هادی قاسمی؛ مسلم چرابین؛ محمد کریمی؛ علی معقول
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر، احصاء تجارب زیسته راهبران آموزشی تربیتی از ویژگیهای مدیران موفق مدارس چندپایه بود. پژوهش حاضر در حوضه کاربردی بوده و روش آن با توجه به پدیده مدارس چندپایه و لزوم فهم عمیق آن از منظر افرادی که تجربه مستقیم داشتهاند؛ بر اساس رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انتخاب شد و همچنین با 15 مدیر مدرسه چند پایه شهرستان ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش حاضر، احصاء تجارب زیسته راهبران آموزشی تربیتی از ویژگیهای مدیران موفق مدارس چندپایه بود. پژوهش حاضر در حوضه کاربردی بوده و روش آن با توجه به پدیده مدارس چندپایه و لزوم فهم عمیق آن از منظر افرادی که تجربه مستقیم داشتهاند؛ بر اساس رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انتخاب شد و همچنین با 15 مدیر مدرسه چند پایه شهرستان طرقبه شاندیز بهعنوان نمونه تحقیق هدفمند مصاحبه گردید. برای گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده و برای تحلیل دادههای پژوهش، از تحلیل مضمون بهره گرفته شد. جهت اعتباربخشی نتایج در اختیار سه نفر از متخصصان علوم تربیتی قرار داده شد و بر اساس داوری تخصصی تأیید اخذ شده است. در رابطه با سؤال اول پژوهش، با هدف واکاوی چالشها و پیامدهای مدارس چندپایه، چهارده مضمون کلی در چهار بعد محوری شامل چالشهای سازمانی، چالشهای زمینهای، چالشهای آموزشی تربیتی و چالشهای فرهنگی جای گرفتند. در رابطه با سؤال دوم پژوهش با هدف تبیین ویژگیهای مدیران کارآمد چندپایه ده مضمون کلی در قالب چهار بعد محوری، کانون تعاملات جامعه محلی، تسهیلگر تربیتی، ارزشهای اخلاقی و نگرش مولد و سازنده احصاء شد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان استنتاج نمود که مواجهه با چالش و پیامدهای مدارس چندپایه مستلزم تغییر مدیران توانمند و کارآمد بوده که موجبات جهتگیری نوینی نسبت به مدارس چندپایه شده و از مواضع نگاه تقلیلگرایی به این مدارس کاسته شود. چنانچه رویه موجود در رابطه با مدارس چندپایه تداوم یابد و به فرایند مدیریت آن، کمتوجهی شود؛ موجبات شکاف در فرایند یاددهی یادگیری و ترک تحصیل دانشآموزان خواهد شد.