رضا مظفری؛ حسن رضا زین آبادی؛ حمیدرضا آراسته؛ حسین عباسیان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدلی نوین برای سنجش و ارزشیابی عملکرد حرفهای سالانه معلمان مدارس ابتدایی بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی انجام شده است. به این منظور بررسی متون تخصصی و پژوهشی مرتبط با صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی، ارزشیابی عملکرد حرفهای معلمان، اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور (سند ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدلی نوین برای سنجش و ارزشیابی عملکرد حرفهای سالانه معلمان مدارس ابتدایی بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی انجام شده است. به این منظور بررسی متون تخصصی و پژوهشی مرتبط با صلاحیتها و شایستگیهای حرفهای معلمان مدارس ابتدایی، ارزشیابی عملکرد حرفهای معلمان، اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور (سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند برنامه درسی ملی و غیره) و نیز مصاحبه علمی ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان، متخصصان و صاحبنظران آموزشوپرورش ابتدایی استان و کشور، همچنین از بین اساتید پرسابقه و مجرب گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تا اشباع نظری دادهها که به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد و پس از رسیدن به مضامین اصلی و استخراج کدهای باز، محوری و انتخابی در پایان الگوی جدید ارزشیابی عملکرد حرفهای معلمان مدارس ابتدایی در دو بعد عمده محتوایی و فرایندی، 5 بخش یا طبقه، 36 مقوله و 95 زیرمقوله ارائه گردید. برای اعتباریابی این الگو از روش Member Check و برای بررسی پایایی از روش پایایی کدگذاران استفاده شده است.