ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ فاطمه قنبری چشمه کمره؛ سحر شهبازی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ی بدبینی سازمانی (OCQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه های جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بینالمللی، ملی، منطقه ای و محلی در سراسر کشور بود. دادههای تحقیق از 430 کارمند ستادی که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ی بدبینی سازمانی (OCQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه های جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بینالمللی، ملی، منطقه ای و محلی در سراسر کشور بود. دادههای تحقیق از 430 کارمند ستادی که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامه ی بدبینی سازمانی جمع آوری گردید. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوهی همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامه ی بدبینی سازمانی بر اساس آلفای کرونباخ 93/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، ٩٥/0 است. بررسی های مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازه-ی پرسشنامه ی بدبینی سازمانی (OCQ) مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزارهای Spss.v.23 و Lisrel8.50 همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزای «بدبینی عاطفی»، «بدبینی شناختی» و «بدبینی رفتاری» را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامه ی بدبینی سازمانی (OCQ) ابزاری قابلاعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان بدبینی سازمانی (OCQ) کارکنان ستادی دانشگاه است.