نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان، ایران

2 گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

چکیده

مهارت های ارتباطی از دیر باز بـه عنـوان جزیـی مهم از خدمات شناخته شـده است و ضعف مهارت های ارتبـاطی، شانس دسـتیابی بـه موفقیـت را کـاهش داده و احتمــال مواجهــه بــا نارضایتی را افزایش می‌دهد.مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب و دیدگاههای مدیران و‌کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد مهارت ارتباط میان فردی انجام شد. این پژوهش‌ یک مطالعه‌کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت‌کنندگان، 10 نفر از مدیران و‌کارکنان آموزشی‌دانشگاه علوم پزشکی زنجان که دارای تجربه کافی در مورد موضوع مطالعه بودند به روش نمونه گیری هدفمند و‌ با در نظر گرفتن حداکثر تنوع، دعوت به شرکت در مطالعه شدند. داده‏ها با استفاده از مصاحبه‏های نیمه‌ساختاریافته تا زمان رسیدن به اشباع نظری گردآوری و به طور همزمان به روش دستی تحلیل شد.‌اعتبار داده ها با روش لینکلن و‌گوبا حاصل شد. بر اساس تحلیل نتایج حاصل از مصاحبه با مشارکت کنندگان، عوامل بازدارنده ارتباط میان فردی شامل ویژگی‌های فردی، کیفیت زندگی‌کاری، ساختارهای سازمانی، رفتارهای انحرافی و نابهنجار سازمانی، ضعف ابزارها و مهارت‌های ارتباطی بودند.‌که در 21 طبقه فرعی و6 زیر طبقه جای‌گرفتند. نتایج مطالعه نشان داد از نظر مدیران و‌کارکنان آموزشی عوامل بازدارنده از عوامل مهم در ارتباط میان فردی محسوب می‌شود. و توجه به آنها، به ایجاد ارتباط میان فردی موثر، و بهتر شدن تعاملات میان کارکنان، ارتقائ رضایت و بهبود کیفیت کار منجر خواهد شد.
کلید واژه‏ها: ارتباط میان فردی، بازدارنده ها، مدیران و کارکنان آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Exploring Inhibitor s of interpersonal communication Among educational managers and staff in Zanjan university of medical sciences: a qualitative study

نویسندگان [English]

  • shahla moradi 1
  • Manizheh Zakaryaei 1
  • Mohammad Masoud Vakili 2

1 Dep. of Educational Sciences, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran

2 Dept. of Health Education and Promotion, Faculty of School Health, Zanjan University of Medical sciences, Zanjan, Iran

چکیده [English]

Communication skills have long been recognized as an important part of services, and the weakness of communication skills reduces the chance of success and gives the possibility of being hit with dissatisfaction. This study aimed to explain the experiences and views Of managers and staff of Zanjan University of Medical Sciences, on interpersonal communication skills and was conducted with a conventional content analysis approach. The participants (n=10) were selected from the educational managers and staff of Zanjan University of Medical Sciences using the purposive sampling method and taking into account the maximum diversity in demographic characteristics, such as age, gender, education level, and job position. Data were collected using semi-structured interviews until reaching saturation and analyzed simultaneously. Qualitative data analysis was performed manually. The reliability of the data was obtained by the method of Lincoln and Goba.
Based on the participants' experiences, the inhibitors factors preventing interpersonal communication were including the personal characteristics, quality of work life, organizational structures, deviant and abnormal organizational behaviors, weak communication skills and channels, which were classified in 21 subcategories and six categories.
The results of the study showed that from the point of view of managers and employees in medical education, inhibiting factors are considered important factors in interpersonal communication. And paying attention to them, strengthening effective interpersonal communication, and improving interactions between employees will lead to increased satisfaction and improved work quality.

Keywords: interpersonal communication, inhibitors, managers and educational staff, Zanjan University of Medical Sciences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "interpersonal communication"
  • " inhibitors"
  • "managers and educational staff"
  • "Zanjan University of Medical Sciences"
اسلامی، قاسم، رحیم‌نیا، فریبرز‌‌، مرتضوی، سعید و خوراکیان، علیرضا‌. (1397). علل رفتار زیراب‌زنی در سازمان‌های بخش دولتی. فرآیند مدیریت و توسعه، 31 (3)، 49-83‌.
آقا پیروز، علی‌‌ و رستمی‌نیا، محمد اسماعیل‌. (1398). تبیین جایگاه شاخص‌های نرمش و رفق در مدیریت اسلامی، نشریه علمی مدیریت اسلامی، 27 (3)،139-113‌.
اقتدار سامره، سهیلی امین و نعمتی، شبنم. (1402). مهارت‌های ارتباطی مدیران پرستاری و ارتباط آن با رضایت شغلی و اضطراب پرستاران. مجله پرستاری و مامایی، 21 (9)، 708-717.
الوانی، سید مهدی. (1399). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
ایدی، محمد، حیدرنژاد، زهرا، و فاضل پور، فاطمه. (1401). ارائه مدل ارتباطی مدیران بازرگانی با افراد زیرمجموعه در فرهنگ اسلامی. مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 20(1)،165-191.‎
پورابراهیمی، محمد، معماری، بامداد، حسینی، سید آرمان و مقدم، فتاح‌. (1398). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با سلامت عمومی پرسنل پرستاری مرکز روان‌پزشکی رازی تهران‌. نشریه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری‌، 5(4)، 49-43‌.
جهانیان، رمضان‌. (1389). صلاحیت‌های مدیران آموزشی، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 3، 130-122‌.
حسنی، حمید‌، باقری، مهدی، قورچیان، نادر قلی و جعفری، پریوش‌. (1399). ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97، یک مطالعه توصیفی‌. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 19(10)، 1089-1104. DOI:10.6007/IJARBSS/v9-i13/6999
خراسانی طرقی‌، حامد‌. رحیم نیا ملک‌زاده، غلامرضا و مرتضوی، سعید‌. (1396). رابطه سبک رهبری سوءاستفاده گر با رفتار انحرافی کارکنان (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی). مدیریت منابع انسانی در ورزش‌، 5 (1)، 133-146‌.
دامغانیان، حسین، رستگار، عباسعلی و یزدانی زیارت، محمد. (1397). طراحی و تبیین مدل‌ شایستگی‌ در ارتباطات بین فردی سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27(88)، 143-174.
دامغانیان، حسین‌‌ و روزبان، فرناز‌. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط گریزی نماینده‌های یک شرکت بیمه‌ای بر اساس طرح آمیختۀ انتخاب مشارکت‌کننده‌. پژوهشنامۀ بیمه، 31 (3)،45-66‌.
رضائیان، علی‌. (1399). مبانی سازمان و مدیریت‌. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
زارعی متین، حسن‌. (1399). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تهران: نشر آگه، ویراست دوم‌. چاپ دهم.
زندیه، صادق‌. ظهرابی‌، کریم‌؛ و عاقبت بین، محمدحسین. (1398). تأثیر نوع استخدام بر رفتار شهروندی سازمانی خدمات محور کارکنان، با استفاده از متغیرهای میانجی سکون و ناامنی شغلی‌. فصلنامه مدیریت شهری نوین، 6 (20)، 53-76.
شمس قهفرخی، مهری‌. قاسمی، محمدرضا‌‌؛ و سمش قهفرخی، فریده‌. (1400). رابطه فشار کاری و شرایط محیطی با رضایت شغلی‌. فصلنامه علمی تخصصی طب کار، 1 (2)، 40-51.
فرج زاده زهرا‌. کریمی، زهرا‌. (1398). عوامل مؤثر بر ارتباط اثربخش میان مدیران پرستاری و پرستاران از دیدگاه پرستاران‌. نشریه آموزش پرستاری، 8 (6): 27-33‌.
عقیلی، رضا‌. (1397). کاوش مدل رابطه کیفیت زندگی کاری کارکنان و مدیریت ارتباط با مشتری‌. مطالعه موردی آموزش‌وپرورش ناحیه 1 چهارمحال و بختیاری‌. رویش روان‌شناسی، 7 (11):211-230‌.
قربانی، زهرا، امین بیدختی، علی‌اکبر، و جعفری، سکینه. (1396). نقش رابطه مدیر و کارکنان با عملکرد سازمانی با میانجی‌گری اعتماد و همکاری درون‌سازمانی. پژوهش‌های رهبری آموزشی، 4(14)،1-23. doi: 10.22054/jrlat.2019.30701.1361
کهنوجی‌، مرضیه‌. (1395). بررسی ابعاد همدلی در بین اعضای هیئت‌علمی دارای پست‏‌های مدیریتی با توجه به نقش جنسیتی‌. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی‌، 5 (20)،171-186‌.
مرادی، شهلا، ذکریایی، منیژه و وکیلی، محمد مسعود. (1401). تبیین تسهیلگرهای ارتباط میان فردی در مدیران و کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 15(46)، 29-40. DOI:10.52547/edcj.15.46.41
نصر اصفهانی‌، علی‌ و حیدری، پریسا‌. (1398). تأثیر حسادت در محل کار بر رفتار انحرافی کارکنان‌. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 28 (91)، 119-138.
نظری، رسول، رضایی، فریبا و هادی تیپ، حمید. (1397). رابطه بین مهارت‌های ارتباطی با سرمایه اجتماعی در سازمان‌های ورزشی استان همدان و ارائه مدل. مجله مدیریت ورزشی، 10(1)، 33-48.
نمازی، آسیه و همایونفر، حسن‌. (1395). سنجش مهارت ارتباط بین فردی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری مامایی. فصلنامه علمی پژوهش‌های سلامت‌محور، 2 (4)، 369-380‌.
هاشمی، صدیقه سادات و احمدی، حسن. (1401). الگوی مهارت‌های ارتباطی فرماندهان در تعامل اثربخش با سربازان وظیفه. پژوهش‌های مدیریت انتظامی، 17(1)،39-69.
Adu-Oppong, A. A., & Agyin-Birikorang, E. (2014).‌ Communication in the workplace: Guidelines for improving effectiveness. Global journal of commerce & management perspective, 3(5), 208-13.
Aghapirouz, A. &Rostaminia, M E. (2019). Explaining the position of indicators of tenderness and friendship in Islamic management. Scientific Journal of Islamic Management, 27 (3): 113-139, [in Persian]
Aghili, R. (2018). Exploring the relationship model of the quality of employees' work life and customer relationship management. A case study of education in Chaharmahal and Bakhtiari District 1. Development of psychology, 7th year, 11 (32), 211-230. [in Persian]
Alwani, S. M. (2019). Public Management. Tehran: Nay‌ publishing house, 57th edition, 3rd edition, [in Persian]
Bodika, M., & Aigbavboa, C. (2018). Construction employees’ interpersonal relationship: A review of the literature. In Proceedings of the World Congress on Engineering (Vol. 2, pp. 4-6).
Damghanian, H. & Rozban, F. (2016). Identifying the effective factors on the communication avoidance of the representatives of an insurance company based on the mixed plan of participant selection. Insurance Journal, 31 (3), 45-66, [in Persian]
Damghanian, H., Rastegar, A., & Yazdani Ziarat, M. (2019). Designing and explaining the competency model in organizational interpersonal communication. Management Studies in Development and Evolution, 27(88), 143-174. [in Persian]
Eghtedar, S., Soheili, A., & Nemati, S. (2023). The Communication Skills of Nursing Managers and their Associations with Nurses'job Satisfaction and Anxiety. Nursing And Midwifery Journal, 21(9), 708-717. [in Persian]
Farajzadeh Z., & Karimi, Z. (2018). Factors affecting effective communication between nursing managers and nurses from the perspective of nurses. Journal of Nursing Education, 8 (6), 27-33. [in Persian]
Ghorbani, Z, AminBidokhti, A. A., & Jafari, S. (2017). The role of manager-employee relationship with organizational performance with the mediation of intra-organizational trust and cooperation. Educational leadership and management research, 4(14), 1-23. [in Persian]
Hadi, S., Tjahjono, H. K., & Palupi, M. (2020). Study of organizational justice in smes and positive consequences: Systematic review. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(03), 4717-4730.
Hasani, H., Bagheri, M., Gurchian, N., & Jafari, P. (2019). Presenting the model of effective factors to improve the effectiveness of communication in students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the academic. year 2017-2018, a descriptive study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 19(10), 1089-1104. [in Persian]
Hashemi, S. S, & Ahmadi, H. (2022). Model of communication skills of commanders in effective interaction with conscripts. Police Management Studies Quarterly, 17(1), 39-69. [in Persian]
Hassan,‌ N.,‌ Sumardi,‌ N.,‌ &‌Aziz,‌ R. A.‌ (2019).‌The‌ influence‌ of‌ personality‌ traits‌‌ on communication competence. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(13), 493-505. DOI:10.6007/IJARBSS/v9-i13/6999.
Holmes, K. S., Zuckerman, J. D., Maculatis, M. C., Friedman, A. M., Lawrence, E., & Phillips, D. P. (2020). Personality predictors of communication skills among orthopedic surgery residents. Journal of Surgical Education,‌77(1), 202-212.‏
Aidi, M., Heidarnejad, Z., & Fazelpour, F. (2022). The Explanation and Analysis of the Components of Manager-Subordinate Communication in Religious Propositions. Organizational Culture Management20(1), 165-191. doi: 10.22059/jomc.2021.320819.1008247 [in Persian]
Islami, Q. Rahimnia, F. Mortazavi, S. and Dohaviyan, A. (2018). The causes of cheating behavior in public sector organizations, Management and Development Process,‌ 31 (3), 49-83, [in Persian]
Jahanian, R. (2020). Qualifications of educational managers, Educational Management Research Quarterly, 3, 122-130. [in Persian]
Kahnouji, M.‌ (2016).‌Investigating the dimensions of empathy among faculty members with managerial positions according to gender roles. Scientific Quarterly of Human Resources Studies, 5 (20), 171-186, [in Persian]
Khorasani Toroghi, H., Rahimnia, F., Malekzadeh, G. R., & Mortazavi, S. (2017). The Relationship between Abusive Leadership Style and Deviant Behavior of Employees (Case Study: Sports and Youth Departments of North Khorasan Province). Journal of Human Resource Management in Sports, 5(1), 133-146, [in Persian]
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. California:Sage Publication.
Menggo, S., Pramesti, P. D. M. Y., & Krismayani, N. W. (2023). Integrating Project-Based Learning in Preparing Students' Interpersonal Communication Skills on Speaking Courses in Indonesia. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 22(9), 219-240.
Moradi, S., Zakaryaei, M., & Vakili, M. M. (2022). Explaining interpersonal communication facilitators in educational managers and staff at the university of medical sciences: a qualitative study. Journal of Medical Education, 15(46), 41. DOI:10.52547/edcj.15.46.41, [in Persian]
Namazi, A. and Homayounfar, H. (2015). Measuring interpersonal communication skills and related factors in midwifery nursing students. Scientific quarterly of health-oriented research, 2 (4), 369-380. DOI:http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-145-fa.html, [in Persian]
Nasr Isfahani, A., & Heydari, P. (2019). The effect of workplace jealousy on employees' deviant behavior. Management studies (improvement and transformation), 28 (91), 119-138, [in Persian]
Nazari, R., Rezaei Hamid, F., & Hdi Tip, H. (2018). The relationship between communication skills and social capital in sport organizations of Hamadan Province and to provide a model. Sport Management Journal, 10(1), 33-48. [in Persian]
Nwabueze,‌U.,‌&‌ Mileski,‌J.‌(2018).‌Achieving‌ competitive‌ advantage‌ through effective communication in a global environment. Journal of International Studies (2071-8330), 11(1). doi:10.14254/2071-8330.2018/11-1/4
Obakpolo, P. (2015). Improving interpersonal relationship in workplaces. Journal of Research & Method in Education, 5(6), 115-125.‏ DOI: 10.9790/7388-0562115125.
Oyundoyin,‌ B.,‌ Jacob,‌ U.‌ S., Oyundoyin,‌ T.,‌ & Onasanya,‌O.‌(2023).‌ Interpersonal communication skills and proactive stance to life’s puzzles among children: A review. International Journal of Home Economics, Hospitality and Allied Research, 2(2), 140-148.
Ozdipciner, N. S., Ceylan, S., & Soydas, M. E. (2015). Factors affecting communication skills a case study on residents of pamukkale, Turkey. International journal of Economics, Commerce and Management, 3(2). doi:10.5539/ies.v11n3p61.
Pur‌ Ebrahimi,‌ M.‌ Memri,‌ B.‌ Hosseini,‌ S‌ A.‌ & Moghadam,‌ F.‌(2019).‌ Investigating‌ the relationship between the quality of work life and the general health of the nursing staff of Razi Psychiatry‌ Center‌ in Tehran.‌ Journal‌ of‌ Rehabilitation‌ Research‌ in‌ Nursing, 5, 49-43, [in Persian]
Rezaian,‌ A.‌ (2019). Principles of organization and management. Tehran:‌‌Organization for Studying and‌ Compiling Humanities Books of Universities (Somat), ‌twenty-third edition, [in Persian]
Sadat Hashemi, S., & Ahmadi, H.‌ (2022).‌ A Model for Commanders' Communication Skills in Effective Interaction with Duty Soldiers. Police Management Studies Quarterly, 17(1), 39-69, [in Persian]
Shams Qah Farrokhi, M., Ghasemi, M., & Samesh Qahfarkhi,‌ F.‌ (2021). The relationship between work pressure and environmental conditions with job satisfaction. Specialized Scientific Journal of Occupational Medicine, 1(2), 40-51, [in Persian]
Tanius, E., Pheng, L. S., Kasim, C. M. M., & Yulia, A. (2018). Role of Communication Satisfactions and Procedural Justice on Employee Retention. AGE, IJIRMP, 6(5), 184-188. DOI: http://www.doi.org/10.33422/iarmea.2018.09.25.
Van Dijk, D., & Schodl, M. M. (2015). Performance appraisal and evaluation. In International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition (pp. 716-721). Elsevier Inc... DOI:10.1016/B978-0-08-097086-8.22034-5.
Zandieh, S., Zahrabi, K., & Aqibt Bin, M. H. (2019). The effect of the type of employment on the organizational citizenship behavior of service-oriented employees, using the mediating variables of stagnation‌ and job‌ insecurity. ‌Modern Urban Management Quarterly, 6 (20), 53-76, [in Persian]
Zarei Matin, H. (2019).‌ Advanced‌ organizational behavior management.‌ Tehran:‌ Agah Publications. [in Persian]