کامران مالکپور لپری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل مفهوم و ابعاد چندمنظورهسازی دانشگاه به عنوان یک رویکرد نوین در آموزش عالی بوده است. پژوهش از لحاظ هدف جز تحقیقات توسعهای و از لحاظ شیوه گردآوری یافتهها با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و متخصصین حوزه آموزش عالی، مدیریت آموزشی، روانشناسی و علوم اجتماعی شهر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل مفهوم و ابعاد چندمنظورهسازی دانشگاه به عنوان یک رویکرد نوین در آموزش عالی بوده است. پژوهش از لحاظ هدف جز تحقیقات توسعهای و از لحاظ شیوه گردآوری یافتهها با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و متخصصین حوزه آموزش عالی، مدیریت آموزشی، روانشناسی و علوم اجتماعی شهر تهران در سال 1403 بودند. با روش نمونهگیری هدفمند معیار تعداد 20 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری یافتهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و با استفاده از راهبرد کدگذاری سه مرحلهای در محیط نرمافزاری MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش در مرحله کدگذاری باز تعداد 478 مضمون پایه، 52 مضمون سازماندهنده 9 مضمون فراگیر شناسایی و طبقهبندی شدند. بدینترتیب ابعاد مدل استحصال شده این پژوهش شامل آموزش چندوجهی، پژوهش کاربردی و نوآورانه، توسعه کارآفرینی و همکاری با صنعت، پاسخگویی به نیازهای جامعه و مسائل زیستمحیطی، فناوری و دیجیتالی شدن، بینالمللیسازی و تنوع فرهنگی، اسلامیسازی و تربیت اصول اخلاقی، مدیریت و حکمرانی مؤثر، توسعه مهارتهای بینرشتهای بود. توجه به این ابعاد میتواند دانشگاهها را از نهادهای صرفاً آموزشی به سازمانهایی چندمنظوره و تأثیرگذار در سطح جامعه و بینالمللی تبدیل کند. بنابراین، مدیران و سیاستگذاران آموزش عالی با اتخاذ این رویکرد میتوانند به بهبود پاسخگویی دانشگاهها به نیازهای روزافزون جامعه و ارتقای نقش آنها در پیشبرد توسعه پایدار کمک شایانی نمایند.