نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، رشت، ایران

چکیده

امروزه آموزش و پرورش بنا‌به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمانهای پیچیده و بزرگ در هر کشوری محسوب می‌شود و ثمربخشی آن از یک سو تبدیل کردن انسانهای مستعد به انسانهای متعادل و رشد یافته و از سوی دیگر تأمین کننده نیازهای نیروی انسانی جامعه در بخشهای متفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. در این راستا، کارکنان توانمند و مسلط به وظایف فردیشان با ارائه عملکردهای بهتری از خود، سازمانها را در بحرانهای احتمالی نجات دهند و موقعیت های طلایی را برای سازمان ایجاد کنند. بنا بر آنچه بیان شد، تحقیق حاضر با هدف بررسی ابعاد بی نزاکتی در محل کار بر تسلط به وظایف فردی و انطباق کاری فردی از طریق نقش میانجی اعتماد به سرپرست در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان صورت پذیرفته است. که از نظر هدف کاربردی، توصیفی-همبستگی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات از نوع میدانی می باشد. جامعه‌آماری این تحقیق کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و به تعداد 265 نفر می‌باشد که بر اساس روش نمونه‌گیری طبقه ای تناسبی تعداد 174 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. یافته های تحقیق نشان می دهند که اعتماد به سرپرست در رابطه بین بی نزاکتی سرپرست بر تسلط وظایف فردی و همچنین انطباق کاری فردی نقش میانجی جزئی دارد ولی اعتماد به سرپرست در رابطه بین بی نزاکتی همکار بر انطباق کاری فردی نقش میانجی کامل دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the dimensions of incivility in the workplace on the mastery of individual tasks and individual work adaptation through the mediating role of trust in the supervisor among the employees of the General Department of Education in Gilan provin

نویسندگان [English]

  • Seyed Hamed Hashemi 1
  • Mona Panahi 2

1 Assistant Professor, Public Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Master of Public Administration, Payam Noor University, Rasht, Iran

چکیده [English]

Today, due to the necessity of social changes, education is considered one of the complex and large organizations in any country, and its fruitfulness is, on the one hand, turning gifted people into balanced and developed people, and on the other hand, providing the human resources needs of the society in different cultural sectors. It is social and economic. In this regard, capable employees who are proficient in their individual duties, by providing better performance, save organizations in possible crises and create golden situations for the organization. According to what was stated, the present research was conducted with the aim of investigating the dimensions of incivility in the workplace on the mastery of individual tasks and individual work adaptation through the mediating role of trust in the supervisor among the employees of the General Department of Education in Gilan province. which is descriptive-correlative in terms of its practical purpose and field-type in terms of how it collects information. The statistical population of this research is the employees of the General Department of Education of Gilan province, numbering 265 people, and based on the proportional stratified sampling method, 174 of them were studied as a statistical sample. The findings of the research show that trust in the supervisor has a partial mediating role in the relationship between the supervisor's incivility on individual task mastery and individual work adaptation, but trust in the supervisor has a full mediating role in the relationship between colleague's incivility on individual work adaptation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • incivility in the workplace
  • mastery of individual tasks
  • individual work adaptation
  • trust in the supervisor
دامغانیان، حسین، شول، حسین، رستگار، عباسعلی، دانایی‌فرد، حسن، و آذر، عادل. (1398). ارائه الگویی از پیشایندهای رفتارهای انحرافی کارکنان با استفاده از روش فراترکیب. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 12(44)، 5-30.
دهقانی سلطانی، مهدی، مصباحی، مریم، و درویش، محدثه. (1400). تأثیر رهبری تحول‌گرا و اطلاع‌رسانی شفاف بر استقبال کارکنان از تغییر با تبیین نقش میانجی اعتماد سازمانی. مطالعات رفتار سازمانی، 10(2(پیاپی 38))، 77-103.
شیری، اردشیر، یاسینی، علی و ساعتی، نسیم. (1397). بررسی پیامدهای بی‌نزاکتی محل کار: ارائه یک الگو در محیط بیمارستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۶ (۶)، ۱۹۴-۲۰۴.
کریمی قدوسی، سعیده، فرخی استاد، مجتبی، و باباجانی محمدی، سعیده. (1400). تأثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان بر رفتار سبز کارکنان از طریق نقش میانجی اعتماد سازمانی (موردمطالعه: شهرداری مشهد). اکتشاف و پردازش هوشمند دانش، 1(2)، 50-65.
هادوی نژاد، مصطفی و شریفی اصل، منصور (1394). پیامدهای اعتماد بین فردی، به‌عنوان یک مؤلفه اخلاقی در سازمان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. 10(2)، 52-62.
Arasli, H., Hejraty Namin, B., & Abubakar, A. M. (2018). Workplace incivility as a moderator of the relationships between polychronicity and job outcomes. International Journal of Contemporary Hospitality Management30(3), 1245-1272. https://doi.org/10.1108/ IJCHM-12-2016-0655
Asghar, M., Gull, N., Tayyab, M., Zhijie, S., & Tao, X. (2020). Polychronicity at work: Work engagement as a mediator of the relationships between job outcomes. Journal of Hospitality and Tourism Management45, 470-478.
Boukis, A., Koritos, C., Daunt, K. L., & Papastathopoulos, A. (2020). Effects of customer incivility on frontline employees and the moderating role of supervisor leadership style. Tourism Management77, 103997.
Bozic, B., Siebert, S., & Martin, G. (2019). A strategic action fields perspective on organizational trust repair. European Management Journal37(1), 58-66.
Colbert, A. E., Mount, M. K., Harter, J. K., Witt, L. A., & Barrick, M. R. (2004). Interactive effects of personality and perceptions of the work situation on workplace deviance. Journal of applied psychology89(4), 599-609.
Cortina, L. M., Magley, V. J., Williams, J. H., & Langhout, R. D. (2001). Incivility in the workplace: incidence and impact. Journal of occupational health psychology6(1), 64-80.
Damghanian, H., Shul, H., Rastgar, A. A., Danai Fard, H., & Azar, A. (2018). Presenting a model of the antecedents of deviant behaviors of employees using metacombination method. Public management researches, 12(44), 5-30. [In Persian]
Dehghani Soltani, M., Mesbahi, M., & Darwish, M. (2021). The effect of transformational leadership and transparent communication on employees' acceptance of change by explaining the mediating role of organizational trust. Organizational Behavior Studies, 10(2 (serial 38)), 77-103. [In Persian]
Fiske, S. T. (2018). Social beings: Core motives in social psychology. John Wiley & Sons.
Griffin, M. A., Neal, A., & Parker, S. K. (2007). A new model of work role performance: Positive behavior in uncertain and interdependent contexts. Academy of management journal50(2), 327-347.
Guo, M., Ahmad, N., Adnan, M., Scholz, M., & Naveed, R. T. (2021). The relationship of csr and employee creativity in the hotel sector: The mediating role of job autonomy. Sustainability13(18), 10032.
Hadoinejad, M., & Sharifi Assal, M. (2014). Consequences of interpersonal trust, as an ethical component in the organization. The quarterly journal of ethics in science and technology. 10(2), 52-62. [In Persian]
Henseler, J., & Sarstedt, M. (2013). Goodness-of-Fit Indices for Partial Least Squares Path Modeling, Computational Statistics, 28(2), 565-580
Hur, W. M., Moon, T., & Jun, J. K. (2016). The effect of workplace incivility on service employee creativity: the mediating role of emotional exhaustion and intrinsic motivation. Journal of Services Marketing30(3), 302-315.
Karimi Qudousi, S., Farkhi Ostad, M., & Babajani Mohammadi, S. (2021). The effect of organizational social responsibility on employees' green behavior through the mediating role of organizational trust (case study: Mashhad Municipality). Knowledge discovery and intelligent processing, 1(2), 50-65. [In Persian]
Sabiu, M. S., Ringim, K. J., Mei, T. S., & Joarder, M. H. R. (2019). Relationship between human resource management practices, ethical climates and organizational performance, the missing link: An empirical analysis. PSU Research Review3(1), 50-69. https://doi.org/10.1108/ PRR-12-2019-0022
McAllister, D. J. (1995). Affect-and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Academy of management journal38(1), 24-59.
Patel, J. (2021). How Can Leaders Cultivate a Culture of Organizational Trust and Implement Effective Strategies to Drive High-Performance?.
Saleem, F., Malik, M. I., Asif, I., & Qasim, A. (2022). Workplace incivility and employee performance: does trust in supervisors matter?(A dual theory perspective). Behavioral Sciences12(12), 513. https://doi.org/10.3390/ bs12120513.
Shiri, Ardeshir, Yasini, Ali, & Saati, Nasim (2017). Examining the consequences of workplace incivility: presenting a model in the hospital environment. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences, 26(6), 194-204. [In Persian]
Wu, J., Inoue, Y., Filo, K., & Sato, M. (2022). Creating shared value and sport employees’ job performance: The mediating effect of work engagement. European Sport Management Quarterly, 22(2), 272–291.