نادر حسینپناهی؛ ناصر شیربگی
چکیده
هدف پژوهش حاضر کاوش مفهوم فضیلت حرفهای معلمان در فضای آموزشوپرورش ایران از طریق ساخت یک ابزار روا و پایای خودارزیابی معلمان، برای مطالعۀ فهم، سنجش مؤلفهها، و میزان آن در بین نمونهای از معلمان ایرانی است. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی و رویکرد آن کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ معلمان شهرستان سنندج در تمام مقاطع تحصیلی و نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر کاوش مفهوم فضیلت حرفهای معلمان در فضای آموزشوپرورش ایران از طریق ساخت یک ابزار روا و پایای خودارزیابی معلمان، برای مطالعۀ فهم، سنجش مؤلفهها، و میزان آن در بین نمونهای از معلمان ایرانی است. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی و رویکرد آن کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ معلمان شهرستان سنندج در تمام مقاطع تحصیلی و نمونه آماری با روش نمونهگیری خوشهای به ازای 65 گویه، تعداد پاسخگویان 650 نفر انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته از نوع سؤالات بسته پاسخ بود. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تحلیل گردید. تفاوت معنیداری در میانگین کل فضیلت حرفهای معلمان و مؤلفههای (تعهد به انجام عمل تدریس در راستای هدفهای اجتماعی باارزش) و (تعهد داشتن نه صرفاً به عمل خود، بلکه همچنین به خود عمل تدریس) برحسب میزان سابقه کار، و مؤلفههای (تعهد به انجام عمل تدریس در راستای هدفهای اجتماعی باارزش و تعهد به اصول اخلاقی و مراقبت در تدریس) برحسب میزان نوع استخدام و مؤلفههای (تعهد به انجام عمل تدریس به شکلی نمونه و الگوبخش) برحسب نوع رشته تدریس معلمان در مدارس و همچنین نوع رشته تحصیلی معلمان مشاهده شد. درنتیجه میتوان گفت که پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی «فضیلت حرفهای معلمان» میتواند در محیط ایرانی یک ابزار روا و پایای خودارزیابی معلمان؛ برای مطالعۀ فهم، سنجش مؤلفهها و میزان آن در بین نمونهای از معلمان ایرانی باشد.