محمد سمیعی فر؛ مهدی صالحی
چکیده
این مقاله به بررسی وضعیت تصویرسازمانی دانشگاه کردستان از دیدگاه ذینفعان و ارتباط آن با متغیرهای هویت، شهرت و تعهد سازمانی میپردازد. عوامل مختلفی چون رفتار کارکنان، خدمات و نام سازمان به تشکیل هویتسازمانی کمک کرده و باعث ایجاد تصویری کلی از آن در ذهن افراد میشوند. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است و جامعه آماری شامل ۴۰۰ عضو هیئتعلمی ...
بیشتر
این مقاله به بررسی وضعیت تصویرسازمانی دانشگاه کردستان از دیدگاه ذینفعان و ارتباط آن با متغیرهای هویت، شهرت و تعهد سازمانی میپردازد. عوامل مختلفی چون رفتار کارکنان، خدمات و نام سازمان به تشکیل هویتسازمانی کمک کرده و باعث ایجاد تصویری کلی از آن در ذهن افراد میشوند. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است و جامعه آماری شامل ۴۰۰ عضو هیئتعلمی و ۵۰۰ کارمند دانشگاه کردستان بوده است. درنهایت، ۲۸۹ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل چهار پرسشنامه با روایی و پایایی مناسب است. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که تصویر دانشگاه تأثیر مستقیم و معناداری بر شهرت (با 623/0 β=)، تعهد سازمانی (با 411/0 β=) و احساس هویت (با 220/0 β=) دارد. همچنین، اثر شهرت بر تعهد سازمانی و احساس هویت نیز معنادار است. نقش غیرمستقیم شهرت در ارتباط بین تصویرسازمانی و احساس هویت، و همچنین در ارتباط تصویرسازمانی با تعهد سازمانی تأیید شده است. نتایج این تحقیق اهمیت ارزیابی و ایجاد تصویرسازمانی در دانشگاهها را نشان میدهد و تأکید میکند که متغیرهای شهرت و هویتسازمانی درکشده میتوانند بهعنوان میانجی برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان و اعضای هیئتعلمی عمل کنند، حتی در صورت وجود تصویرسازمانی نامطلوب.