سلیم کاظمی؛ مرتضی جاویدپور؛ میرمصطفی سعیدی اردبیلی؛ افشین دیوبند
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگیهای معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحلهای Sandelowski and Barroso (2007) انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپشده در حوزه شایستگی های معلمان در بین سالهای 2000 تا 2024 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگیهای معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحلهای Sandelowski and Barroso (2007) انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپشده در حوزه شایستگی های معلمان در بین سالهای 2000 تا 2024 است. در این راستا، کلیدواژههای مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بهدستآمده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش موردبررسی قرار گرفتند که درنهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) از طریق نرمافزار MaxQDA2020 تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس نتایج تحلیل دادهها برای جمعآوری دادهها 52 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی دسته بندی شدند که عبارتاند از شایستگی های فردی (عملکرد فردی، خودکارآمدی فردی و مهارت های ارتباطی)، شایستگی-های سازمانی (نوآوری سازمانی، تحول سازمانی مثبت، اشتراک دانش و یادگیری سازمانی) و شایستگیهای حرفهای (شایستگی آموزشی، شایستگی پژوهشی و شایستگی دیجیتال). با توجه به یافته ها میتوان شایستگی معلمان را در سازمانهای آموزشی توسعه داد و معلمان را تشویق به ایجاد خلاقیت و نوآوری در وظایفشان تشویق کرد.