نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، گروه مدیریت دولتی ، واحد بندرجاسک، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرجاسک ، ایران

2 مربی، گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرجاسک، دانشگاه آزاد اسلامی،بندر جاسک ، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش شناخت رابطه بین سبک رهبری مدیران مدارس با بکار گیری فناوری اطلاعات در مدارس شهرستان جاسک در سال تحصیلی 97-1396 می باشد . روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق 191 نفر از مدیران مدارس شهرستان جاسک بوده که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 127 نفر از مدیران ( 30زن و 97مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه سبک رهبری لیکرت (دهقانی ،1393) و پرسشنامه فناوری اطلاعات (قاسمی ،1391) بود. روش تجزیه وتحلیل داده ها با آمار توصیفی (شامل : فراوانی درصد،میانگین و درصد فراوانی تجمعی ) و آمار استنباطی (شامل : ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان) با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک رهبری مدیران مدارس با بکارگیری فناوری اطلاعات در مدارس رابطه معناداری وجود دارد نتایج همبستگی بین دو متغیر مذکور برابر با 743/0 با سطح معناداری 01/0 است همچنین بین سبک رهبری مشورتی، مشارکتی و خیر خواهانه مدیران مدارس با بکارگیری فناوری اطلاعات در مدارس رابطه معناداری وجود دارد اما بین سبک رهبری استبدادی با بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه معکوس و منفی وجود دارد. تحلیل نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر پیش بین سبک رهبری می تواند به صورت معنی داری متغیر بکارگیری فناوری اطلاعات را پیش بینی کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Managers Leadership Style with using information Technology in school of bandar jask

نویسندگان [English]

  • ramin tafazzoli 1
  • mohammad sadegh hosein 2

1 Instructor. Department of Accounting and Management Branch of Bandar Jask, Islamic Azad University, Bandar Jask, Iran

2 Instructor. Department of Education Management, Branch of Bandar Jask, Islamic Azad University, Bandar Jask, Iran

چکیده [English]

The main purpose of this study was to identify the relationship between the leadership styles of school principals using information technology in schools in Jask city. The method of research in this study was correlation. The statistical population of this study was 191 school principals of Jask city. Based on stratified random sampling, using a Morgan Chrissi table, 127 managers (37 women and 90 men) were sampled the data collection tool was a standard questionnaire including: leadership style and information technology questionnaire. Data analysis was done using descriptive statistics (including frequency, percentage, mean and percentage of cumulative frequency) and inferential statistics (including Pearson correlation coefficient and concurrent regression) using spss16 software. The results of the study showed that between leadership styles School administrators have a meaningful relationship with the use of information technology in schools. The results of correlation between the two variables are equal to 0.743 with a significant level of 0.01. Also, there is a significant relationship between the consultative, participatory, and beneficial leadership style of school administrators using information technology in schools. But there is an authoritarian leadership style with the use of information technology there is a reverse. Analysis of the results of regression showed that the predictive variable of leadership style can significantly predict the use of information technology variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership style
  • Information Technology
  • School managers
ابراهیمی، عیسی (1379). ضرورت رویکرد نظام باز و پهن باند از راه دور در آموزش. یاددهی-یادگیری نوین، سال اول، شماره یک.
احمدی، مسعود (1391). مبانی سازمان و مدیریت. انتشارات فرهنگی پژوهش: ساری.
امانی، سعید و نادری فر، علی (1395). بررسی رابطه سبک های رهبری مدیران با رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران مقطع متوسطه شهر زابل. مدیریت نوین آموزشی، شماره 1.
جاودانی، محمد (1390). بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و تعامل گرا با تعهد سازمانی معلمان. نامه پژوهش مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد، دوره 2، شماره 9.
حسن زاده، حسین (1396). بررسی میزان دسترسی دانش آموزان و معلمان به فناوری اطالعات و ارتباطات و بهره گیری آنان در مدارس امارات. کنفرانس بین المللی مهندسی و فرهنگ، پژوهشکده فرهنگ و هنر، دبی - امارات.
دسترنج، اله حکمت (1378). بررسی اثرات فناوری اطالعات بر ساختار سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
دهقانی، سیمه (1393). بررسی تأثیر سبک های رهبری (لیکرت) از دیدگاه رفتار سازمانی شهروندی مرتبط. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد مرکزی.
رضائیان، علی (1386). مبانی مدیریت رفتار سازمانی. انتشارات سمت: تهران.
سرمدی، محمدحسن و صیف، محمدرضا (1390). فناوری های نوین در آموزش. انتشارات دانشگاه پیام نور.
شریفی راد، رابعه؛ عامری، حمیدرضا و اخالقی، صدیقه (1392). نقش مدیریت دانش مبتنی بر IT در سازمان های دانش محور. همایش ملی مهندسی برق در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، دانشگاه آزاد اسالمی ماهشهر.
شریفی زمانی، مهدی و برادران کاظم زاده، رضا (1382). بررسی ارتباط بین فناوری اطالعات و سبک های رهبری در سازمان ها. هفتمین کنفرانس آمار ایران، تهران.
طباخ زاده، عبدالحسین و درخشان داوری، مژگان (1396). بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با پذیرش فناوری اطالعات در کارکنان مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بم. پنجمین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزش آفرینی، شیراز، موسسه آموزشی مدیران خبره نارون.
قربانی شیرودی، مهران (1390). بررسی رابطه سبک مدیریت مدیران با سلامت سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد تهران جنوب.
قاسمی، حجت (1391). بررسی میزان استفاده از فناوری اطالعات و بهبود مهارت های اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
فیضی، مهدی و بشیر، فصیح (1388). بررسی رابطه سبک های مدیریت مشارکتی و سنتی بر خلاقیت دبیران. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، شماره 2.
کاوه، حمیدرضا؛ فکری، علیرضا و کریمی، فاطمه (1396). بررسی میزان بهره گیری از فناوری اطالعات و ارتباطات و راه های گسترش آن در بین کارکنان دانشگاه های علمی کاربردی استان گلستان. دومین کنگره بین المللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارت های فرهنگی و اجتماعی جامعه.
الجوردی، سید جلیل و نظری، آرزو (1387). بررسی رابطه هوش عاطفی و سبک های مرجح رهبری مدیران. چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 2.
مقیمی، سید محمد (1377). سازمان و مدیریت: رویکردهای پژوهشی. انتشارات قائم: تهران.
مشبکی، اصغر (1380). مدیریت رفتار سازمانی. انتشارات ترمه: تهران.
مصدق راد، علی محمد (1381). کلیات مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی. انتشارات دیباگران: تهران.
پردانی، آتاهیتا؛ صالحی مسلم و خوانی، افسون (1396). نقش فناوری اطالعات در جهانی شدن نظام های آموزشی با تأسی بر آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته. پنجمین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزش آفرینی، شیراز، موسسه آموزشی مدیران خبره نارون.
Assar. S. (2015). Information and Communication Technology in Education. International Encyclopedia of the Social & Behavioral.Sciences. (Second Edition),66-71. doi:https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.92104-4
Bass‚ B. M. (1987)‚ Leadership and Performance beyond Expectations‚ NewYork: The Free Press.
Bowersox, N. (2012). The effects of technology acceptance as a mediating variable between leadership style and knowledge managment. Trident University, Cypress publication, California, USA.
Har ison, E. & Boonstra, A. (2009). Essential Competencies for Techno Change Management: Towards an Assessment Model, International Journal of Information Management, 29, pp. 283-294.
Gershenson, C. (2014).Harnessing the complexity of education with information technology. Essays & commentaries. Willey periodical. Vol 20, no 5.
Lorin, M. H. & Erick, B. (2003). Information Technology and Internal Firm, Organization: An Exploratory Analysis. Journal of Management. vol 19, no 4
Makgato, M. (2014). The challenges of teaching and learning technology subject at schools in South Africa: A case of INSET teachers in Mpumalanga Province Department of Educational Studies. Tshwane University of Technology,South Africa.
Nemanich, A.; Keller, T. (2007). “Transformational leadership in an acquisition: A field study of employees”. The Leadership Quarterly, 49–68.
Oliver‚ P. H., Gottfried‚ A. W., Guerin‚ D. W., Gottfried‚ A. E., Reichard‚ R. J., Riggio‚ R. E. (2011)‚“Adolescent family environmental antecedents to transformational leadership potential: A longitudinal mediational analysis. The Leadership Quarterly Special issue: Longitudinal studies of leadership development, 22, 535-54.
Porter‚ L. W, Campton‚ W. J,Smit‚ F. J. (1976)‚ “Organizational commitment and managerial turnover: A longitudinal study‚” Organizational Behavior and Human Performance. No15:87-98.
Ritchie.D. (2007). School Administrators and Educational Technologies: Narrowing the Divide. San Diego State University. US.
Sancar,Mine(2009).Leadership behaviors of school principals in relation to teacher job satisfaction in north Cyprus.Procedia Social and Behavioral Sciences.vol 1,no 1 (2009),pp: 2855–2864
Schepers, J.; Wetzels, M.; De Ruyter, K. (2005). leadership styles in technology acceptance: Do followers practice what leaders preach?. Managing ServiceQuality, 15(6), 496-508.
Sun, H. & Zhang, P. (2006). The Role of Moderating Factors in User Technology Acceptance. International Journal of Human-Computer Studies,vol 64,no2.
Simon, A. Moss, Janis McFarland, Simon NGU, Anna Kijowska (2007). Maintaining an open mind to closed individuals: The effect of resource availability and leadership style on the association between openness to experience and organizational commitment. Journal of Research in Personality,vol 41, no 2.
Yazici‚ H. (2014)‚ “An exploratory analysis of hospital perspectives on real time information requirements and perceived benefits of IT technology for future decision‚” International Journal of information Management, Vol 34, No5: 613-621
Yukl‚ G. (2009),“Leadership in Organizations.Prentice-Hall,Inc,”Upper SaddleRiver,NJ: 265.