در نظر گرفته شد. نمونه‌های پژوهش حاضر طبق اصل اشباع نظری 13 نفر تعیین که پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌های این مطالعه با مصاحبه و ادبیات پژوهش مطالعات کتابخانه‌ای جمع‌آوری (روایی محتوا بالای 70 درصد تأیید و پایایی با روش آزمون مجدد تأیید بعد از آزمون دوهفته‌ای به دست آمد) و با روش‌های تحلیل مضمون و سه دور دلفی تحلیل شدند. سپس با تبدیل ماتریس روابط و ایجاد سازگاری در ماتریس روابط، گراف ISM ترسیم گشته و با استفاده از تجزیه تحلیل MICMAC نوع متغیرها نیز تعیین گردید. طبق تحلیل مصاحبه‌ها و مطالعات کتابخانه‌ای و ادبیات پژوهش، آموزش مجازی در دانشگاه فرهنگیان در قالب 12 متغیر بود. این 12 متغیر در 5 سطح، سطح‌بندی شدند. در سطح پنج مدیریت، در سطح چهار، عوامل سازمانی، پداگولوژیکی و تکنولوژیکی، در سطح سوم سهولت دسترسی، مدیریت دانش و انعطاف‌پذیری در آموزش، در سطح دوم کیفیت آموزشی، خدمات پشتیبانی، اطلاعات و محتوا و سنجش پذیری و در نهایت در سطح یک آینده‌نگری قرار داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing an Efficient Virtual Education Pattern in Farhangian University

نویسندگان [English]

  • Kazem delghandi 1
  • Mohammad delghandi 2

1 Academic staff of the Department of Educational Sciences, Sabzevar Branch, Sabzevar Farhangian University, Sabzevar, Iran

2 Ph.D., Department of Educational Sciences, Sabzevar Branch, Farhangian University, Sabzevar, Iran.

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of designing a virtual education model using the interpretive structural modeling method at Farhangian Khorasan Razavi University. This research was a descriptive survey-cross-sectional type in terms of practical purpose and implementation method. The current study population was the staff and faculty members of Farhangian Universities of Razavi Khorasan Province, including two campuses of Brothers and Sisters and five faculty centers, each center was considered one floor. According to the principle of theoretical saturation, the samples of the present study were determined by 13 people who were selected by stratified random sampling method after checking the inclusion criteria. The data of this study were collected through interviews and research literature of library studies (content validity was confirmed above 70% and reliability was obtained with the retest method after a two-week test) and were analyzed with thematic analysis and three rounds of Delphi. Then, by transforming the relationship matrix and creating consistency in the relationship matrix, the ISM graph was drawn and the type of variables was also determined using MICMAC analysis. According to the analysis of interviews and library studies and research literature, virtual education in Farhangian University was in the form of 12 variables. These 12 variables were stratified in 5 levels. In the fifth level, management, in the fourth level, organizational, pedagogical and technological factors, in the third level, ease of access, knowledge management and flexibility in education, in the second level, educational quality, support services, information and content and measurability,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual education
  • Farhangian University
  • effective virtual education
  • interpretive selection modeling
بلوچی، حسین، و رستگار، عباسعلی. (1394). مدل‌یابیِ ساختاری- تفسیری از عوامل مؤثر بر بدبینیِ سازمانی. مدیریت سازمان‌های دولتی، 3(3)، 71-91.
دهقان، سمانه، فلاح، مهدی، حسین نتاج، ابوالفضل، یعقوبی، نرجس، و قهرانی، نسیم. (1401). ارزیابی کیفیت آموزش مجازی در طی پاندمی کووید- ۱۹ از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، ۹(۳)، ۲۹-۳۹.
نجفی نژاد مشیزی، فاطمه، توحیدی، افسانه، و تجربه‌کار، مهشید. (1399). اثربخشی آموزش مجازی با استفاده از الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفه‌ای ون مرینبوئر در علوم بهروش چندرسانه‌ای بر بار شناختی، یادگیری، و انگیزۀ تحصیلی دانش‌آموزان پایۀ ششم ابتدایی. رویکردهای نوین آموزشی، 15(1)، 157-176. doi: 10.22108/nea.2021.124725.1518.
نیک‌سیرت، ملیحه. (1402). بررسی تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری دانش‌آموزان. مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، 4(1)، 63-72. doi: 10.22105/imos.2022.329542.1212
Alfalah, S. F. (2018). Perceptions toward adopting virtual reality as a teaching aid in information technology. Education and Information Technologies, 23, 2633-2653.
Baloochi, H., & Rastgar, A. A. (2015). Interpretive structural modeling of effective factors on business cynicism. Public Organizations Management, 3(3), 71-91. [In Persian].
Black, D., Bissessar, C., & Boolaky, M. (2019). Online education as an opportunity equalizer: The changing canvas of online education. Interchange, 50, 423-443
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). The teaching digital competence of Health Sciences teachers. A study at Andalusian Universities (Spain). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2552.
Canova-Barrios, C. J., Méndez, P. G., Sosa, L. R., Flores, M. A., Rodríguez, M. A., & Hernández, S. S. (2023). Perception and satisfaction of Nursing students with virtual education in times of the COVID-19. Enfermería: Cuidados Humanizados, 12(2).
Chao, J., Chiu, J. L., DeJaegher, C. J., & Pan, E. A. (2016). Sensor-augmented virtual labs: Using physical interactions with science simulations to promote understanding of gas behavior. Journal of Science Education and Technology, 25, 16-33.
Dehghan S, Fallah M, Hosseinnataj A, YaGhobi N, Ghahrani N. (2022). Evaluation of the quality of virtual education during the COVID-19 pandemic from the student’s point of view of Mazandaran University of Medical Sciences. DSME, 9 (3), 29-39. [In Persian].
Kamińska, D., Sapiński, T., Wiak, S., Tikk, T., Haamer, R. E., Avots, E., ... & Anbarjafari, G. (2019). Virtual reality and its applications in education: Survey. Information, 10(10), 318.
Lazar, I., & Panisoara, I. O. (2018). Understanding the role of modern technologies in education: A scoping review protocol. Psychreg J. Psychol, 2, 74-86.
Lee, J., Kim, H., & Kron, F. (2023). Virtual education strategies in the context of sustainable health care and medical education: A topic modelling analysis of four decades of research. Medical Education.
Lin, R., Yang, J., Jiang, F., & Li, J. (2023). Does teacher’s data literacy and digital teaching competence influence empowering students in the classroom? Evidence from China. Education and Information Technologies, 28(3), 2845-2867.
Makarova, E. (2021). Effectiveness of traditional and online learning: comparative analysis from the student perspective. In SHS Web of Conferences (Vol. 99, p. 01019). EDP Sciences.
McGovern, E., Moreira, G., & Luna-Nevarez, C. (2020). An application of virtual reality in education: Can this technology enhance the quality of students’ learning experience?. Journal of education for business, 95(7), 490-496.
Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International journal of educational research open, 1, 100012.
Muilwijk, S. E., & Lazonder, A. W. (2023, March). Learning from physical and virtual investigation: A meta-analysis of conceptual knowledge acquisition. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1163024). Frontiers.
Najafi Nejad Moshizi, F., Towhidi, A., & Tajrobehkar, M. (2020). The Effect of Virtual Instruction Using the Model of van Merriënboer’s Four-Component Instructional Design in Science Using Multimedia Method on Cognitive Load, Learning, and Academic Motivation of the Sixth-Grade Students of Primary Schools. New Educational Approaches  , 15(1), 157-176. doi: 10.22108/nea.2021.124725.1518. [In Persian].
Niksirat, M. (2023). Investigating the effect of virtual education on students' learning. Innovation Management and Operational Strategies, 4(1), 63-72. doi: 10.22105/imos.2022.329542.1212. [In Persian].
Renken, M. D., & Nunez, N. (2013). Computer simulations and clear observations do not guarantee conceptual understanding. Learning and Instruction, 23, 10-23.
Rojas-Sánchez, M. A., Palos-Sánchez, P. R., & Folgado-Fernández, J. A. (2023). Systematic literature review and bibliometric analysis on virtual reality and education. Education and Information Technologies, 28(1), 155-192.
Shu, X., & Gu, X. (2023). An empirical study of A smart education model enabled by the edu-metaverse to enhance better learning outcomes for students. Systems, 11(2), 75.
Wang, Y. (2022, December). A comparative study on the effectiveness of traditional and modern teaching methods. In 5th International Conference on Humanities Education and Social Sciences (ICHESS 2022) (pp. 270-277). Atlantis Press.
Zacharia, Z. C., Loizou, E., & Papaevripidou, M. (2012). Is physicality an important aspect of learning through science experimentation among kindergarten students?. Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 447-457.