فاطمه طاهری
چکیده
جهان امروز در مواجهه با اقتصاد گیگ، شاهد افزایش کسب و کارهای پلتفرمی دیجیتال (همچون تاکسی-های اینترنتی، ارائه خدمات و ارسال کالاها) است که به کارگیری کارکردهای مدیریت منابع انسانی رایج در مشاغل سنتی را سخت و پیچیده میسازد. هدف پژوهش حاضر، واکاوی دو وجهه مختلف آموزش کارکنان گیگ و فرصتها و چالشهای پیش روی آن است. روش پژوهش حاضر از ...
بیشتر
جهان امروز در مواجهه با اقتصاد گیگ، شاهد افزایش کسب و کارهای پلتفرمی دیجیتال (همچون تاکسی-های اینترنتی، ارائه خدمات و ارسال کالاها) است که به کارگیری کارکردهای مدیریت منابع انسانی رایج در مشاغل سنتی را سخت و پیچیده میسازد. هدف پژوهش حاضر، واکاوی دو وجهه مختلف آموزش کارکنان گیگ و فرصتها و چالشهای پیش روی آن است. روش پژوهش حاضر از نظر نوع و ماهیت دادهها دارای رویکرد کیفی با روش مطالعه چند موردی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پنج مورد از کسب و کارهای پلتفرمی شامل پونیشا، حامی ورکس، اسنپ، تپسی و کارلنسر است که 18 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند و فن گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختار یافته میباشد که با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفته است. 118 مفهوم در قالب 12 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی آموزش با منطق توسعه شایستگی و آموزش با منطق هزینه فایده در دسته کلی فرصتهای آموزش و محدودیتهای سرمایهگذاری در آموزش از منظر فردی و چالشهای پیش روی پلتفرمها در آموزش در دسته کلی محدودیتهای آموزش کارکنان گیگ شناسایی شد. با اقدام برای رفع محدودیتهای شناسایی شده آموزش، میتوان در جهت بهرهمندی از فرصتها و نتایج مثبت دورههای آموزشی مشاغل گیگ بهره برد.