سیده پرستو احمدحیدری؛ سید جمال بارخدا؛ خلیل زندی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی انگیزهها و موانع زنان در مسیر تصدی پست مدیریتی مدارس و همچنین شناسایی راهکارهای تسهیل این مسیر بود. روش پژوهش، کیفی و راهبرد مورد استفاده نظریه دادهبنیاد کلاسیک بود. میدان پژوهش معلمان زن متقاضی پست مدیریت بودند که در آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس استان کردستان شرکت کرده بودند. با استفاده از نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی انگیزهها و موانع زنان در مسیر تصدی پست مدیریتی مدارس و همچنین شناسایی راهکارهای تسهیل این مسیر بود. روش پژوهش، کیفی و راهبرد مورد استفاده نظریه دادهبنیاد کلاسیک بود. میدان پژوهش معلمان زن متقاضی پست مدیریت بودند که در آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس استان کردستان شرکت کرده بودند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با استناد به قاعده اشباع نظری، 18 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود. دادههای متنی از طریق کدگذاری باز و مقولهبندی تحلیل شدند. با استناد به معیارهای چهارگانه باورپذیری، اطمینانپذیری، تاییدپذیری و انتقالپذیری، از اعتبار تحقیق اطمینان حاصل شد. یافتهها بیانگر شناسایی 241 کد باز و 18 مفهوم فرعی بود که در ذیل سه مفهوم اصلی انگیزهها، چالشها و راهکارها قرار گرفتند. انگیزهها شامل نوآوری و تحول سازنده، رشد و پیشرفت فردی، توانمندی و مدیریت زنانه، ارتباطات و همکاری مؤثر، پرورش و توسعه دانشآموزان، و عدالت سازمانی و برابری بودند. موانع شامل موانع شامل طرحوارهی نامطلوب جامعه در خصوص مدیریت زنان، نبود بستر قانونی برای مدیریت زنان، گرانباری نقش، عدم تاب آوری زنان در پست مدیریت، ناعدالتی در انتصاب زنان در پست مدیریت، و حمایت نکردن سازمانهای بالادستی بود. در نهایت راهکارها شامل فرهنگسازی اجتماعی در مورد توانمندی مدیریت زنان، فراهم کردن تسهیلات رفاهی، انتصاب افراد بر اساس شایسته سالاری در فرایندی شفاف، و فرهنگ سازی تفکر برابر جنسیتی بود.