زهره رافضی
چکیده
ذهنیت افراد در مورد ویژگیهای بنیادیاشان بر نحوۀ دریافت و واکنش آنها در موقعیتهای مختلف اثر میگذارد و میتواند باعث تعدیل هیجانها و پیامدهای ناشی ازآن از جمله فرسودگی شغلی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکنندۀ ذهنیت در رابطه بین هیجانهای منفی ومؤلفههای فرسودگی شغلی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه ...
بیشتر
ذهنیت افراد در مورد ویژگیهای بنیادیاشان بر نحوۀ دریافت و واکنش آنها در موقعیتهای مختلف اثر میگذارد و میتواند باعث تعدیل هیجانها و پیامدهای ناشی ازآن از جمله فرسودگی شغلی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکنندۀ ذهنیت در رابطه بین هیجانهای منفی ومؤلفههای فرسودگی شغلی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه کارکنان شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات شهر تهران بودند که از میان آنها 160 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای فرسودگی شغلی (مزلش و جکسون، 1981)، هیجان مثبت و منفی (واتسون و همکاران ، 1988) و ذهنیت (دوک، 2006) پاسخ دادند. دادههای پژوهش، با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد رابطه معناداری بین هیجانهای منفی و مؤلفههای فرسودگی شغلی وجود دارد(05/0 P <)، به عبارتی دیگر نتایج این پژوهش نشان دادکه با افزایش هیجانهای منفی، فرسودگی شغلی در کارکنان افزایش مییابد. همچنین نقش تعدیلکننده ذهنیت در این رابطه تأیید شد، بدین معنا که رابطه بین هیجانهای منفی و فرسودگی شغلی در کارکنانی با ذهنیت ثابت نسبت به کارکنانی با ذهنیت رشد نیرومندتر بود. به طورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که هیجانهای منفی در فرسودگی شغلی نقش دارد و ذهنیت رشد با تعدیل هیجانهای منفی میتواند باعث کاهش فرسودگی شغلی در کارکنان شود.