مهدی سعیدی
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص جلوههای کارآمدی مدیر مدرسه در دوره ابتدایی است. تلاش شد تا با کمک رویکرد تفسیرگرایانه به ترسیم معنایی ادراک معلمان از جلوههای کارآمدی یک مدیر در مدرسه ابتدایی پرداخته و در اینرابطه، درک و ارزیابی شرکتکنندگان به تصویر آید . از اینرو، پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی است که با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص جلوههای کارآمدی مدیر مدرسه در دوره ابتدایی است. تلاش شد تا با کمک رویکرد تفسیرگرایانه به ترسیم معنایی ادراک معلمان از جلوههای کارآمدی یک مدیر در مدرسه ابتدایی پرداخته و در اینرابطه، درک و ارزیابی شرکتکنندگان به تصویر آید . از اینرو، پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفتهاست. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، به کمک روش نمونهگیری موارد عادی، پس از انجام 22 مصاحبه با معلمان ـ ضمن رعایت تنوع ویژگیهای مشارکتکنندگان ـ اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل عمیق دادههای کیفی به کمک روش پنجمرحلهای جیورجی و همکاران(2017)، موجب کشف و طبقهبندی هشت مضمون اصلی و چهلوچهار مضمون فرعی گردید. هشت جلوهی اصلی کارآمدی شامل «شخصیتی ـ فردی، ارتباطی ـ اجتماعی، روانشناختی، رهبری ـ روششناختی، معنوی ـ اخلاقی، استراتژیک، انقلابی ـ اسلامی و فنی ـ حرفهای» است. از لحاظ میزان اهمیت و معیار تکرار در چشمانداز مشارکتکنندگان، جلوهی ارتباطی ـ اجتماعی بالاترین و جلوهی فنی ـ حرفهای کمترین بسامد را نشان دادند. از اینرو، اصالت این پژوهش در یادآوری اعتبار روابط انسانی در محیطهای انسانی است. بنابراین ضمن استفاده از رویکردهای صحیح انتخاب و انتصاب و همچنین بهرهگیری از راهبردهای توانمندسازی اثربخش، میتوان از مدیریت ایستای مدارس ابتدایی به سوی رهبری کارآمد گام برداشت.