نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه
چکیده
ذهنیت افراد در مورد ویژگیهای بنیادیاشان بر نحوۀ دریافت و واکنش آنها در موقعیتهای مختلف اثر میگذارد و میتواند باعث تعدیل هیجانها و پیامدهای ناشی ازآن از جمله فرسودگی شغلی شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلکنندۀ ذهنیت در رابطه بین هیجانهای منفی ومؤلفههای فرسودگی شغلی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه کارکنان شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات شهر تهران بودند که از میان آنها 160 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای فرسودگی شغلی (مزلش و جکسون، 1981)، هیجان مثبت و منفی (واتسون و همکاران ، 1988) و ذهنیت (دوک، 2006) پاسخ دادند. دادههای پژوهش، با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد رابطه معناداری بین هیجانهای منفی و مؤلفههای فرسودگی شغلی وجود دارد(05/0 P <)، به عبارتی دیگر نتایج این پژوهش نشان دادکه با افزایش هیجانهای منفی، فرسودگی شغلی در کارکنان افزایش مییابد. همچنین نقش تعدیلکننده ذهنیت در این رابطه تأیید شد، بدین معنا که رابطه بین هیجانهای منفی و فرسودگی شغلی در کارکنانی با ذهنیت ثابت نسبت به کارکنانی با ذهنیت رشد نیرومندتر بود. به طورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که هیجانهای منفی در فرسودگی شغلی نقش دارد و ذهنیت رشد با تعدیل هیجانهای منفی میتواند باعث کاهش فرسودگی شغلی در کارکنان شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The moderating role of fixed and growth mindset in the relationship between negative emotions and job burnout
نویسنده [English]
- Zohreh Rafezi
چکیده [English]
The individuals’ perception about their fundamental characteristics and abilities affects how they perceive and react in different situations and can lead to moderating of emotions and its adverse consequences, including job burnout. The purpose of the current study was to investigate the moderating role of mindset in the relationship between negative emotions and job burnout components. The method of the present study was correlation and the statistical population of the present study were all the employees of the companies working in the information technology of Tehran, among them 160 indviduals were selected by convenience sampling method and asked to answer questionnaires of job burnout (Maslach C & Jackson SE, 1981), positive and negative emotions. (Watson et al, 1988) and mindset (Dweck et al., 2006). The research data was analyzed using descriptive and inferential statistics. The findings of the present study showed that there is a significant correlation between negative emotions and job burnout components (P <0.05), in other words, the results of this study showed that by increasing negative emotions, job burnout would be increased in employees. Also, the moderating role of mindset was confirmed in this relationship, which means that the relationship between negative emotions and job burnout was stronger in employees with a fixed mindset than in employees with a growth mindset. In general, the results of this research showed that negative emotions play a role in job burnout and growth mindset can reduce job burnout in employees by moderating negative emotions
کلیدواژهها [English]
- Growth and fixed mindset
- Job burnout
- negative emotion
- moderating role