نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. رایانامه: Hanig3840@gmail.com

2 استادیار گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. رایانامه: Moslemch2015@gmail.com

3 استادیار گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. رایانامه: Karimi.740@gmail.com

4 استادیار گروه مدیریت، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. رایانامه: Ali.maghool@yahoo.com

چکیده

هدف از اجرای پژوهش حاضر، احصاء تجارب زیسته راهبران آموزشی تربیتی از ویژگی‌های مدیران موفق مدارس چندپایه بود. پژوهش حاضر در حوضه کاربردی بوده و روش آن با توجه به پدیده مدارس چندپایه و لزوم فهم عمیق آن از منظر افرادی که تجربه مستقیم داشته‌اند؛ بر اساس رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انتخاب شد و همچنین با 15 مدیر مدرسه چند پایه شهرستان طرقبه شاندیز به‌عنوان نمونه تحقیق هدفمند مصاحبه گردید. برای گردآوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده و برای تحلیل داده‌های پژوهش، از تحلیل مضمون بهره گرفته شد. جهت اعتباربخشی نتایج در اختیار سه نفر از متخصصان علوم تربیتی ‌‌قرار داده شد و بر اساس داوری تخصصی تأیید اخذ شده است. در رابطه با سؤال اول پژوهش، با هدف واکاوی چالش‌ها و پیامد‌های مدارس چندپایه، چهارده مضمون کلی در چهار بعد محوری شامل چالش‌های سازمانی، چالش‌های زمینه‌ای، چالش‌های آموزشی تربیتی و چالش‌های فرهنگی جای گرفتند. در رابطه با سؤال دوم پژوهش با هدف تبیین ویژگی‌های مدیران کارآمد چند‌پایه ده مضمون کلی در قا‌لب چهار بعد محوری، کانون تعاملات جامعه محلی، تسهیلگر تربیتی، ارزش‌های اخلاقی و نگرش مولد و سازنده احصاء شد. بر اساس یافته‌‌های این پژوهش می‌‌توان استنتاج نمود که مواجهه با چالش و پیامد‌های مدارس چندپایه مستلزم تغییر مدیران توانمند و کارآمد بوده که موجبات جهت‌گیری نوینی نسبت به مدارس چندپایه شده و از مواضع نگاه تقلیل‌گرایی به این مدارس کاسته شود. چنانچه رویه موجود در رابطه با مدارس چندپایه تداوم یابد و به فرایند مدیریت آن، کم‌‌توجهی شود؛ موجبات شکاف در فرایند یاددهی یادگیری و ترک تحصیل دانش‌آموزان خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the Characteristics of Efficient Managers of Multi-grade Schools

نویسندگان [English]

  • hadi ghasemi 1
  • moslem cherabin 2
  • mohammad karimi 3
  • Ali Maghool 4

1 Ph.D. Student of Educational Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran. E-mail: Hanig3840@gmail.com

2 Corresponding Author, Department of Educational Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran. E-mail: Moslemch2015@gmail.com

3 Assistant Professor, Department of Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur,iran. E-mail: Karimi.740@gmail.com

4 Assistant Professor, Department of Management, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur,iran. E-mail: Ali.maghool@yahoo.com

چکیده [English]

The aim of this research was to evaluate the lived experiences of educational leaders, one of the characteristics of successful managers of multi-grade schools. The current research is applied in the basin and its method is based on the phenomenon of multi-grade schools and the need to deeply understand it from the perspective of people who have had direct experience; It was selected based on qualitative approach and descriptive phenomenological method, and 15 principals of multi-grade schools in Torghabeh-Shandiz city were interviewed as a targeted research sample. A semi-structured interview was used to collect the data and thematic analysis was used to analyze the research data. In order to validate the results, it was given to three experts in educational sciences and approval was obtained based on expert judgment. In relation to the first question of the research, with the aim of analyzing the challenges and consequences of multi-level schools, fourteen general themes were placed in four central dimensions including organizational challenges, educational challenges, and cultural challenges. In relation to the second question of the research, with the aim of explaining the characteristics of efficient multi-level managers, ten general themes were calculated in the form of four central dimensions, the focus of local community interactions, educational facilitator, moral values and productive and constructive attitude. Based on the findings of this research, it can be concluded that facing the challenges and consequences of multi-level schools requires the change of capable and efficient managers, which will lead to a new orientation towards multi-level schools and reduce the reductionist view of these schools. If the existing procedure regarding multi-grade schools continues and its management process is neglected; It will cause a gap in the teaching and learning process and students drop-out.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lived Experiences
  • Successful managers
  • Multi-grade Classes
  • Managers
باقری دادوکلایی، محمد و عابدین نژاد، زهرا. (1401). بررسی و شناسایی ضعف‌های معلمان در مدیریت کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی بر اساس نظریه داده بنیاد . پژوهش در آموزش کلاس‌های تلفیقی و چندپایه، 2(3)، 78-59.
بشیری حدادان، کلثوم، محمودی، فیروز، رضاپور، یوسف و ادیب، یوسف. (1394). توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر. پژوهش‌های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 22 (7)، 107-120.
پیری، موسی، و شاهی، رقیه. (1395). تأثیر آموزش چندرسانه‌ای بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر پایه ششم کلاس‌های چندپایه عشایری در درس علوم تجربی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 11(1)، 11-19.
جنابی نمین، علی، خدائی، علی، و حسینی، مهدی. (1398). مدیریت کلاس‌های چندپایه مدارس ابتدایی شهرستان گرمی؛ آسیب‌ها و راهکارها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(3 (پیاپی 39))، 49-64.
حسینی، سید رامین و رستمی، مرضیه. (1401). ضرورت راهنمایی و مشاوره در کلاس‌های چندپایه. کنفرانس ملی پژوهش‌های سازمان و مدیریت.
حمیدی‌زاده، کتایون. (1400). بررسی آموزش در کلاس‌‏های چندپایه در همه‌‏گیری بیماری کرونا: مطالعه موردی در استان مرکزی.  پژوهش در نظام‌های آموزشی، 15(55)، 132-120.
خادمی، نیما، تقی پور، مهسا، و محمدجانی، ابراهیم. (2022). مروری بر راهبردهای مدیریت و سازمان‌دهی کلاس‌های چندپایۀ مدارس ابتدایی ایران.  پژوهش در آموزش کلاس‌های تلفیقی و چندپایه،  1(2). ‎
خاکزاد، فاروق، دهقانی، مرضیه و رزی، جمال. (1395). بررسی و مقایسه یادگیری ضمنی و پیشرفت تحصیلی در کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی. پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(1)، 41-56.
خسروی، فائزه، ثقفی، محمودرضا و کامل نیا، حامد. (1397). بررسی شاخصه‌های مؤثر در طراحی مدارس اجتماعی روستایی با استفاده از روش‌های مشارکتی (مطالعه موردی: روستای زیرکن مشهد). مسکن و محیط روستا، 37(164)، 125-140.
دراج، پیمان، و خلخالی، علی. (1398). پدیدارشناسی عارضه‌یابی سازمانی مدارس (تحلیل تجربه زیسته مدیران مدارس). مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 8(1)، 231-254.
رومانی، سعید، حاجی حسین نژاد، غلامرضا، فاضلی، نعمت اله، و حسینی‌خواه، علی. (1398). بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران، والدین و دانش‌آموزان: مدارس روستایی و چندپایه. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 8(21)، 167-192.
زوار، تقی، عبدالهی اصل، صیاد، بهاری، پروین و دلخوش، واقف. (1401). تجارب زیسته معلمان از تدریس در کلاس‌های چندپایه. تدریس پژوهی، 10(2)، 112-143.
زینالپور، حامد، و زینالپور، داریوش. (1401). آسیب‌شناسی آموزش در کلاس‌های چندپایه، بررسی فرصت‌ها و تهدیدها (مطالعه موردی شهرستان ماکو). پویش در آموزش علوم انسانی، 8(29)، 1-19.
سیدکلان، سیدمحمد، و حیدری، عبدالحسین. (1399). ارزیابی مدیریت کلاس‌های درس چندپایه مدارس ابتدایی از دیدگاه راهبران آموزشی. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 6(13)، 1-18.
شهرآبادی، مریم. (1401). کلاس‌های چندپایه، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش، تهران.
عابدی نیا، افشین. (2020). رابطه بین سبک‌های رهبری راهبران آموزشی و تربیتی با رضایت شغلی معلمان مدارس چندپایه دوره ابتدایی شهرستان تالش.  رهبری آموزشی کاربردی،  1(1)، 29-42. ‎
عابدی‌نیا، ‌افشین، معینی‌کیا، مهدی و قربانزاده، ‌پدرام. (2020). مطالعه کیفیت خدمات راهبران آموزشی و تربیتی از دیدگاه معلمان مدارس چندپایه.  رویکردی نو در علوم تربیتی،  3(2)، 79-86. ‎
عزتی، میترا، سیفی، علی، و محمداسمعیلی، فائزه. (1400). بررسی عملکرد ناظران و راهنمایان آموزشی در طرح راهبران آموزشی و تربیتی و مقایسه آن با طرح معلمان راهنمای روستایی در استان خراسان جنوبی. توسعه حرفه‌ای معلم، 6(1)، 17-35.
عزیزی، نعمت اله، بلندهمتان، کیوان و ساعدی، پیمان. (1398). زمینه‌ها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی و متوسطه مناطق روستایی. تدریس پژوهی، 7(2)، 88-114.
عزیزی، نعمت اله، و حسین پناهی، خلیل. (1392). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی کلاس‌های چندپایه با دانش‌آموزان مدارس عادی در مهارت‌های زبان فارسی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20 (3)، 179-194.
عظیمی آقبلاغ، احد و محمودی، فیروز. (1398). تجارب زیسته سرباز معلمان از کار در مدارس ابتدایی روستایی. نظریه و عمل در برنامه درسی، 7(14)، 231-260.
غلامی علوی، صدیقه، حاتمی، جواد، مهرمحمدی، محمود و طلایی، ابراهیم. (1402). طراحی و اعتبارسنجی الگوی صلاحیت حرفه‌ای راهبران آموزشی در دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی، 18(68)، 197-222.
قاسم‌زاده علیشاهی، ابوالفضل، فولادوند، زینب و زوار، تقی. (1399). رابطه بالندگی و خودکارآمدی مدیران مدارس با اثربخشی مدارس متوسطه. مدیریت مدرسه، 8(2)، 186-202.
کاییدی، اعظم، نصر اصفهانی، احمدرضا، شریفیان، فریدون، و موسوی پور، سعید. (1402). واکاوی چالش‌های اساسی آموزش روش تحقیق در رشته‌های علوم تربیتی و روانشناسی. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 14(27)، 7-41.
کریمی، محمدصادق، و غفوری، خالد. (1397). مزیت‌ها و محدودیت‌های کلاس‌های چندپایه بر اساس تجارب زیسته معلمان کلاس‌های چندپایه. توسعه حرفه‌ای معلم، 3(2)، 59-74.
الماسیان، سیده زینب، احمدی، پروین و مهران، گلنار. (1396). آسیب‌شناسی آموزش در کلاس‌های چندپایه از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی چندپایه شهرستان دلفان (استان لرستان). کنفرانس پژوهش‌های نوین ایران و جهان در روانشناسی و علوم تربیتی حقوق و علوم اجتماعی.
مددی امام‌زاده، زهرا، کدیور، مینا، و نوابی نژاد، شکوه. (1383). بررسی و مقایسه مهارت‌های اجتماعی، عزت‌نفس و پیشرفت درسی بین دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه و تک‌پایه (مدارس ابتدایی). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 2(1)، 27-44.
مددی، فرهاد، افلاکی فرد، حسین، و کوثری، مجید. (1398). مقایسه سازگاری اجتماعی و ادراک از محیط در بین دانش‌آموزان ابتدایی کلاس‌های چندپایه و عادی در شهرستان فیروزآباد. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 5(11)، 105-124.
مرتضوی زاده، سید حشمت اله، نیلی، محمدرضا، نصراصفهانی، احمدرضا، و حسنی، محمد. (1397). واکاوی دیدگاه معلمان در خصوص مشکلات اجرایی طرح ارزش‌یابی کیفی توصیفی در کلاس‌های چندپایه و ارائه راهکارهایی برای رفع آن‌ها. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی‌ برنامه‌ریزی درسی)، 15(30)، 80-93.
مرتضوی زاده، سید حشمت اله، و حسنی، محمد. (1400). تحلیل تجارب معلمان در مورد عوامل تأثیرگذار در کیفیت مدیریت زمان یاددهی-یادگیری در کلاس‌های چندپایه. مطالعات برنامه درسی، 16(62)، 143-178.
مرتضوی زاده، سید حشمت اله، و حسنی، محمد. (1400). واکاوی تجارب زیسته‌ی معلمان تازه‌کار از چالش‌های تدریس در کلاس‌های چندپایه. رویکردهای نوین آموزشی، 16(1)، 115-140.
مطلبی، مطلب. (1400). فرایند تحول و توسعه مدارس نوین کردستان از سال 1304 تا 1320. جستارهای تاریخی (فرهنگ) (ویژه تاریخ)، 12(2)، 267-285.
وفایی فر، گلاویژ، قادری، مصطفی، و ملکی آوارسین، صادق. (1401). طراحی و اعتباریابی الگوی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی. جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، 8(2)، 133-142.
Abedinia, A. (2020). The relationship between the leadership styles of educational leaders and the job satisfaction of multi-level elementary school teachers in Talesh city. Applied Educational Leadership, 1(1), 29-42. [In Persian]
Abedinia, A., Moinikia, M., & Gurbanzadeh, P. (2020). Studying the quality of educational leaders' services from the point of view of multi-grade school teachers. A new approach in educational sciences, 3(2), 79-86. [In Persian]
Almasian, S. Z., Ahmadi, P., & Mehran, G. (2016). Pathology of education in multi-grade classes from the point of view of multi-grade elementary school teachers in Delfan city (Lorestan province). Conference on modern researches of Iran and the world in psychology and educational sciences, law and social sciences. [In Persian]
Azimi Aghbalag, A., & Mahmoudi, F. (2018). Lived experiences of teachers from working in rural primary schools. Theory and Practice in Curriculum, 7(14), 231-260. [In Persian]
Azizi, N., & Hossein Panahi, Kh. (2012). Comparing the academic progress of second grade primary school students in multi-grade classes with normal school students in Farsi language skills. Teaching and Learning Research (Behavioral Sciences), 20(3), 179-194. [In Persian]
Azizi, N., Bolandhematian, K., & Saedi, P. (2018). Fields and factors of creativity in teaching creative teachers in primary and secondary schools in rural areas. Teaching Research, 7(2), 88-114. [In Persian]
Bagheri Dadukolai, M., & Abedin Nejad, Z. (2023). Investigating and identifying the weaknesses of teachers in the management of multi-grade classes in the primary school based on the foundational data theory. Research in integrated and multigrade classroom teaching, 2(3), 59-78. [In Persian]
Bashiri Hadadan, G., Mahmoudi, F., Rezapour, Y., & Adib, Y. (2014). Description of teachers' and experts' experiences and perceptions of education in multi-grade classes of elementary school in rural areas of Kalibar. Teaching and Learning Research (Behavioral Sciences), 22(7), 107-120. [In Persian]
Bua, J. D., & Martin, M. D. M. (2020). Handling multi-grade teaching: It’s educational implication towards teachers’ competence.  Management Research Journal9(2), 1-12.
Engin, G. (2018). The Opinions of the Multigrade Classroom Teachers on Multigrade Class Teaching Practices (Multiple Case Analysis: Netherlands-Turkey Example).  International Journal of Progressive Education14(1), 177-200.
Ezzati, M., Seifi, A., & Mohammad Asmeili, F. (2022). Examining the performance of supervisors and educational guides in the project of educational and educational leaders and comparing it with the project of rural guidance teachers in South Khorasan province. Teacher Professional Development, 6(1), 17-35. [In Persian]
Gholami Alavi, S., Hatami, J., Mehromhammadi, M., & Talai, E. (2024). Design and validation of the model of professional qualification of educational leaders in elementary school. Curriculum Studies, 18(68), 197-222. [In Persian]
Hamidizadeh, K. (2022). Investigation of education in multi-grade classes during the corona virus epidemic: a case study in Central Province. Research in educational systems, 15(55), 132-120. [In Persian]
Hosseini, S., & Rostami, M. (2023). The necessity of guidance and counseling in multigrade classes. National Organization and Management Research Conference. [In Persian]
Idris, J. (2019). Understanding school leaders’ challenges and needs in THE management of multigrade classrooms. In Proceedings of the International Academic Conference on Education. 77-87.
Kalender, B., & Erdem, E. (2021). Challenges faced by classroom teachers in multigrade classrooms: A case study.  Journal of Pedagogical Research5(4), 76-91.
Karimi, M., & Ghafouri, Kh. (2017). The advantages and limitations of multigrade classes based on the lived experiences of multigrade classroom teachers. Teacher Professional Development, 3(2), 59-74. [In Persian]
Kayidi, A., Nasr Esfahani, A., Sharifian, F., & Mousavipour, S. (2024). Analyzing the basic challenges of teaching research methods in the fields of educational sciences and psychology. Bi-Quarterly Journal of Higher Education Curriculum Studies, 14(27), 7-41. [In Persian]
Khademi, N., Taghipour, M., & Mohammadjani, I. (2022). A review of the management and organization strategies of multigrade classes in Iran's primary schools. Research in the teaching of combined and multi-grade classes, 1(2). [In Persian]
Khakzad, F., Dehghani, M., & Rozi, J. (2015). Investigating and comparing implicit learning and academic progress in multi-grade classes of elementary school. Applied Psychological Research (Psychology and Educational Sciences), 7(1), 41-56. [In Persian]
Khosravi, F., Thaghafi, M. R. & Kamel Nia, H. (2017). Investigating effective indicators in the design of rural social schools using participatory methods (case study: Zirkan village of Mashhad). Housing and Village Environment, 37(164), 125-140. [In Persian]
Khosravi, F., Thaghafi, M. R., & Kamel Nia, H. (2017). Investigating effective indicators in the design of rural social schools using participatory methods (case study: Zirkan village of Mashhad). Housing and Village Environment, 37(164), 125-140. [In Persian]
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
Maddi Imamzadeh, Z., Kadivar, M., & Navanejad, Sh. (2005). Investigating and comparing social skills, self-esteem and academic progress between multi-grade and single-grade students (primary schools). Research in education issues, 2(1), 27-44. [In Persian]
Maddi, F., Aflaki Fard, H., & Kothari, M. (2018). Comparison of social adaptation and perception of the environment among elementary students of multi-grade and regular classes in Firozabad city. Research in educational sciences and counseling, 5(11), 105-124. [In Persian]
Matlabi, M. (2022). The process of transformation and development of modern schools in Kurdistan from 1304 to 1320. Historical Essays (Culture) (Special History), 12(2), 267-285. [In Persian]
Mortazavizadeh, E., Nili, M. R., Nasrasafhani, A., & Hosni, M. (2017). Analyzing teachers' views regarding the implementation problems of descriptive qualitative evaluation plan in multi-grade classes and providing solutions to solve them. Research in curriculum planning (knowledge and research in educational sciences, curriculum planning), 15(30), 80-93. [In Persian]
Mortazavizadeh, H, & Hosni, M. (2022). Analyzing novice teachers' lived experiences of the challenges of teaching in multigrade classes. New Educational Approaches, 16(1), 115-140. [In Persian]
Mortazavizadeh, H., and Hosni, M. (2022). Analysis of teachers' experiences about factors affecting the quality of teaching-learning time management in multi-grade classes. Curriculum Studies, 16(62), 143-178. [In Persian]
Mpahla, N. E., & Makena, B. (2021). rural primary teachers ’experiences of quality teaching and learning in multi-grade schools. In ICERI2021 Proceedings, 7445-7448.
Msimanga, M. R. (2019). Managing the use of resources in multi-grade classrooms.  South African Journal of Education39(3).
Msimanga, M. R. (2020). Teaching and learning in multi-grade classrooms: The LEPO framework.  Africa Education Review17(3), 123-141.
Namin, A., Khodai, A., & Hosseini, M. (2018). Management of multi-grade classes of elementary schools in Garmi city; Damages and solutions. A new approach in educational management, 10(3 (serial 39)), 49-64. [In Persian]
Naparan, G. B., & Alinsug, V. G. (2021). Classroom strategies of multigrade teachers.  Social Sciences & Humanities Open3(1), 100-109
Piri, M., & Shahi, R. (2015). The effect of multimedia education on the academic involvement of sixth grade male and female students of nomadic multi-grade classes in experimental sciences. Education Technology (Technology and Education), 11(1), 11-19. [In Persian]
Qasimzadeh Alishahi, A., Foulavand, Z., & Zovar, T. (2019). The relationship between maturity and self-efficacy of school principals with the effectiveness of secondary schools. School Management, 8(2), 186-202. [In Persian]
Rambaran, J. A., van Duijn, M. A., Dijkstra, J. K., & Veenstra, R. (2019). Peer victimization in single‐grade and multigrade classrooms.  Aggressive Behavior45(5), 561-570.
Romania, S., Haji Hosseinnejad, Gh., Fazeli, N., & Hosseinikhah, A. (2018). Investigating the culture of teachers' relationships with colleagues, parents and students: rural and multi-grade schools. Education and School Studies, 8(21), 167-192. [In Persian]
Seyed Kalan, S. M., & Heydari, A. (2019). Evaluation of the management of multi-grade classrooms in primary schools from the point of view of educational leaders. Survey on educational sciences and counseling, 6(13), 1-18. [In Persian]
Shahrabadi, M. (2023). Multigrade classes, Educational Research and Planning Organization and Education, Tehran. [In Persian]
Vafai Fer, G., Qadri, M., & Maleki Avarsin, S. (2023). Designing and validating the educational progress evaluation model in multi-grade classes of elementary school. Sociology of Education, 8(2), 133-142. [In Persian]
Zainalpour, H., & Zainalpour, D. (2023). Pathology of education in multigrade classes, examination of opportunities and threats (case study of Mako city). Research in humanities education, 8(29), 1-19. [In Persian]
Zawar, T., Abdulahi Asl, S., Bahari, P. & Delkhush, W. (2023). Teachers' lived experiences of teaching in multigrade classes. Teaching Research, 10(2), 112-143. [In Persian]